Over biologisch vlees enzo

Bij het schrijven van mijn blogpost over de Nationale Week Zonder Vlees en vegetarische maaltijden bleek dat ik nog lang niet uitgepraat was over biologisch vlees of over biologisch in het algemeen. Dat komt omdat ik merk dat de term Biologisch en Duurzaam een heel handige Marketing tool lijkt geworden. Bedrijven spelen gewoon heel handig in op wat er leeft onder de consument. Net zoals de klant eerder gevoelig was voor gemaksvoedsel en er allerlei kant-en-klaar maaltijden op de markt kwamen, zo spelen bedrijven nu in op het biologische en duurzame.

When you reduce food waste by 50% (2p) - 350 kg CO2


Biologisch vlees is een grote stap voorwaarts. Overigens is het denk ik goed om stil te staan bij het feit dat van oorsprong alles biologisch is. Dat had ook zijn nadelen uiteraard, vandaar dat er bestrijdingsmiddelen zijn bedacht. Maar als je vervolgens elke dag jouw niet-biologische stuk vlees vervangt door elke dag biologisch vlees, dan verandert er niets aan het totaal. Dan legt de productie nog steeds een grote druk op de aarde en werkt het misstanden met dieren in de hand en ook het misbruik van het te voeren label biologisch. Dan schieten we er globaal gezien nog niks mee op, dan hebben we gewoon een nieuwe vlees-industrie in gang gezet. Maar dan eentje op biologische leest. Er wordt wereldwijd nu al teveel voedsel geproduceerd. Want het geldt niet alleen voor vlees, het geldt ook voor andere producten.

Varkens van kleinschalige biologische boerderij. 




Als al dat geproduceerde voedsel nou allemaal geconsumeerd wordt, dan was het nog tot daar aan toe, maar er wordt heel veel eten weggegooid. En het eten is ook nog eens niet gelijk verveeld over de wereld. We kunnen echt wel met minder eten toe. Ik denk dat iedereen in de supermarkt wel een schap aan kan wijzen van producten waar we als mensheid best zonder kunnen. Ik noem kant-en-klaar pizza's. Als we wereldwijd zouden stoppen met de productie van kant-en-klaar pizza's dan zouden die grondstoffen (tarwe, groente, fruit, tomaten, vis) hier niet voor ingezet hoeven worden. En er zal - in Nederland in ieder geval - niemand een dag minder eten omdat er geen pizza's meer in de koeling liggen bij de supermarkt.

Is vegetarisch of veganistisch dan de oplossing?

Er worden de meest heerlijke vegetarische gerechten gedeeld op het web. Je kunt nog zo aan je lap vlees gehecht zijn, bij het zien en proeven van die heerlijke gerechten kun je niet anders dan het heerlijk vinden. Maar het valt me op dat er heel vaak uitheemse producten in verwerkt worden. Avocado's en mango's bijvoorbeeld. Ja, die zijn gezond en lekker, maar worden in andere oorden dan Nederland verbouwd en als we wereldwijd allemaal aan de avocado en mango gaan, dan zal er een plekje op de wereld overbelast worden. Sojamelk? Voor velen een alternatief voor koe-melk. Maar wat is er voor nodig om sojabonen te verbouwen? Heel veel grond, waarvoor bossen worden gekapt. Kikkererwten is ook zoiets. Ik heb altijd een blik in huis, maar worden die vruchten dichtbij huis verbouwd? Of worden de (biologische) kikkererwten die in onze winkels liggen allemaal ver weg verbouwd. En is mijn keus voor de kikkererwt dan een duurzamere/betere keus dan het stuk biologisch vlees dat ik haal bij de plaatselijke boer? Iets waar ik over nadenk.

Omgaan met schaarste

Ik denk wel eens dat we verleerd zijn hoe we om moeten gaan met schaarste. We zijn er zo aan gewend geraakt dat alles wat we denken nodig te hebben er op elk moment van de dag en van het jaar er voor ons is. Veel mensen zijn gehecht aan het eten van vlees. Een veelgehoord argument is dat er essentiele bouwstoffen in zitten. Maar naar mijn mening het is absoluut niet nodig om elke dag van het jaar, jaar in jaar uit, die bouwstoffen tot je te nemen. Ik denk zelfs dat het beter is voor je spijsvertering dat je het niet continue verzwaard met vlees, want vlees is erg zwaar te verteren. Als je in de zomer weinig tot geen vlees eet en in de winter wel (wanneer je wel wat extra brandstof kunt gebruiken) dan hoef je echt niet te vrezen dat je tekort komt. Je raakt echt niet verzwakt omdat je een week of een maand lang geen vlees hebt gehad. Ik denk dat als we van dat idee af komen dat we elke dag die voedzame uitgebalanceerde maaltijd moeten hebben, dat het al enorm zal schelen in onze voedselconsumptie (en op den duur de voedselproductie). Dan is er een betere balans tussen productie en consumptie.


Hoe biologisch is biologisch?

Laatst lunchte ik bij anderen waar een potje biologische groentespread van Mama Nature op tafel stond. Ik kende het merk niet, maar ik vond het wel erg lekker en zocht op waar ik het kon kopen. Het bleek het biologische huismerk van de Aldi te zijn. De Aldi biologisch? Is dat niet gewoon een vorm van marketing? Iets aan het assortiment toevoegen wat de klant graag wil? Ik was niet de enige die er vraagtekens bij zette. Ik las er meer over op de site van Monique van der Vloed. En in de Trouw staat een artikel over Hoe goedkoop mag biologisch zijn?

Bewustwording blijft belangrijk

Doordat ik me meer bezig ging houden met zelf eten klaar maken, werd het hele proces achter de voedselindustrie me duidelijker. Al die keurmerken en EU-goedgekeurde nummers waren niet meer vanzelfsprekend. Het is belangrijker voor me geworden dat niet alleen het eindproduct vrij van bestrijdingsmiddelen is, maar ook de grond waarop het wordt verbouwd, dat mensen die er mee moeten werken er naar behoren voor worden betaald. Dat ik niet alleen een product koop met een label biologisch, maar dat er in de hele kring van productie zorgvuldig met dat keurmerk wordt omgegaan.

Ik ben niet tegen het eten van vlees, of tegen het slachten van dieren, maar ik vind dat we de huidige manier en schaal waarop in Nederland (of Europa, of Wereldwijd) met de vleesconsumptie omgaan, drastisch anders moet. Dat heen en weer gesleep met dieren en vlees bijvoorbeeld. We exporteren en we importeren. Het gaat uiteindelijk wel om dieren denk ik dan, niet om aluminium velgen ofzo.

Vlees kunnen eten is geen recht van de mens.

Er zijn gelukkig organisaties die op de barricaden gaan om misstanden onder de aandacht te brengen. Zelf ben ik geen type voor de barricaden. Ik hou het op veranderingen op kleine schaal. Kleine veranderingen kunnen ook een groot effect hebben.

Warme groet,
Anita






9 opmerkingen

  1. Ik eet niet veel vlees, vaker kip. Maar ik ga altijd wel voor biologisch, wat duurder maar een klein stukje is ook prima.
    Goed dat je het even met ons deelt.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben flexitarier en eet dus zeker niet alle dagen vlees. Ik koop biologisch of meer vlees en bio kip. En eigenlijk vind ik het niet meer van deze tijd om vlees te eten, maar helemaal zonder vind ik lastig omdat ik glutenvrij eet. Vlees vult nu eenmaal beter dan komkommer en sla... Iedere dag bonen en kikkererwten vind ik ook geen goed idee. Het blijft dus schipperen en herken me helemaal in jouw standpunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed artikel, ik vraag me soms ook af waar ik goed aan doe. Al zes jaar geen vlees en vis voor mij, maar helemaal vegan.. nope dat gaat 'm ook niet worden. Bakken bijvoorbeeld zonder boter en eieren vind ik maar niks. En dus vervang ik dierlijke producten waar het kan en soms ben ik de dieren dan extra dankbaar voor de lekkere roomboter appeltaart. Want het hele voedselprobleem kan ik niet aanpassen, maar mijn eigen eetpatroon wel! Gelukkig ben ik niet de enige die daar soms mee worstelt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kleine veranderingen kunnen zeker een groot effect hebben Anita en als iedereen zo bewust met voeding om zou gaan als jij, zou de aarde er een stuk beter voor staan denk ik.
    Zelf eet ik nu sinds een jaar veganistisch en in de zoektocht naar informatie en goede recepten kwam ik wel wat opmerkelijke zaken tegen. Zo schrijf jij dat jij denkt dat er voor de sojamelk voor mensen vast veel bossen gekapt dienen te worden, maar weet je dat ongeveer driekwart van de sojateelt wereldwijd wordt gebruikt als veevoer? Je kunt er bv hier (https://www.iamafoodie.nl/soja-duurzaam-ja-nee/) meer over lezen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar ook! Een heel goed punt wat je noemt: er gaat heel veel landbouwproducten naar veevoer.

      Verwijderen
  5. Ik ben zeker wel minder vlees gaan eten. Maar gisteren kocht ik bijvoorbeeld wel kip, die weliswaar scharrel was maar niet biologisch. De prijs speelt bij mij toch ook een grote rol dan merk ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. OP grote lijn is er al zoveel meer bewustwording dan een aantal jaar geleden. Elk stapje de goede kant op is er één. En dat iedereen een vrije keuze heeft...dat vind ik vooral belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel erg juist en goed wat je schrijft. We moeten meer en meer bewust omgaan met de dingen die we eten, kopen, doen... En de kleine vierkante meter die wij daardoor misschien verbeteren telt. Ik zag gisteren nog deze Nederlandse uitzending die me toch ook weer aan het nadenken zette. https://npo.nl/vpro-tegenlicht/18-03-2018/VPWON_1281164
    De moeite om even te kijken? :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!