Wat te doen met oud brood: wentelteefjes maken

Dochter Ellie is al de hele week ziek. Dubbele oorontsteking. Te ziek om te eten en het medicijn gulpte ze er gewoon weer uit. De ontsteking zakt inmiddels wat, de eetlust komt weer een beetje terug, maar het vergt de nodige creativiteit om er wat in te krijgen! Smoothies lust ze wel, maar denk maar niet dat je daar de antibiotica in kunt verstoppen. De smoothie van gisteren staat nu nòg in de koelkast...en morgen ook...
Gisteren was mijn keus voor het avondeten een gouden greep: aardappelen, bioworst en stoofperen. Vandaag (als je dit leest: gisteren) maar op die voet verder gegaan met bloemkool (haar lievelingsgroente), aardappelen en worst.

Voor de lunch bedacht ik wentelteefjes, ook een van haar lievelingseten. Zo was ik gelijk van de oude plakjes brood af die ze eerder deze week had laten liggen.



Ik maak wentelteefjes als volgt:

300 ml melk, theelepel kaneel, beetje suiker en een ei loskloppen in een schaal.
Sneetjes oud brood er in leggen zodat het brood de melk opzuigt. Schep eventueel melk over de bovenkant zodat het helemaal doordrenkt is.
Doe wat boter in een koekenpan en leg er een wentelteefje in. Ik gebruik altijd twee grote brede spatels, anders valt het soppige brood uit elkaar voordat het in je pan ligt.
Omdraaien zodat beide kanten een mooie bruine kleur krijgen.

Naar keuze kun je er wat roomboter op doen, of stroop, suiker of jam.





Andere dingen die je met oud brood kunt doen:
Toast van maken, in de broodrooster of in de koekenpan
Croutons van maken. Brood in de broodrooster of in de pan en dan in dobbelsteentjes snijden.
(Maaltijd)tosti van maken. Of gebruiken als bodem voor een pizza. 

Aan de eendjes geven :-)

Broodkruim maken van oud brood is in mijn ervaring alleen goed te doen van zelfgemaakt brood. Brood van de bakker en brood van de supermarkt verkruimelt niet zo mooi. Zelfgemaakt brood valt heel mooi uiteen in kruim.


De koekenpan is van Greenpan, deze kwam eerder voorbij in deze blogpost

10 opmerkingen

  1. Beterschap voor Ellie! En oh wat krijg ik trek ineens in wentelteefjes. Dat wordt na de kerst en nog voor ik mijn goede voornemens ga uitvoeren, hahaha. En zeg: waar blijft de rest van je kerstverhaal nou?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het laatste deel van het kerstverhaal verschijnt vandaag, zaterdag, op Ogma.nu
      Heb je ook Facebook? Daar kun je mij en/of Ogma volgen en dan blijf je op de hoogte.

      Verwijderen
  2. Ik hoop dat je meisje weer heel snel zal opknappen. Zo sneu als ze de feestdagen ziek moet doorbrengen. Voor jullie allemaal niet leuk natuurlijk.
    Ik wens jou en je gezin ook heel mooie kerstdagen toe,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Mirjam. Voor jou en de jouwen ook heel fijne kerstdagen.

      Verwijderen
  3. Veel beterschap voor je dochter, en laat ze maar lekker smullen. Kopje soep is vaak ook heel lekker als je ziek bent.
    Hopelijk is ze met de kerst weer beter. Fijne kerstdagen samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beterschap voor je dochter.
    Lief dat je probeert van alles te maken wat ze misschien wil eten.

    Fijne kerstdagen ( met hopelijk weer een fitte dochter).
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beterschap! En heerlijk, wentelteefjes. Fijne dagen samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beterschap voor je dochter, hoop dat ze snel opknapt! Met de wentelteefjes gaat het in ieder geval al de goede kant op :-) Ik maak ze altijd op dezelfde manier als jouw recept, zo lekker! Fijne feestdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beterschao, vervelend dat ze zo ziek is!
    Mmm lekker wentelteefjes, dat kan ik in de vakantie wel weer eens proberen. Ik maak vaak kaasbfoodjes (geraspte kaas op oud brood) even in de oven. Heerlijk bij soep!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn kinderen noemen het 'Pannenkoekenboterhammen' ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!