Mediteren in de natuur en het medicijnwiel

We gingen dus een dagje mediteren in de natuur. En het was een hele leuke ervaring. Dat ik kon delen met man en kinderen waar ik mee bezig ben, vond ik het allerleukst er aan. Ik vond het bijzonder om het samen mee te maken, maar daardoor kwam ik minder toe aan zelf in stilte en afzondering te mediteren.


het licht was best fel, zelfs met mijn ogen dicht. 

Ondanks dat ik minder aan mezelf toe kwam, heeft het toch weer van alles teweeg gebracht.  Een paar dingen sprongen er voor mij uit:

  •  alle geluiden, geuren, kleuren was ik niet vergeten. Ze waren nog steeds in mij.
  •  de bomen communiceren met elkaar en met mij. Zij lachen als de kinderen lachen, zij lachen als ik lach. 
  • wat een mens uitademt, ademt een boom in. Wat een boom uitademt, ademt een mens in.
  • de energie tussen ons als gezin heeft een rare verdeling. De echtgenoot en ik samen werkt goed. Ik en de kinderen werkt goed, de echtgenoot en de kinderen werkt goed. Maar wij met z’n vieren werkt minder goed. Cirkels met een afzonderlijke energie, maar die elkaar onderling niet te lijken raken. 
  • de spirituele betekenis van de windrichtingen.
vossenburcht


De spirituele betekenis van de windrichtingen

Thuis wilde ik meteen meer weten over de windrichtingen en hun diepere betekenis. Ik had wel eens gehoord van een medicijnwiel, zoals oude volken in het dagelijks leven gebruiken, maar de betekenis of de werking ervan kende ik niet.

Dit is wat ik vond na een eerste zoektocht op het web:

Voor de Indiaan is het medicijnwiel een kompas dat op symbolische wijze helpt het levenspad hier op aarde te bewandelen. De westerse opvatting dat elk begin een einde heeft bestaat voor de Indiaan niet, voor hem is het leven en alles daar om heen een proces van continue evolutie, die gepaard gaat met veranderingen. (www.triskal.nl)

Het oosten

De geboorte, in het oosten, gesymboliseerd door de kleur rood, de kleur van opkomende zon.

Verwondering en vernieuwing.
Symboliseert: ochtend, lente, geboorte, kind
Waarden: ontwaken, verwondering, met nieuwe ogen naar de wereld kijken.

Element is Lucht

Het zuiden

Het kind groeit op naar de pubertijd en komt in het zuiden waar de kleur geel is, de kleur van de zon op zijn hoogste stand.

Concrete kwaliteiten neerzetten in de wereld.
Symboliseert: middag, zomer, volwassenheid, ouderschap
Waarden: bloei, passie, vechtlust, onzekerheid, ambitie, geld, aangaan van relaties.

Element is Vuur

Het westen

Naar het westen, waar volwassenheid wordt bereikt, de kleur is zwart, de kleur van de nacht waar de zon geen licht geeft.

Loslaten en je innerlijke kracht vinden
Symboliseert: avond, schemering, grootouders
Waarden: introspectie, loslaten, je ware identiteit en individualiteit ontdekken, innerlijke kracht.

Element is Water

Het Noorden

Daarna naar het noorden waar men de ouderdom tegemoet gaat. De kleur is wit, van het licht.

Stilte, licht, de ziel.
Symboliseert: nacht, winter, dood, voorouders.
Waarden: innerlijke stilte, ziel, licht, wijsheid, losmaken van fysieke leven, diepste vorm van meditatie

Element is Aarde

Sinds ik meer volgens de seizoenen leef, merk ik heel duidelijk dat alles in cycli gaat. Je hele leven gaat in cycli. Nu, achteraf bezien, kan ik beter plaatsen waarom ik mijn leven een paar jaar geleden anders ben gaan inrichten. De tijdsgeest was (en is nog steeds) heel erg op consumentisme gericht. Naar  ‘meer’ en ‘hoger’, ‘luxer’, ‘hebben’. Maar op een of andere manier leek er aan dat pad nooit een eind te komen. Want er is altijd ‘meer’.  Het gaf mij uiteindelijk een heel onvoldaan gevoel. Alsof je nooit je doel bereikt. Dat vond ik op den duur zinloos en leeg. Het leven werd een lange lijn, en het moest ook altijd zomer zijn. Alsof je niet echt leefde in de winter. Diep van binnen voelde ik dat het anders werkte. Bij het mediteren heb ik geleerd en ervaren dat je grotere rijkdom kun krijgen door invulling te geven aan dat wat er binnen in je leeft, in plaats van uit te reiken naar iets wat ergens voor je op je weg zou moeten liggen. Alles hoort daarbij, ook stilstaan in de winter. Leven in cycli geeft zóveel meer voldoening als leven in een rechte lijn.

Warme groet,
Anita




Bronnen:
Maak je eigen levenscirkel. Mooi artikel uit Yoga magazine. Pdf bestand.
Triskal.nl
Mirrar.me
En nog een interessant stuk over de levenscyclus van zeven jaar. 

Sinds kort is er een boek uit over het hoe bomen communiceren. Het heet Het verborgen leven van bomen.  Ik heb een exemplaar gereserveerd bij mijn bibliotheek.

3 opmerkingen

  1. Mooi geschreven en iets om over na te denken, dat leven in cycli! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat het een geslaagde dag was. Ik ga dat wiel nog eens bekijken. Als je oud bent zegt men weleens je bent in de herfst van je leven.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!