dinsdag 20 juni 2017

Best Kept Secret, duur doen en besparen en gewoon bijzonder

Deze blogpost gaat waarschijnlijk alle kanten op. Ik probeer er enige samenhang in te brengen zodat er je er hopelijk zelf nog iets aan hebt. Maar als dat niet lukt, dan ben je vast gewaarschuwd.

Ik zeg in alle bescheidenheid dat wij maar een heel gewoon gezin zijn. Dat wij (ik?) geen grootsigheden nastreven in het leven. En ik zou er al helemaal niet in geuren en kleuren over vertellen. Maar goed, ik ben soms een zure consument die alles stom vindt en slecht voor mens en milieu. Een goede graadmeter vind ik mezelf ook niet altijd.

Na dit weekend moet ik toch onder ogen zien dat wij vrij ongewoon zijn. Om die uitspraak weer te balanceren zou ik meteen zeggen dat iedereen op zijn of haar manier ongewoon is. Toch. Als wij op stap gaan is het altijd een Avontuur. Met een hoofdletter. Ik zeg dat dat door Michel komt, met hem is er altijd wat te beleven, kom je het snelst op bestemming en heb je altijd de beste plek. Michel op zijn beurt zegt dat er zonder mij niks aan is. Want wie zorgt er voor dat er op magische wijze een heerlijke picknick uit de tas wordt getoverd met verse aardbeien uit eigen tuin? En wie heeft er een rol ducktape mee precies op het moment dat je ‘m nodig hebt? – okay, die ducktape had ik dit weekend niet mee.

Best Kept Secret

Toegegeven: het was mijn idee om naar Best Kept Secret te gaan. Harde muziek, grote groepen mensen en velden vol tenten staan niet hoog op mijn prioriteitenlijstje van het leven. Maar de man houdt van muziek en schotelt ons regelmatig de mooiste muzikale pareltjes voor. Daar worden de kinderen ook nieuwsgierig van en willen ook wel eens naar een concert. Zo’n festival is een mooie gelegenheid om overdag de kinderen naar een voorstelling mee te nemen. En àls we dan naar een festival gaan, dan kan ik maar beter zorgen dat het onder mijn voorwaarden is ☺.

Op Best Kept Secret staan de onbekende bands en artiesten, de alternatieven, zeg maar vlak voordat ze ontdekt worden bij het grote publiek. Dat past mij wel. BKS is kleinschalig, heeft gezellige – alternatieve – eettentjes met biologisch, vegetarisch, veganistisch eten en je kunt er overnachten in een blokhut of een safaritent. Eenvoudige luxe dus. Iets waar je best met het hele gezin naartoe kunt gaan.

De afgelopen weken werd er met name door de kinderen afgeteld! We luisterden naar de BKS playlist om ons voor te bereiden. Ook handig om te weten naar welke artiest je niet wilt. Bij elk liedje op de radio dat de kinderen leuk vonden: ‘papa, komt deze ook op het festival?’ ‘Komt Katy Perry ook op het festival?’ Nee, helaas die komt niet meiden ☺

Een impressie

die homemade lemonade was verrukkelijk!

vlak voordat de longtable diner werd geopend

aanschuiven aan de longtable

heerlijk eten kwam er voorbij!

nog even de drukte van het festival van ons afschudden

Dochter Gemma maakte een mooie foto van ondergaande zon

hier kon je ook overnachten...

ketting maken van dropveter en chips....heel kindvriendelijk :-)


George Ezra

vaderdag op BKS

onze gevederde vrienden bij de blokhut. 

tenten overal....dit zijn er maar een paar

net ingesmeerd met zonnebrand en daarna in het zand spelen....

Arcade Fire
Naar Arcade Fire heb ik trouwens geluisterd vanaf de relatieve rust van de veranda van onze blokhut. Kindertjes in hun kooi en ik had fantastisch geluid. Voor mij veel beter dan vlakbij het podium :-)

Een gewoon ongewoon gezin


Als snel bleek dat wij met kinderen de grote uitzondering waren op het festival. Hoewel niet de enige met kinderen. Dit gewone gezin was opeens heel ongewoon. Iedereen vond het helemaal geweldig dat wij de kinderen mee hadden genomen. Voor ons was het gewoon een manier om iets gezamenlijks te doen. Ieder zijn eigen hobby is leuk, maar nog leuker is het als je die hobby af en toe met je gezinsleden kunt delen.
Ene dochter trof een reporter van 3FM radio en mocht wat in de microfoon zeggen.
De klapper was een interview voor het Brabants Dagblad. De journalist werd door onze meiden meteen herkend als ‘die jongen’ van Checkpoint. Dat soort dingen hebben wij altijd. Het is nooit een keer gewoon gewoon. Ik heb het maar wat over me heen laten komen. De kinderen vonden het leuk, maar ik worstelde er mee. Moet ik mijn gezin vereeuwigen voor een nieuwsitem, dat tot in de eeuwigheid rondwaart op youtube? En het gevoel dat je opeens ‘aan het werk’ bent. Dat je opeens verplichtingen hebt, terwijl het je vrije weekend is. Ik liet het maar wat over me heen komen. Iemand benieuwd naar het filmpje? Nou, komt ie. (klik)

Ik weet niet hoor. Mijn facebook vrienden zeiden allemaal dat ze het leuk vonden, maar ik zit er toch wat hoofdschuddend naar te kijken. De tekst bij het artikel is leuk, maar bij het filmpje denk ik steeds ‘who are these people?!!’. Over mijn eigen optreden zal ik het maar niet hebben, want iedereen vindt het raar om zichzelf terug te zien en te horen. Als moeder ergerde ik me natuurlijk aan de capuchons die opeens op moesten (het vest was de hele dag nog niet aan geweest) en dat kauwen op dat haar….ik heb wijselijk niet ingegrepen, want dat zou nog gênanter geweest zijn.


Duur doen en toch besparen

Was ik ook spaarzaam? Ik vond het nogal een decadent weekend met dure tickets en oorkleppen en oordoppen en een uitgebreid diner aan de longtable. Maar verder is het spaarzaam zijn een manier van leven geworden. Lunch en ontbijt hadden we meegenomen. Doppers mee voor water onderweg. Af en toe kochten we wat lekkers te eten of te drinken op het festival, maar niet buitensporig. Wij eten niet zoveel (meer), tenminste als ik af mag gaan op wat anderen aan tafel allemaal naar binnen gewerkt hebben. De toegangskaartjes voor het Safaripark zaten bij de ticketprijs inbegrepen. Dat was dan wel weer een ‘besparing’ van bijna €100. We hadden ook geen extra parkeerkosten. De auto kon bij de blokhut geparkeerd worden.

De maand juni is elk jaar absurd vol. Eigenlijk was mei ook al behoorlijk vol. Is dat dan nog wel een simpel, bewust leven te noemen? Nee, niet elk moment. Maar het wordt wel steeds makkelijker om ook de drukke momenten in eenvoud te beleven. Ook al is die eenvoud dan relatief. Er was een jonge vrouw die in het toiletgebouw haar luchtbed oppompte met een elektrische pomp. Ze verontschuldigde zich voor het lawaai en ook wel voor de decadentie. Ik zei: nou, wij slapen heel luxe in een blokhut….zonder wc of stromend water. Dochter zegt: maar dat vind ik helemaal niet zo luxe.
Nee. Precies. Ik vond het ook niet luxe. Maar kinderen weten nog niet wat ironie is :-).  Deze jonge vrouw kan wel haar luchtbed oppompen met een elektrisch apparaat, maar ze slaapt nog steeds op een luchtbed. Luxe is maar relatief. Dat beaamde ook de jongedame.

De eerste wassen na het weekend (stof en zand overal! Het leek een echte safari) zijn al weer gedraaid, het huis moet nog schoon, maar de voorbereidingen voor de schoolreis morgen staan ook op het programma. Ook mag ik morgen (di. ) weer een groep nieuwe studenten verwelkomen op mijn werk, wat de nodige voorbereiding kostte. Ondertussen voor Ellie nog een traject in gang gezet voor Beelddenkers om haar te helpen bij het lezen. Het lijkt er op dat dit nog voor het einde van het schooljaar afgerond kan worden. Er staat nog een herhalingscursus BHV op het programma, evenals een familiedag (ook door mij georganiseerd), een turnuitvoering en een tandartsbezoek. Eerst maar even de lijst met benodigdheden voor de schoolreis afvinken. Daarna zien we wel weer verder.

Wat een belevenis was het afgelopen weekend! Ondanks dat ik de zin van een festival niet echt inzie (je loopt de hele tijd maar wat heen en weer, van en naar toiletgebouw, van en naar terrein, van en naar winkel, van en naar journalist, you get the picture) en ik weer dagen nodig zal hebben om er van bij te komen, is het toch goed voor een mens om af en toe even helemaal uit het alledaagse te stappen. Een paar jaar geleden had ik in mijn blogomschrijving iets in de trant van ‘zoekt het ongewone in het alledaagse en het alledaagse in het ongewone’.  Dat vat het wel een beetje samen.

Er waren creatievelingen die nog de tijd hadden om een spreuk te bedenken en te printen!
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.



9 opmerkingen :

  1. Ziet eruit als een heerlijk weekend. Geweldig dat jullie allemaal zo genoten hebben! En die dropveterkettingen met chips; te lekker en onweerstaanbaar! ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Festivals zijn binnen mijn ervaring ook speciaal, soms geniet ik er enorm van, soms kan ik niet snel genoeg weg zijn. Wij gaan meestal voor de eetkraampjes en de workshops, de muziek, daar geniet ik op de achtergrond van.
    Luxe is inderdaad relatief, de ene heeft enkel nood aan een koel plekje, de andere aan een zachte matras. Ik heb toch wel een basis aan comfort nodig om me goed te voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's mooi gezegd: een basis aan comfort. In de blokhut was bijvoorbeeld geen toilet. Da's niet erg, maar dat er dan bij de toiletgebouwen rijen staan, dat vind ik dan weer minder tof.

      Verwijderen
  3. Af en toe moet dat kunnen toch! En juist fijn om het samen te beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu kunnen we er ook gezamenlijk over napraten.

      Verwijderen
  4. Leuk hoor! Ik denk dat het toch wel bijzonder is dat je dat als gezin doet. Ik zie ons het nog niet doen. Te veel tegenstribbelende kinderen, die de lol van dat soort evenementen helaas nog niet of niet al te lang inzien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien scheelde het dat ik niet perse 's avonds ook naar optredens wilde (terwijl dat de 'grote'namen waren als Arcade Fire en Radiohead). Zo hoeven we de kinderen niet tegen heug en meug met ons mee te slepen. Ze hebben elk maar een keer gehuild en dat was omdat ik G's spinner had laten vallen en er een lager uitviel die vervolgens in een kier van de vlonder verdween. En omdat E. ook graag zondag chipskettingen had willen rijgen, maar dat het kraampje er niet meer stond 'en jullie hadden het nog wel beloofd!!!'.

      Verwijderen
  5. Prachtig omschreven en wat een unieke ervaring voor de meiden en voor jullie als hele gezin.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!