Lees het leven dat je wilt leiden



Toen ik mijn leven anders ging inrichten, eenvoudiger, opgeruimder, groener en spaarzamer, begon ik zonder vastomlijnd plan. Ik las me een slag in de rondte, bij mensen waar ik herkenning vond, over onderwerpen die me bezig hielden en waar ik meer uitleg over wilde. Zo vond ik steun en erkenning, ik vond gelijkgestemden, belangrijke ingrediënten om te kunnen groeien en jezelf te ontwikkelen.

Dit najaar is een mooi moment om jezelf te vullen met alle onderwerpen waarin je je wilt ontwikkelen. Ook heel heilzaam als je in een periode zit waarin je het allemaal even niet zo goed meer weet. 😌

Ik heb mezelf een grote stapel met groei en ontwikkeling gegeven. Tweedehands boeken, nieuwe boeken of boeken van de bibliotheek. Allemaal onderwerpen waar ik in deze fase meer van wil weten, waar ik enthousiast over ben geraakt, of gewoon omdat ik het tegenkwam en nieuwsgierig was (zoals het boekje over urinetherapie; dat klinkt zó ongewoon, dat ik er juist meer van wil weten). Hilary Mantel reserveerde ik bij de bibliotheek nadat ik een interview had gelezen in het Volkskrant Magazine. Stiekem dacht ik dat ik het vast niks zou vinden, maar het blijk verrassend leuk. Haar schrijfstijl is grappig met een vleugje cynisme. Er zitten ook een paar boeken bij over het huishouden; een onderwerp dat me blijft boeien.

Dank jullie wel voor jullie reacties op mijn vorige blogpost. Jullie zijn allemaal zulke betrokken lezers, daar ben ik elke keer weer even stil van. Door te schrijven over wat me bezighoudt, gaat de druk van de ketel, kan ik wat afstand nemen en dat lucht mij altijd op. Het schept orde. Die orde zie ik niet altijd meteen, maar ik weet dat het wel komt. Ik heb alle reacties en adviezen goed gelezen en in me op genomen en ik voel me weer wat kalmer. Voel me weer meer 'op koers'. Door juist weer die eenvoudige dingen te gaan doen; zelf een cake bakken, opruimen, afmelden voor nieuwsbrieven, kom ik weer in beter vaarwater. Maar heel sterk voel ik me nog niet.

Meestal schrijf ik pas over een moeilijk onderwerp als ik er zelf al op heb kunnen reflecteren, dat voelt minder kwetsbaar, maar soms is er de noodzaak om er over te schrijven precies als je er middenin zit. Door hier over te schrijven geef ik weer wat terug zodat anderen er ook weer mee geholpen zijn, zoals ik dat ooit was. Had ik al gezegd dat ik me gezegend voel met zoveel betrokken lezers van mijn blog?

Lieve groet,
Anita

4 opmerkingen

  1. Wat fijn dat je je weer wat rustiger voelt. Ik vond de titel van deze blogpost zo mooi: Lees het leven dat je wilt leiden. Lezen helpt mij inderdaad ook. Soms is het een feest van herkenning en soms ook van bevestiging.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De titel zou zo voor een quote op een tegeltje door kunnen gaan :-)

      Verwijderen
  2. Bedankt voor wat je deelt Anita!
    “Lees het leven dat je wilt leiden”, dat is zo mooi en diepzinnig.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!