Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)

Hoe bouw je een yoga routine op




Al een tijd wil ik iets schrijven over hoe je thuis een yoga routine kunt opbouwen. Ik weet dat er vrij veel lezers hier zijn die net als ik (weer) yoga willen gaan doen, maar er niet aan toekomen. Een opzet voor een blogpost hierover had ik al klaar, maar het leek me zo mooi als het in samenwerking kon met bijvoorbeeld een yogawinkel. Heimelijk had ik daarvoor yogakledingonline.nl op het oog, want die vrolijkte al een tijd mijn facebooktijdlijn op met mooie kleding en inspirerende quotes (en niet te vergeten de office-cat), maar durfde het niet te vragen. Tot mijn verrassing kreeg ik kortgeleden een mail van hen met de vraag of ik wilde samenwerken! Dit is dus een super bof-blogpost.

Yogakledingonline.nl begon met een gezellige Fair en Eco Kado & Woonshop winkel in het centrum van Woerden. Maar de liefde voor yoga begon de boventoon te voeren. Daarom besloot Rosa den Houdijker (oprichtster van Badu Trading waar yogakledingonline.nl uit voortgekomen is) zich meer te gaan richten op yoga kleding, artikelen en accessoires. Niet alleen geschikt voor yogi en yogini’s, maar er is ook een mooi assortiment meditatieartikelen. Je vindt er alleen FAIR producten en dat kan ik alleen maar toejuichen. Het team van Yogakledingonline.nl (ontmoet de gezichten achter de website) vindt het van groot belang dat hun producten lief zijn voor mens en natuur. Ik ben dus erg blij dat ik deze blogpost in samenwerking met hen kan doen.

Yoga of ochtendgymnastiek

Al op jonge leeftijd merkte ik dat yoga je humeur kan verbeteren. Toen noemde ik het alleen geen yoga. Ik deed gewoon een reeks oefeningen die ik verzameld had uit de Margriet van mijn moeder. Het viel meer onder de noemer ochtendgymnastiek. Die oefeningen deed ik in een bepaalde volgorde zoals het voor mij logisch voelde. Eerst de grondoefeningen, daarna staande oefeningen.
Elke avond voor het slapen gaan ging ik dat riedeltje oefeningen af. Of ik moe was, of ik vroeg naar bed ging of laat naar bed ging, maakte niet uit. Ik deed ze elke avond. Soms had ik wel eens zin om over te slaan ‘een keer is toch niet erg..’ maar dan haalde ik mezelf toch over – want het kostte maar een paar minuten hield ik mezelf voor – en vervolgens kwam ik altijd in een flow terecht en voelde me daarna goed en deed de oefeningen vaak toch uitgebreider dan ik van plan was.
Hoe lang ik dat exact heb gedaan weet ik niet, maar zeker een aantal jaren, want ik was er al mee begonnen toen ik nog thuis woonde. Later, toen ik uit huis was kreeg ik een vriendje en als ik bij hem sliep geneerde ik me een beetje om voor het slapen gaan mijn oefeningen te doen. Dus kwam de klad er in.

Zoals ik er nu op terugkijk, was het een hele grote vergissing om er mee te stoppen. Juist toen ik het heel erg nodig had om mezelf niet kwijt te raken, ben ik mezelf kwijt geraakt. Nu denk ik dat ik veel beter naar mezelf was blijven luisteren als ik mijn oefeningen was blijven doen. Dan had ik andere keuzes gemaakt en was me een hoop verdriet bespaard gebleven.

Anyway, later volgde ik een aantal jaren hatha yoga lessen. Toen ik zwanger werd raakte ik uit de running. Drie jaar geleden volgde ik weer eens lessen, om weer wat voeling met mijn lijf te krijgen na de operatie aan mijn been. Door die lessen begon het yoga vonkje weer een vlammetje te worden. Mijn doel was om thuis een yoga routine op te bouwen, want ik wil niet elke week een avond weg zijn (iets met verplichtingen en geen zin) en ik wilde er niet teveel geld aan kwijt zijn.

Het kostte me wel enige tijd om het goeie ritme te vinden, maar nu doe ik elke ochtend een reeks yoga oefeningen. Ik heb het ook geprobeerd om het ’s avonds te doen, maar dat werkte niet, want ik ging niet eerst apart yoga kleren aan trekken om ze vervolgens weer uit te trekken voor de nacht. Nu doe ik het 's ochtends, als ik toch al mijn ochtendpak aan heb. Precies in de tijd dat mijn boekweitpap of mijn ayurvedische soep op het fornuis staat. Mijn ochtendhandelingen voltrekken zich alle dagen van de week volgens een vast stramien en daar past precies de yoga in.

Hoe bouw je een yoga routine op

Nu ik voor mezelf een routine heb ontwikkeld, deel ik graag mijn ervaringen met jullie. Je hebt helemaal niet veel nodig om yoga uit te kunnen oefenen. Wat mij betreft maar vier dingen: lessen, een matje, comfortabele kleding en een vast moment van de dag.

1. Volg een paar yoga lessen 

Als je nog nooit yoga lessen hebt gehad, neem dan een seizoen lang lessen. Dat duurt meestal 10 week en dan heb je een goeie basiskennis van de verschillende houdingen. Mijn advies is om heel kritisch je yoga cursuscentrum uit te zoeken. Aarzel niet om bij verschillende scholen een proefles te volgen. Kies altijd voor wat het beste bij je past – dat mag je heel instinctmatig doen. Het een kans geven is prima, maar als een bepaalde yogaschool of instructeur bij jou geen vonkje doet ontsteken, dan mag je zonder gewetensbezwaar overstappen op een andere. Zelf ben ik voorstander van Hatha yoga. Deze yoga is zacht voor je lijf en duwt je niet in houdingen. Yoga gaat om het leren voelen van je lijf, het doel is niet om de houdingen perfect uit te voeren. Wil of kun je helemaal de deur niet uit voor lessen, dan is kun je online ook te kust en te keur. Om je op weg te helpen: Tara Stiles’s youtube kanaal of mijn nieuwste ontdekking: Lieneke's yoga company, ook met filmpjes. Ze heeft ook een informatief instagramaccount.

2. Kies je yoga mat 

Een matje is echt aan te raden, want zo'n rubber mat zorgt er voor dat je voeten en handen niet wegglijden. Als je wegglijdt kun je veel houdingen niet goed uitvoeren en raak je misschien geblesseerd. Ik kocht die van mij bij de actionio, maar yogakledingonline.nl verkoopt ze natuurlijk ook. Daar heb je al een basic yoga mat voor € 18,95.




3. Draag comfortabele kleding 

Zachte comfortabele kleding geeft je routine een grotere kans van slagen. Het hoeft geen trendy modern setje te zijn (mag natuurlijk wel ☺), als het maar lekker zit en niet knelt. Als je kleding niet lekker zit, dan merk je dat snel genoeg. Ik spreek uit ervaring. Zo draag ik gewoon mijn ochtendpak; een slobber joggingbroek, een oude trui en een hoodie-vest. Weliswaar voldoet het (het is soepel en ik word niet koud), maar ideaal is het niet. Als ik namelijk de oefening 'raket’ (benen in de lucht) doe dan zakken de broekspijpen naar beneden. Zie hier de reden waarom yogabroeken strak aan de onderkant zijn ;-). En mijn vest is eigenlijk te stug. Als ik voorover buig zakt ook nog eens mijn capuchon over mijn hoofd. Maar verbetering is onderweg voor mij, want binnenkort mag ik mij de gelukkige yogini noemen van een purple rain dakini yoga broek.




Deze set van top, broek en overslagvest kost € 214,85


Maar als je net als ik altijd eerst gaat kijken wat er in de sale is, dan vind je daar ook heel veel mooie artikelen. Klik hier voor de sale artikelen.

4. Vast moment van de dag

Zoek een vast moment van de dag waarop je je yoga oefeningen kunt uitoefenen. Dat hoeft niet een bepaald tijdstip te zijn, heb ik ontdekt, maar probeer het te integreren in je dagelijkse handelingen. Bijvoorbeeld tussen het openen (of sluiten) van de gordijnen en het tandenpoetsen. Of tussen het uitlaten van de hond en het lezen van de krant. Tussen het uitruimen van de vaatwasser en het vullen van je broodtrommel. Of, zoals in mijn geval, in de tijd dat jouw pap warm staat te worden.

Tot slot. 

Yoga leert je om bij jezelf te blijven

Yoga leert je om in contact te blijven met jezelf. Met wat je nodig hebt. Met yoga geef je je organen de ruimte om optimaal te werken. Afvalstoffen worden sneller afgevoerd. Lichaamsdelen worden beter doorbloed of ontlast. Je ontspant spieren of je zet er juist spanning op (alleen als je spanning voelt kun je het ook loslaten). Je raakt beter in balans. Eerst fysiek en daarna mentaal. Je leert te voelen waar je grens ligt en zo voor je lichaam te zorgen.

Ik wilde ook iets vertellen over de zonnegroet, omdat dat zo’n mooie reeks houdingen is om mee te beginnen, maar vanwege de lengte van dit artikel doe ik dat in een volgende blogpost. (klik hier voor deel 2).

Warme groet (of zoals yogini’s zeggen: Namasté),

Anita



Yogakledingonline.nl, hartelijk dank voor deze leuke samenwerking!

Volg yogakledingonline.nl op facebook
Volg Anita’s Dagboek op facebook















7 opmerkingen

  1. Ik heb nog nooit aan yoga gedaan. Misschien zou ik het eens moeten gaan proberen, ik ben zo stijf als een hark...Wat fijn voor je dat je zo'n leuke samenwerking aan mocht gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het maakt je inderdaad soepel, ik was eerst ook stijver. Maar mijn ledematen zijn steeds buigzamer. Eerst kon ik niet op mijn hurken bijvoorbeeld.

      Verwijderen
  2. Hier spreekt een groot yoga fan! Doe het elke dag, doorgaans minimaal een half uur. Soms 's ochtends, als ik vrij heb, soms 's avonds na het werk. Ik vond het in het begin elke keer een opgave om te doen, maar nu bijna niet meer! Het is echt een onderdeel van mijn leven geworden. Ik ben overigens fan van Yogawithadriene (you tube) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip van yogawithadriene. Ooit hoop ik dat ik nog een keer iets - uberhaupt een activiteit - een half uur aaneengesloten kan doen, maar voor nu ben ik blij met mijn paar minuten. :-)

      Verwijderen
  3. Jaren terug heb ik met de WII fit echt heel veel "yoga" gedaan, gewoon thuis op gevoel en dat werkte wel. Nu wil ik eigenlijk wel Yogalessen volgen, maar ik vind ze zo duur. De goedkoopste, die dan ook redelijk gewaardeerd wordt, is €17,50 voor 45 minuten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fijne lange blogpost is dit geworden. Erg nuttig alle tips. Ik vind die ene kledingset van Yogakledingonline ook echt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je complimenten. Die kledingset is inderdaad erg leuk, daar was mijn oog ook op gevallen :-).

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!