dinsdag 7 maart 2017

Je pc, tablet of smartfoon laten opschonen voordat je ‘m verkoopt

Ik ben aan het opruimen. Grondig! Ik dacht dat ik dat de afgelopen jaren al gedaan had, met het kastjesproject. Maar er waren blijkbaar nog steeds lagen in huis die uitgegraven konden worden. Ik lijk wel een archeoloog met alles wat er tevoorschijn komt!

Zoals die oude pc (ooit als tweede computer gebruikt en later bewaard ‘voor-het-geval-dat’). Die mag nu echt weg. Misschien levert het nog wat op tweedehands, maar voordat ik ‘m te koop aanbied, wil ik zeker weten dat hij leeg is. Ook trouwens als ik ‘m naar de kringloop of de stort breng.




Laatst was het nog weer in het nieuws: pc’s die voor nieuw worden verkocht, maar waar nog bestanden of foto’s op te vinden zijn van de vorige eigenaar! Aaargh! Dat lijkt me echt vreselijk. Niet alleen omdat je als klant een tweedehands product voor nieuw is verkocht, maar vooral omdat nou ja…. jemig stel je voor dat het jouw foto’s en bestanden zijn die bij iemand anders terecht komen!

Zo’n opschoonklus kan ik niet alleen. Eigenlijk kan ik het helemaal niet. Ik zou het vast wel kunnen leren, maar hé, ik heb andere kwaliteiten. En prioriteiten. Zoals bloggen. De digitale infrastructuur in ons huis laat ik over aan Michel. Maar die heeft niet altijd tijd (of zin). Bovendien is mijn zwager er expert in; hij houdt zich al jaren bezig met ICT zaken. Netwerk, tv, pc, telefoon, licht, geluid. Hij weet het allemaal. Na jarenlang voor verschillende netwerk- en telecombedrijven gewerkt te hebben, is hij vorig jaar voor zichzelf begonnen.

Mijn zwager Ronald richt zich met zijn bedrijf RonaldCT vooral op de thuisgebruiker. Hij kan je helpen om je pc virusvrij te houden, op te schonen, te updaten, bestanden van oude pc naar nieuwe over te zetten. Of stel je hebt een pc of tablet uit een nalatenschap en je hebt hulp nodig bij het opschonen en uitzoeken. Maar Ronald kan je ook helpen met tv- en internetaansluiting of het wegwerken van kabels. Hij lost je probleem ter plekke thuis op, of neemt je pc – zoals in ons geval – mee naar huis.

Zijn bedrijf bestaat al weer een jaar en ik vind het geweldig hoe ondernemend hij hierin is. Momenteel houdt hij ook voorjaarsschoonmaak, want hij heeft  nu een actie lopen voor een pc opschoonbeurt voor €29,95 (de actie loopt tot 20 maart 2017 en is te vinden op facebook).

En wie is dan de man achter Ronald CT ? Als je contact opneemt met Ronald, dan is dit de man die jou van dienst is:



Onze oude pc kan ik in ieder geval met een gerust hart van de hand doen. Binnenkort maak ik me weer op voor een rondje Marktplaats, daarvoor moet ik in de juiste stemming zijn. De foto van onze pc bij deze blogpost is ook zo ongeveer een archeologische vondst. Ik was er van overtuigd dat ik een foto had gemaakt voor dit stukje, maar die kon ik niet terugvinden. Omdat de pc bij mijn zwager staat kon ik er geen foto van maken, dus zocht ik naar een oude foto. Deze komt uit 2006 in ons vorige huis. (ooo, wat hadden we daar een leuke pc hoek...) Al met al zijn we dan ook wel weer zuinig op onze spullen ☺ De pc is er nog, de kat is er nog, het muismatje is er nog, de bureaulamp ook nog. Alleen de printer niet meer. En wij zijn er zelf ook nog :-).

Een fijne week gewenst!
Anita


10 opmerkingen :

  1. Het lijkt me inderdaad heel akelig als anderen jouw spullen per ongeluk onder ogen krijgen. Bij ons is mijn man degene die dit soort klusjes doet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook de hulp nodig van mijn man voor dit soort dingen. De tv hoeft maar raar te doen, of ik ben onthand!

      Verwijderen
  2. Bestanden verwijderen is lang niet genoeg maar dat weten veel mensen niet. Pasgeleden had mijn dochter alles van haar geheugenkaartje verwijderd. Met Recuva kan je ze terughalen. Zelfs vakantiefoto's van mijn ouders van vijf jaar terug kwamen tevoorschijn. Gelukkig maken ze erg decente kiekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar noem je inderdaad een heel goed punt: weg is niet altijd helemaal weg. Je moet het echt goed aanpakken als je de schijf (of geheugenkaart oid) helemaal leeg wilt maken. Wij waren ook een keer foto's kwijt. Vervolgens een programma gedownload die vervolgens vrijwel alle digitale foto's weer terughaalde...weg was dus niet helemaal weg.

      Verwijderen
  3. Gelukkig kan mijn man dat zelf! Ook wat t.v e.d aangaat is hij heel handig. Maar ja als je dat niet kunt zou ik het zeker laten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijft toch vooral een mannen-interesse.

      Verwijderen
  4. Oh wat handig dat je iemand kent! Ik zou ook niet weten waar ik moet beginnen. Maar zou er ook niet aan moeten denken dat anderen mijn bestanden krijgen. Niet dat ik veel geheime informatie heb hoor, maar toch. Vakantiefoto's hoeven ook niet door iedereen gezien te worden vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik het noodgedwongen zelf zou moeten uitzoeken, dan zou me dat heel veel tijd en moeite kosten. De IT wordt steeds ingewikkelder, de ontwikkelingen gaan snel. Iemand die er verstand van heeft is echt noodzakelijk.

      Verwijderen
  5. Idd goed om de bestanden eraf te laten halen. Geen fijn idee als persoonlijke dingen bij iemand anders terecht komen!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet er maar niet te lang over nadenken dat mijn foto's of oude bestanden - die ik zelf al lang vergeten was - bij een ander terecht komen.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!