woensdag 12 oktober 2016

Texelse toestanden

Afgelopen weekend waren we op Texel. Daar kwam ik niet voor mijn rust, hoewel ik dat van te voren niet had voorzien.

Gemma ligt er relaxed bij .....zij wel.....

We waren er omdat Michel meedeed met de Beach Obstacle Run Texel (BORT).
12 km over strand, door duinen, over hindernissen, onder netten, door modderbakken. Hij vindt het geweldig! Een paar jaar geleden is hij begonnen met hardlopen. Lekker goedkoop voor zichzelf, niet bij een club, gewoon met een oud t-shirt, een paar schoenen en een broek gekocht met cadeaubonnen.

Maar op den duur wil je wel wat meer. Zo is de garderobe al uitgebreid met broeken voor verschillende weertypes en is een hardloophorloge ook wel plezierig. Hoef je niet met je smartphone in de hand te lopen. Ook had hij na een paar jaar gewoon hardlopen wel zin om zijn tijd eens te testen in een wedstrijdomgeving. Daarom doet hij nu een paar keer per jaar mee aan een recreantenloop. Eerst een gewoon parcours, maar op den duur heb je dat ook wel gezien en de volgende stap is dat je door modder gaat baggeren en over hindernissen klauteren. En het ziet er nog leuk uit ook! Soms heb ik zelfs de neiging om mee te doen. Die neiging duurt niet lang trouwens...


Naar de start.

Gemma zegt steeds dat zij ook een keer mee wil doen aan een recreantenloop. Nu moet ze alleen nog trainen.


toch knap hoor, ook nog even de tijd om te zwaaien

een obstakel hier....

een obstakel daar....

Door dagelijkse drukte voorafgaand aan het weekend was onze voorbereiding niet geweldig. Daardoor was het heenreis raprap naar de boot (we gingen met een bevriend gezin; zij misten wel de boot), terugreis ook weer rap rap en dan sta je met zo'n wedstrijd ook nog eens op tijd. Ik had de rol van bagagevervoerder / entertainer die zondag, iets wat ik me niet gerealiseerd had. Dus liep ik met vier kinderen in mijn kielzog steeds de buien te ontwijken. Neuh, erg ontspannen was het niet voor mij. Terwijl de omgeving van Texel echt heel mooi was. Mooier dan in mijn herinnering. 





We hadden een overnachting in het Stay Okay van Texel. Wat een superconcept! De laatste tijd zie ik vaker de Stayokay voorbij komen, maar ik kende het nog niet. In de reguliere hotels is het vinden van een gezinskamer als het zoeken naar een speld in een hooiberg en vervolgens zijn de prijzen ook nog eens behoorlijk hoog. Twee kamers boeken is niet echt een optie, vooral niet als je kleine kinderen hebt. Stayokay voorziet in die behoefte van gezinnen. 


Wij sliepen in een kamer voor max. 5 personen. Twee op een stapelbed. Twee bedden naast elkaar en dan kon er nog een vijfde boven het tweepersoonsbed slapen. De voorzieningen op de kamer zijn basic. Douche, toilet, wastafel, zitje. Je moet zelf je handdoeken meenemen en zelf je bed opmaken en ook weer afhalen. Het beddengoed was hier en daar wat sleets, maar hé, waar slaap je nog voor 4 pers. voor 85 euro per nacht (incl. ontbijt!)? 




De kamer is dus basic, maar voor de rest waren de voorzieningen top bij het Texelse hostel! Heel veel zitjes op de gang, kleurhoek, spelletjes, poolbiljart, grote speeltuin buiten, groot terras, ruime ontbijtzaal, bar. Uitstekend ontbijt met biologische producten. Je kunt er ook avondeten, maar dat moet je reserveren. Dat hadden wij helaas niet gedaan. Vervolgens hebben we wel heel goedkoop gegeten bij pizzeria Venezia. Voor een tientje per persoon! Dat kwam mede doordat twee kinderen een pizza deelden en de andere twee kinderen met de volwassenen mee-aten. Een aanrader in ieder geval.

Het was best jammer dat we er maar weinig tijd hebben doorgebracht, want we hebben nog niet eens van de helft van de voorzieningen gebruik gemaakt. Ellie zei zondag op de terugreis nog dat ze het zo jammer vond dat we niet meer teruggingen naar het hotel en de speeltuin, want we hadden alleen maar een beetje 'door de natuur gehobbeld.' En Gemma is zwaar teleurgesteld dat papa geen tijd heeft gehad om met haar te poolen. Ik geef ze geen ongelijk. Hopelijk nog een keer een herkansing.






De kinderen en ik gingen picknicken. Bij de Stayokay kon je lunchtassen kopen. €8 voor een volwassene, €4 voor een kind. Niet duur, in ieder geval goedkoper dan buiten de deur lunchen. Nóg goedkoper was het geweest om gewoon van het ontbijtbuffet extra brood te smeren voor onderweg en fruit mee te nemen. Niet zeggen dat ik je die tip heb gegeven...

Verder ben ik superblij met onze nieuwe rugtas. Onze oude rugzak was echt wel kapot en werd met veiligheidsspelden dicht gehouden. Ik wilde heel graag weer een sling rugtas, maar die zag ik steeds nergens. Deze zomer voor de vakantie toch maar weer een zoekactie er aan gewaagd en toen vond ik deze van under armour. Had nog nooit van het merk gehoord, maar het is een super rugzak voor een schappelijke prijs. 
Dat ronde gele ding is ook een super handig. Het is zon-oplaadbare lamp en oplaadstation voor telefoon of tablet. Gekocht bij Levenzonderafval




Al die bagger die er aan komt, moet er ook weer af.....





De meiden waren in bad geweest en toen heb ik het badwater gebruikt om de kleding in voor te spoelen. 



Na vier keer voorspoelen en twee keer wassen, zag het er weer zo uit.


In de afgelopen jaren heb ik allerlei tips verzameld om te beknibbelen op kosten voor uitstapjes. Ik dacht dat het er niet zo veel waren, daarom wilde ik ze hier bij zetten, maar uiteindelijk werd het toch een hele lap tekst. Dus zet ik die tips later deze week in een aparte blogpost.

Voor nu al weer genoeg leesvoer! Bedankt weer voor het lezen, als je tot hier bent gekomen!

Fijne dag gewenst.
Anita




12 opmerkingen :

  1. Wat leuk dat Michel hardloopt! Zo ben ik ook begonnen: gewoon in mijn eentje in een oud shirt en zo. En als je wilt kun je hardlopen inderdaad best uitbreiden en op andere manieren gaan doen.

    Die Stayokay klinkt erg leuk!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij voelt zich er erg goed bij. Hij is er destijds ook behoorlijk van afgevallen, wel 10 kg. Deels ook geholpen door ons beperkt-suiker-dieet.

      Verwijderen
  2. Voor hem was het leuk als ik het goed begrijp, jammer dat het voor jullie dan minder was en dat je niet even hebt kunnen genieten. Volgende keer jij dan maar en hij voor de rest zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij was het inderdaad meer een werkvakantie.

      Verwijderen
  3. Wow, wat stoer. En knap dat je het ook weer schoon hebt gekregen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er ook verbaasd over dat ik het shirt weer geel kreeg. Het witte hemd kreeg ik trouwens niet weer wit, bedenk ik me nu.

      Verwijderen
  4. Haha, ik deed 'm dus in mei en echt: nooit meer! Maar goed, dat krijg je ervan als je niet traint en in wezen ook geen hardloper bent. De sfeer was super, iedereen hielp elkaar, dat was geweldig. Was dat hier ook zo? Je kunt ook familieversies doen, he?
    Ik heb wel eens in het buiteland in een Stayokay gezeten en die waren inderdaad heel goed. Basic, douche op de gang, maar helemaal niet druk en heel erg schoon. Absoluut een aanrader, zeker als ik de prijzen zo zie. Aankomend weekend ga ik ook weg, de prijzen liggen wat hoger. Maar goed, dat moet (nou ja..) dan ook een romantisch weekend worden! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's waar ook! Ik kan me de foto's nog herinneren. Dat iedereen elkaar hielp, dat zei Michel ook. Hardlopers onder elkaar...
      Maar een familieversie? Dan moet ik echt wel in een onbezonnen bui zijn...

      Ach ja, romantiek wordt duur betaald :-D

      Verwijderen
  5. Een mooi verslag over de praktische invulling van een gezinsleven. Geven en nemen en delen en voorleven en de voldoening van een geel shirt. Mooie evaluatie ook van je dochters. Dat beknibbbelen is eigenlijk gewoon bewust leven, dat deed mijn moeder ook. Ik ben pas later gaan zien hoe gewoon dat zou kunnen/moeten zijn (voor iedereen). Het vraagt wel veel voorbereiding, maar is een manier van leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heb je weer mooi gezegd, Ageeth. Eigenlijk precies zoals ik het bedoeld had, ook al wist ik dat misschien zelf nog niet.
      Iemand zei tegen Michel over zijn vieze kleding: gooi toch weg en koop nieuwe. Maar dat zou niet in me op komen! Het geeft inderdaad voldoening om het schoon te krijgen. Precies zoals mijn moeder ook altijd in de weer is met haar wasgoed.
      Het is een manier van leven waarvan iedereen de rijkdom zou moeten ervaren.

      Verwijderen
  6. Toch wel een heel leuk weekend geweest, al was het dan voor jou wat minder relaxed. En wat goed dat jullie zo'n familiekamer vonden bij Stayokay. Al met al was het voor een weekend weg met vier personen dus best te doen.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed idee, zo'n Stayokay. Vroeger, als backpacker kwam ik er ook graag. Meestal was het prima slapen hoor.
    Ben benieuwd naar je tips over beknibbelen op uitjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!