vrijdag 20 mei 2016

The Paradise - waar marketing en consumentisme begon

Zometeen ga ik er even voor zitten: een aflevering van The Paradise op Netflix.

Vanmorgen al twee baksels gebakken, boodschappen gedaan (nou dan weet je wel hoeveel tijd er al voorbij is). Ik zou ook nog wat administratie kunnen doen, was draaien of opvouwen, schoffelen, stofzuigen of zevenblad plukken voor pesto, maar ik ben eigenlijk wel een beetje moe. Dus ik kies nu liever voor een uurtje netflixen.

Mijn andere lievelingsserie - Miss Fisher's Murder Mysteries - was afgelopen en netflix vroeg of ik dan misschien geïnteresseerd was in The Paradise. Dat doet netflix, die weet precies wat je leuk vindt :-).



The Paradise is de naam van een warenhuis en speelt zich af in 1870. Het is niet zomaar een warenhuis, maar het eerste warenhuis. Het wordt gerund door een ambitieuze man, Moray, met vernieuwende ideeën over winkelen. Je ziet hoe gretig dames worden als ze de winkel in komen. Je ziet ook hoeveel verdriet er schuil kan gaan achter al die kooplust.
Alle marketingtools zoals we die heden ten dage kennen komen er in voor. Een cadeautje voor elke bezoeker, een prijs uitloven voor de mooiste dame, waarmee je vervolgens gratis publiciteit hebt. Je ziet hoe etalages en displays een rol gaan spelen bij de verkoop. Mensen verleiden tot aankopen.
Ook het investeren van leengeld voor groei van de winkel komt voorbij. Moray wil een grote order plaatsen bij een leverancier. Zijn compagnon is terughoudend, want ze kunnen de order pas betalen als ze alles verkocht hebben. Maar Moray krijgt het wel voor elkaar.

Ik vind het een heel interessant inkijkje in de manier waarop die verkoopmechnismen werken. En ook hoe een zaak succesvol kan lijken, maar vooral blijkt te bestaan op geleend geld.

Het consumentisme terzijde;  het is vooral een romantische serie. En eentje die er prachtig uitziet en goed gecast is. Ik geniet er van! Denise heeft de andere hoofdrol in de serie. Ze is een jonge vrouw die van het platteland naar de stad is gekomen. Haar oom is kleermaker en heeft zijn winkel tegenover The Paradise. Hij verdient net genoeg om zichzelf te onderhouden, hij kan Denise niet in dienst nemen.
Denise waagt een kans en solliciteert bij The Paradise en wordt aangenomen. Ze is slim, charmant en ze heeft oog voor wat de klant wil.
Moray is ook van haar gecharmeerd. Als een collega van Denise tegen haar zegt 'Jij bent verliefd op hem!'  dan zegt ze 'Nee, ik wil hem zijn!'

The Paradise is een verfilming van een boek van Emile Zola, Au Bonheur des dames. De BBC heeft de serie gemaakt.



Tja en al die andere dingen die ik nog op de planning had...die zullen ook wel gedaan worden. Ik heb vanmiddag ook nog. Het is altijd een beetje uitkienen welke bezigheden geschikt zijn om te doen met de kinderen thuis of welke geschikter zijn om te doen als de kinderen op school zijn.

Morgen gaan we met z'n allen een dagje mediteren in de natuur. Mijn meditatiedocente organiseert een dagje in de buitenlucht. Je mag gratis een partner of vriend/vriendin meenemen. Kinderen mogen ook mee. Omdat Gemma en Ellie al een paar keer gevraagd hebben of die meditatieweekenden die ik doe ook voor kinderen zijn, vind ik dit een geweldige kans!
Een beetje spannend vind ik het ook, want stel dat ze zich na een paar uur al vervelen. Ik denk dat het wel meevalt, want ze zijn vrij geduldig en er gaat iemand mee die de kinderen bezig kan houden. Michel vind het ook wel spannend. We kunnen helaas ook niet tot het eind erbij zijn, want Michel gaat met zijn broer naar Radiohead in Amsterdam. Tja, helaas missen we dan het rituele dansje rond de heksenketel, grapte ik ;-)

Fijn weekend!
warme groet
Anita

Ik zou een keer eerder mediteren in de natuur, maar dat ging niet door. Ik schreef er dit stukje over.

10 opmerkingen :

  1. Ik had nog niet van Paradise gehoord. Maar het lijkt me precies de serie waar ik zin in heb. Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die serie lijkt me geweldig om te kijken. We hebben alleen nog steeds geen Netflix. Dat moeten we toch echt binnenkort eens regelen hoor.
    Geniet van het mediteren.
    Ik wens je alvast een heerlijk weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oe, nice! Heb Netflix net ontdekt, vind het heerlijk!! Oftewel, ben al hartstikke verslaafd. :) Dank voor de tip, ik ga deze serie zeker opzoeken. Heel veel plezier morgen, ben benieuwd hoe jullie het gaan vinden. Je hebt mazzel, het wordt mooi weer! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk mediteren met het hele gezin. Film is aan mij niet besteed ik val er bij in slaap. Een fijne dag moergen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het dagje mediteren was heel leuk, zal er later iets over schrijven. Deze week druk met de wandelvierdaagse en andere school en familie activiteiten.

      Verwijderen
  5. Wat leuk, ben benieuwd naar jullie ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk jij ook The Paradise?
      Ik ben nu bij aflevering 4 geloof ik.

      Verwijderen
  6. Ja, wat een leuke serie, the Paradise.
    Nu al 2 aflevering gezien in 2 dagen. Prachtig gespeeld. Bedankt voor de tip!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen!
      Als jij ook kijktips hebt, hoor ik het graag.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!