zaterdag 1 juli 2017

Mijn plan voor de no-spend challenge

Daar zat ik dan met een blanco plan van de no-spend challenge van Meergeldminderstress. Dat wil zeggen, ik zat niet letterlijk en het plan zat vooral in mijn hoofd. Maar toch, het plan vroeg om ingevuld te worden.
Hoe zou ik dat eens aanpakken? Wat zou ik NIET gaan uitgeven?
Toen bleef het stil….
Ik kon niks bedenken, behalve wat marginale bedragen op de boodschappen en zuinige uitstapjes – of helemaal geen uitstapjes. Maar we doen geen uitstapjes om de tijd door te komen of de verveling te verdrijven. Want we komen tijd te kort en we vervelen ons nooit.

Een gevoel van ‘geen zin’ bekroop mij. Had ik eigenlijk nog wel zin om niks uit te geven?
Had ik nog wel zin om weer de boer op te gaan met mijn (inmiddels niet zoveel meer waard) tweedehands handel?

Ik kwam tot de conclusie dat ik het Best Wel goed vind, zoals het nu gaat. Natuurlijk, op details kan er altijd iets bespaard worden. Maar een maandmenu ga ik niet maken. Ik heb mijn boodschappenbudget en daar blijf ik meestal binnen. En als ik er wel buiten ga, dan heb ik daar geen hartzeer meer van. Ik zou over kunnen stappen op goedkope huismerken, maar ik ben gehecht aan mijn biologische groente- en fruitabonnementen en ik bestel 1 keer per maand de houdbare boodschappen. Tussendoor koop ik wat ik vergeten ben of nodig denk te hebben. We eten zoals wij het lekker vinden (tenminste…als de meiden vragen ‘wat eten we’ zeg ik ‘vies eten, net als altijd’. Hoeven ze het zelf niet meer te zeggen, dat ze het vies vinden) en zoals ik denk dat het gezondst is voor ons.


Spaardoelen

Ook met sparen gaat het best wel goed, hoewel het wat mij betreft altijd meer mag. Maar voor nu vind ik het Best Goed.
Van de spaardoelen die ik al gesteld had hebben we nieuwe wandelschoenen af kunnen vinken. Ook verduisterende gordijnen voor dochter Gemma (daarover later meer). Zelfs het bedrag voor zonnepanelen heb ik gehaald. Ik heb nog geen offertes voor zonnepanelen aangevraagd, maar dat is wegens teveel andere zaken die mijn aandacht nodig hadden. Maar verder, ook dat doel is al behaald.

Wat dan wel?

Mijn financiële doel bepalen voor de challenge stellen was niet het moeilijkst. Of ik het haal is even de vraag, maar ik verwacht het wel.
Ik wil graag geld sparen voor onze vakantie in augustus. Dan heb ik het over leefgeld en extra kampeerplekken en bezoek aan Legoland. Het vakantiehuisje heb ik al betaald. Een deel had ik al betaald en afgelopen week heb ik het restbedrag betaald.

Daarnaast wil ik graag een basisbedrag in de buffer hebben. €1000 zou mooi zijn.

Uitgaven die ik nog verwacht zijn: 

Dakkoffer. Vorig jaar hebben we er een kunnen lenen, maar het voelt niet goed om er weer om te vragen. Bovendien gaat dat gezin nu waarschijnlijk tegelijk op vakantie. Ik kijk al weken op MP voor eentje, maar er zit niet echt – eerlijke – handel in. Aanbod is ook gering. Ook al gevraagd in fb buurtgroep, maar geen reactie. Kortom, ik vermoed dat we zelf een gaan kopen. Of minder meenemen, zegt de man. Dat kan, dan moeten we de tent thuis laten. Is een optie, maar vind ik zelf wel jammer.

Er komt een rekening voor dochter Ellie’s beelddenkcoach. De coach helpt haar met (vermeende) dyslexie en met makkelijker lezen.

Op de valreep willen de kinderen toch met Michel de Kardingerun doen. Het ene moment was het wel, dan weer niet en eigenlijk wilden Michel en ik het dan maar een stille dood laten sterven. Scheelde tenslotte in de kosten van de tickets. Maar nee, nu werd er op strepen gestaan en moet het doorgaan. Het no-spend gedeelte aan dit evenement is dat ik goedkoop tweedehands sportschoenen heb geregeld en een paar kan lenen. De tickets voldoen absoluut niet aan no-spend. Ergens heb ik ook wel zin om mee te doen, maar ik voel me er fysiek niet zeker genoeg voor.

Het meeste werk is al gedaan

In de no-spend facebook groep zie ik enthousiaste deelnemers. Er komen massa’s bespaartips voorbij. Mijn buddy en ik berichten elkaar over hoe goed of hoe slecht we het doen (ik weet het, de challenge was nog niet begonnen). Ik merk dat ik het allemaal al gedaan heb, met wisselend succes. Maar het heeft zijn vruchten afgeworpen: we hebben meer geld. Dus waar zit voor mij dan de challenge?

Ik keek eens naar het bespaarplan en las nog een keer ‘meer geld, minder stress’.
En opeens wist ik mijn doel voor deze challenge: Minder stress. Meer slaap ook graag.

Deze tijd van het jaar – vanaf mei – is altijd een hele drukke periode. Ik ben dan eigenlijk continue aan het rennen, plannen en regelen. Da’s niet erg, maar het moet ook een keer afgelopen zijn. Ook ben ik in huis toch nog steeds vrij veel tijd kwijt met opruimen. Elke keer als het ergens op begint te lijken komt er weer een hausse aan knutsels of wasgoed ofzo en dan is al mijn werk ongedaan gemaakt.
Dus heb ik besloten dat ik me vooral op het minder stress gedeelte ga richten. Alleen de gedachte is al relaxt...

Warme groet
Anita


Op de hoogte blijven van nieuwe berichten? Je kunt me o.a. volgen op facebook. Rechtsboven vind je meer social buttons. 

7 opmerkingen :

  1. Beetje flauw he, als je altijd al goed oplet om dat een no spend maand te doen? Gelukkig is er bijna altijd wel ruimte. Dakkoffers zijn rare dingen. Die van ons staat voor een heel zacht prijsje te koop en dan ook wil niemand hem, voor een goed bedrag. Idem met de tent. Nou ja, dan maar met de tent en de dakkoffer op vakantie, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie post Anita, vooral je zin 'Maar voor nu vind ik het Best Goed'. Daar klinkt tevredenheid uit.
    Ik wens je veel succes met je minder stress maand!

    groetjes
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed toch om te kunnen concluderen dat je al best goed bezig bent. Houden zo! Het moet inderdaad ook geen stress gaan opleveren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie post. De uitspraak van je: "Iets vies.", die ga ik overnemen want dat past volledig in mijn favoriete uitspraken naar mijn dochter toe. Wanneer ze naar de tijd vraagt, terwijl er hier wel minstens drie klokken hangen, zeg ik: "Uur om je leven te beteren.". Daar kan ze niet mee lachen.

    Lijkt me wel leuk om ooit net als jij te kunnen zeggen dat het goed is, ik heb nog ruimte om te verbeteren.

    Die tent niet kunnen meenemen zou inderdaad jammer zijn. We hebben gelukkig een kleine bestelwagen, daar kan vrij veel in.

    Veel succes met die run, misschien had je beter een sportchallenge gedaan in voorbereiding op ;)

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig, je antwoord op de vraag wat er gegeten gaat worden. Ik roep tegenwoordig "wat denk je zelf?". Ik vind tevredenheid een mooie staat van zijn, alhoewel het lastig meetbaar is. Minder stress is zo'n mooi streven, ik wens je succes. De vraag is of je er iets voor moet doen of laten?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je tevreden bent dan is de chalpence overbodig. Kinderen en eten blijft lastig, wij deden altijd een week van te voren om de beurt zeggen wat er op tafel kwam en dat werkte goed, geen gezeur meer over wat eten we en we kwamen allemaal aan bod. Op FB is ook een handig huishoudclubje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik moest wel lachen om het 'vies eten, zoals altijd'. Kan me nog van vroeger herinneren dat wij het eten ook altijd vies vonden, behalve als het begon met een p ;-) En wat goed dat je eigenlijk al heel tevreden bent over jullie uitgavepatroon. Ik ben ook wel redelijk tevreden denk ik, maar ga er binnenkort nog eens naar kijken!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!