Over zinloosheid en een meditatieoefening


Ik bladerde door mijn aantekeningenschrift van de meditatieopleiding. Op zoek naar een oefening die bij mijn gemoedstoestand van dat moment zou passen.
Ik hoef vaak maar éeén van mijn schrijfblokken open te slaan om precies bij het goeie uit te komen.





Als je mij volgt op instagram dan kon je laatst lezen dat ik een sollicitatiegesprek had gehad. Die ik niet zo geweldig vond. Ik heb me uiteindelijk teruggetrokken uit de procedure (want vergelijkbare verantwoordelijkheden voor minder salaris). Eerder schreef ik dat ik intern ander werk ben gaan doen. Hoewel mij dat erg goed bevalt, lijkt het er niet op dat ik daar kan blijven. Teruggaan naar mijn oude functie kan, maar da's niet echt wat ik wil.
Maar goed, niet terug betekent dat ik iets anders moet zoeken, dus ben ik intern aan het solliciteren en dat gaat met de nodige innerlijke strijd. Het betekent vrijwel zeker dat ik financieel een stap terug moet doen - het lot van de secretaresse met een loopbaan bij de overheid. En daar worstel ik mee: de zin er van. Wat voor zin heeft al mijn inzet als wisselen van baan betekent dat ik er op achteruit ga? Die zinloosheid werkt verlammend. Dus dat loopt niet zo soepel. En nog een ander financieel dingetje die niet zo soepel loopt, waarover later hopelijk meer. Het brengt spanningen en dat werkt door in alles.

Daarom zocht ik een meditatieoefening die me weer wat helderheid kon geven. Ik vond er eentje die ik graag met jullie deel.

Deze oefening kan je ondersteunen wanneer je je machteloos voelt. Als je je machteloos voelt, dan kom je tot niets meer. Geeft een gevoel van zinloosheid.

Meditatie kleurenoefening met rood, groen en blauw

Ga ontspannen zitten of liggen. Neem hiervoor een paar minuten de tijd voordat je aan de oefening begint. Doe de oefening ongeveer 20 minuten.

 Maak contact met je hartchakra, bij je borstbeen.
Plaats de kleur rood voor je hartchakra. De kleur rood werkt activerend, vitaliserend.
Beweeg de kleur rood naar binnen toe. Niet forceren of duwen, als het niet gaat dan gaat het niet.
Laat de kleur los en beweeg naar buiten.

Kies een 'probleemchakra', bijvoorbeeld een chakra waar je moeilijk contact mee krijgt of waar veel onrust is. Je plaatst hier geen kleur. Meer over de soorten chakra's vind je in dit blogbericht.

Pauzeer.
Laat los en ga terug naar het hartchakra.
Plaats de kleur groen, eerst voor het chakra, neem het daarna mee naar binnen.  Groen staat voor innerlijke groei, balans.
Ga weer naar je probleemchakra (dezelfde als hierboven)

Ga terug naar het hartchakra
Maak contact met de kleur blauw. Blauw is een omhullende kleur, brengt rust.
Plaats blauw voor het chakra en neem het daarna mee naar binnen.
Laat de kleur los.
Maak contact met je probleemchakra.



Het kan lastig zijn om te voelen wat je eigen behoeftes zijn en die te vervullen. Hoe meer je aandacht geeft aan dat wat je werkelijk wilt, hoe meer aandacht het krijgt, hoe groter het wordt. Deze oefening helpt je om beter te voelen.

Fijne dag.
groeten Anita

6 opmerkingen

  1. Prachtige meditatie die ook hier zeker nog eens van pas kan komen! Bedankt voor het delen <3

    Liefs Loena

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Bedankt voor je reactie en leuk dat je langskwam.

      Verwijderen
  2. Dingen die je nu machteloos doen voelen blijken later vaak toch een reden te hebben. Komt vaak goed op een andere manier dan je vooraf gedacht had. Ik had laatste ook een 'situatie' op werkgebied en dat kwam (na een week slecht slapen) op een onvoorziene manier helemaal goed, ik ben uiteindelijk heel blij met hoe het heeft uitgepakt. En het heeft me veel geleerd. Ik wilde je even een hart onder de riem steken, komt echt goed! vertrouw op jezelf. N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je lieve bemoedigende woorden! Uiteindelijk heeft alles een reden. En wat fijn dat jij blij bent met hoe het voor jou heeft uitgepakt.

      Verwijderen
  3. Ik ben wel benieuwd: ga je er alleen financieel op achteruit of ook qua werk zelf? Wordt het bijvoorbeeld minder boeiend?

    En hielp de oefening je? Wat leverde het op aan inzichten?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er spelen verschillende dingen mee, zo zit ik salaristechnisch aan mijn max. Al jaren. Tenzij ik meer uren zou gaan werken, maar uurloon is hetzelfde. Ik zou wel eens een andere functie willen doen, maar binnen mijn eigen loonschaal zijn die er zeer beperkt en dan meestal fulltime (28+). Als ik uitwijkt naar lager geschaalde functies blijken die opvallend vaak vergelijkbare takenpakketten en verantwoordelijkheden te hebben als wat ik nu heb. Dus is dat voor mij niet slim.
      Minder verantwoordelijkheden en minder loon vind ik ook aantrekkelijk, maar dat wekt elke keer verbazing op, gezien mijn ervaring en staat van dienst. Dat maakt het voor mij alsof ik in cirkels ronddraai en elke keer tegen dezelfde muren en belemmeringen oploop.
      Belemmeringen zitten ook in mezelf, als in ieder mens, en daar kan ik verstrikt in raken met belemmeringen van buitenaf.

      Deze oefening brengt hoofd en hart weer wat in balans. Ik voel me er weer wat sterker door. Geen heldere ingevingen, maar wel een gevoel dat ik wat meer afstand moet nemen en dingen niet moet forceren. Een healing helpt trouwens nog beter, die kreeg ik gelukkig afgelopen weekend tijdens mijn meditatieopleiding.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!