Rungstedlund - Het Karen Blixen museum

Eerder schreef ik over Het huis aan de Sont. Het verhaal over het leven van Karen Blixen na haar terugkeer uit Afrika.

De schrijfster van het boek - Dolores Thijs - heeft Het huis aan de Sont geschreven na een bezoek aan het landgoed van Karen Blixen, waar zij de huishoudster trof van Karen. Het boek vertelt het leven van Blixen gezien door de ogen van de huishoudster, Fru Carlsen. Een heel bijzondere invalshoek!

Toen ik eenmaal wist dat het landgoed een museum is en niet ver van onze vakantiebestemming in Denemarken, was een uitstapje snel gepland!

Over het boek Het huis aan de Sont viel al heel veel te zeggen, maar na een bezoek aan het museum valt er nog véél meer te zeggen over Karen Blixen. Ik ben absoluut gefascineerd geraakt. 

Het museum is gevestigd in Rungstedlund, het landgoed van de familie van Karen Blixen. Haar vader kon het destijds voor niet al te veel geld kopen. Het ligt pal aan zee. Stel je eens voor hoe mooi dat geweest moest zijn in vroeger tijden, vóórdat wegen verbreed werden, huizen bijgebouwd, de haven vergroot.

Rungstedlund - Karen Blixen Museum

In het ene deel van het gebouw is een theehuis gevestigd en een museumwinkel. Op de zolder er boven is een sprookjesachtige dinertafel klaargezet. Het verwijst naar het boek Babette's feest. Blixen hield erg van sprookjes en feeën en mystiek. Er is een knutselruimte voor kinderen, wat mijn kinderen prachtig vonden en er staan bibliotheekkasten met boeken uit Blixen's eigen kast. O.a. werk van Truman Capote.

Karen Blixen Museum - Babette's feestmaal


In het andere deel van het gebouw zijn de woonkamers. Deze kamers zijn grotendeels nog zoals in de tijd dat Blixen er woonde. Je kunt ze op gezette tijden bezoeken. Een gids vertelt aan het begin over de geschiedenis van het huis, over de levenswandel van Blixen (o.a. dat ze eerst schilderde en pas na haar 40e begon te schrijven). Daarna kun je op eigen gelegenheid de kamers bekijken. Je mag helaas geen foto's nemen en je kunt niet naar boven. 



Mocht je ooit ook in de gelegenheid zijn om het museum te bezoeken dan raad ik je echt aan om Het huis aan de Sont eerst te lezen. Het geeft zó'n andere blik op het huis als je het kunt zien door de ogen van de huishoudster. Blixen wilde bijvoorbeeld de vitrages tot over de grond uitgewaaierd hebben. Wat een crime moest dat zijn om netjes te houden! Denk aan hoe vaak ze gewassen moeten worden en aan iedereen die er langs loopt ze verschuift!
Ook ging Blixen pas heel laat over tot het laten installeren van centrale verwarming en centraal warm water. Tot die tijd moest huishoudster Fru Carlsen sjouwen met kannen water die ze verwarmd had op het fornuis. 
In een fotoboek dat ter inzage lag stond een foto van Blixen met tuinman Alfred en het zoontje van de huishoudster. Als je dan weet wie het zijn, is zo'n foto opeens veel interessanter. 

De tuin bij het landgoed is openbaar, je kunt er vrij rondwandelen. Blixen ligt begraven op haar eigen landgoed, onderaan een heuvel waar ze haar maanrituelen hield. Ik ontdekte dat Dolores Thijs ook een boek schreven dat heet Maanvrouw en gaat Blixen en de maan. Dat boek heb ik gereserveerd bij de bieb en zo hoop ik Karen Blixen nog beter te leren kennen.

Het graf van Karen Blixen








Reacties

  1. Hey Anita, (ja, ik lees nog steeds mee en ben binnenkort weer te vinden op mijn eigen blog ;-))
    Ik keek al uit naar deze post, wat leuk dat je daar bent geweest! Het klinkt fantastisch en erg interessant. Staat ook op mijn wensenlijst. Karen Blixen's leven intrigeert mij (ook).
    Nog bedankt voor het noemen van mijn blog. Ben benieuwd naar je recensie van het volgende boek van Dolores Thijs! Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je nog steeds meeleest! Eerlijk gezegd was me al bijna ontschoten dat ik over het museumbezoek zou schrijven. Oeps....terwijl het een superleuk bezoek was.

      Verwijderen
  2. Naar aanleiding van jouw blogje heb ik het boek met heel veel plezier gelezen.
    Leuk om nu de foto's erbij te zien, daar keek ik al naar uit. Een bezoek aan dat museum komt nu echt op mijn wensenlijstje.
    Fijn weekend
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat het lezen van het boek een bezoek aan Rungstedlund dan zo extra speciaal maakt. Ik ben er al twee keer geweest en we rijden er vanaf Zweden ook vaak langs, dus een hele goede reden om het boek te gaan lezen. Het staat al op mijn lijstje. Ik zag in je verslag dat jullie ook een heerlijke vakantie hebben gehad.
    Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)