Maanvrouw

Die Karen Blixen hè, wist je dat zij elke maand een maanritueel deed? Ik wist dat niet, maar ik las er over in Het huis aan de Sont van  Dolores Thijs. (zie hier voor het bijbehorende blogpost). Thijs bleek nog een boek geschreven te hebben over Blixen, getiteld Maanvrouw. Dat leek me echt iets voor mij, gezien mijn eigen recente fascinatie voor de maan. (Moonchallenge - leven met de maan)



Maanvrouw

Net als in Huis aan de Sont heeft Dolores Thijs de herinneringen van huishoudster Caroline Carlsen opgetekend. Ik had verwacht dat ik in dit boek te weten zou komen hoe de maan van betekenis was in het leven van Karen Blixen, maar dat gebeurt helaas niet. 

Het boek komt niet verder dan een of twee keer uit te leggen hoe dat maanritueel er uit zag. Onder aanvoering van Karen Blixen ging het personeel bij volle maan naar Ewalds heuvel, op het landgoed. De heuvel is vernoemd naar Johannes Ewald, beroemd Deens dichter, die ooit op hetzelfde landgoed woonde. Elke keer werd een pan soep gemaakt als offer voor de maan. De volgende dag haalde de tuinman de pan soep weer weg voordat de Barones (Blixen) het kon zien.

In dat opzicht is de titel teleurstellend en na het huis aan de Sont is dit boek vooral een herhaling van zetten. Er komt niet veel nieuwe informatie naar voren. En dan zijn er nog een paar dingen die terugkeren in dit boek waardoor ik het nu wel een beetje gehad heb met de herinneringen van de huishoudster. Zoals haar zoon Nils. Herhaaldelijk ergert ze zich er aan dat Blixen haar zoon inpalmt, meer tijd met hem doorbrengt dan zijzelf - zijn moeder. Dat de Barones haar gezag als moeder ondermijnt. Elke keer wil zij er iets van zeggen, om het vervolgens toch maar niet te doen. Ze doet voorkomen alsof het is omdat ze ook wel snapt dat de Barones het zo kwaad niet bedoelt, maar er spreekt ook lijdzaamheid uit. En dat gaat irriteren.

'Zij en ik hadden veel verloren, maar ik had er tenminste mijn zoon aan overgehouden. De enige tastbare herinnering aan mijn grote liefde. Dat had ik haar ook gegund en daarom verdroeg ik ondanks alle wrevel haar bemoeienissen met Nils. Ik vroeg me alleen af en toe af of Jens wel eens aan zijn kind dacht.' [Jens is de vader van Nils].

Ze lijdt wat af en ze offert zichzelf wat op die Caroline, zeg maar. 
Dus na twee boeken ben ik wel klaar met de huishoudster. Nu ga ik liever de boeken van Blixen zelf lezen om haar beter te leren kennen. Want volgens mij raakt haar werk onterecht in de vergetelheid. 

Op maangebied treur ik er maar niet te lang over! Ik heb gelukkig de moonchallenge nog. Ik zocht blaadjes, eikels en bessen, betastte bomen en zat buiten bij een maanaltaar. Ik word inmiddels zelf een (halve) maanvrouw! Het is zo ontzettend tof om te doen! In de Facebook groep heb ik al heel veel leuke informatie voorbij zien komen, over numerologie, over de betekenis van bomen. Ik vind het zelfs zó leuk, dat ik volgend jaar bij Yvonne in de leer ga!  Er is plek voor nog een paar meer mensen, dus als je interesse hebt, kijk dan op haar website Heks en Kruid.




Fijn weekend gewenst
warme groet
Anita

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)