Zelf maken: vanillesuiker

Een van de eerste dingen die ik zelf ging maken is vanillesuiker. Dat wil zeggen; ik ging natuurlijk de cake waar de vanillesuiker in ging ook zelf maken, maar ik bedoel de basisingrediënten.

Wanneer je meer from scratch gaat koken, ga je je onwillekeurig afvragen wat er eigenlijk in zo'n pakje van het een of ander zit. Net als met vanillesuiker dus. Wat is dat eigenlijk? Zit er wel suiker in? Zit er eigenlijk wel vanille in? Ik kwam al snel tot de conclusie dat er 9 van de 10 keer alleen maar vanillearoma aan te pas kwam en ik besloot het zelf te maken. Het is wederom verbazend simpel!



Doe fijne kristalsuiker in een glazen potje dat je goed kunt afsluiten. Een schoon jampotje volstaat. Doe daar - gebruikte - vanillestokjes bij. Elke keer als er in het recept gesproken wordt over een zakje vanillesuiker, gebruik je een eetlepel van je zelfgemaakte vanillesuiker. Meestal breng ik die eetlepel weer in mindering op de andere hoeveelheid suiker die het recept vraagt.



Overigens maakte ik het eerder met het merg uit nieuwe vanillestokjes. Een paar lezeressen deden me de tip aan de hand om gebruikte stokjes te nemen. De stokjes die je overhoudt als je het merg in een baksel hebt gebruikt, steek je in je potje met suiker. Er zit altijd nog wel wat merg aan en dat trekt in de suiker. Af en toe aanvullen met nieuwe suiker. Dat maakt deze vanillesuiker nòg voordeliger en efficiënter met grondstoffen!

Warme groet,
Anita




4 opmerkingen

  1. Bij mijn leverancier zijn de vanillestokjes niet meer te betalen, na een verwoestende orkaan in maart vorig jaar in Madagaskar. Ik kan er vanille-olie kopen. Had ik maar eerder zelf vanillesuiker gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad vreselijk duur momenteel! Als ik nu in een recept vanillemerg nodig heb, dan haal ik de oude stokjes uit mijn suikerpotje en schraap ze tot de laatste korrel leeg ;-)

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Aanvullende tips, die ik inmiddels gehoord heb: doe hetzelfde met suiker en kaneelstokjes. Als je het een tijdje hebt laten staan maal je de suiker in een koffiemolen.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!