woensdag 6 april 2016

Verder nog woonwensen?

Ik blijf nog even op het onderwerp huis en interieur. Het is een vrij materialistisch onderwerp, maar daardoor des te interessanter om te onderzoeken hoe ik daar tegenover sta. De laatste tijd denk ik namelijk na over waar voor mij de scheidslijn ligt tussen consuminderen en investeren. Dus wanneer is iets een impuls aankoop (voor de heb en omdat het kan of omdat je vind dat je het verdient) die vermeden kan worden en wanneer is iets een investering, noodzakelijk onderhoud. Het boek Huis en Ziel brengt die gedachten voor mij zelfs nog in een stroomversnelling.

Onderhoud aan het huis is iets waar ik me als huiseigenaar het meest op verkeken heb. Het kost veel meer geld om te onderhouden dan ik me had voorgesteld. Niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant. Tot nu toe ben ik met onderhoud vooral met de buitenkant bezig geweest, maar de binnenkant begint ook wel om aandacht te vragen. Ik noem het weliswaar woonwensen, omdat we zonder ook wel overleven en een dak boven ons hoofd hebben, maar veel van het werk is ook onderhoud en betreft het aanpassingen van het huis aan onze levensloop. Die levensloop, daar heb ik me duidelijk op verkeken en daar zijn we dan ook niet zo op ingespeeld. Financieel niet. Een puntje van aandacht dus. En een les voor de jongere lezers hier op dit blog.

Zoals ik laatst schreef ben ik best trots op de goedkope oplossingen die ik heb bedacht voor ons huis, maar  die goedkope oplossingen zijn uiteindelijk ook maar tijdelijke oplossingen. De achterliggende wens blijft bestaan en gaat het vaak om uitstel van vervanging.
Het is de laatste tijd vaak onderwerp van gesprek aan de etenstafel. Soms weten we van gekkigheid niet meer wat we als eerste of als laatste aan willen pakken. Ik vroeg aan de kinderen wat zij het eerste wilden. Zij wilden een trapkast (want daar kan je je zo lekker in verstoppen als je boos bent of gewoon even alleen wilt zijn). 

Zodoende ontstond een verlanglijst. Het helpt me vaak om zaken te ordenen op papier, dan wordt het concreter. Dus bij deze een overzicht van waar wij heimelijk naar smachten.

Vloerkleed


Het vloerkleed ziet er van een afstandje best oké uit, maar na talloze bekers diksap, klei, zand en haren is het van dichtbij echt niet fris meer. 

Een tijdje terug werd ik benaderd door Sukhi, een maatschappelijk betrokken webwinkel die handgemaakte kleden verkoopt rechtstreeks van de makers. Meestal zijn de makers vrouwen, die hierdoor een bestaan kunnen opbouwen voor zichzelf of voor hun gezin. Zulke initiatieven vind ik geweldig! Ik kreeg een bloggerskorting aangeboden, maar ook mét korting moet er eerst gespaard worden voor het kleed van onze voorkeur. 

De salontafel is net nieuw. De vorige tafel was een krijgertje van de buren, die 'm anders naar de stort zouden brengen. Het had een blad en vier poten, maar daarmee was alles ook wel gezegd. Deze nieuwe tafel maakt de zithoek al véél meer 'af'. 



Tafelzeil 


Het tafelzeil is aan vervanging toe. Ik heb het weliswaar kunstig gerepareerd, maar echt geweldig is het niet. Ik heb mijn oog laten vallen op de tafelzeilen van Tafelziel. Omdat je daar zo crea decoraties onder kunt leggen. Een soort seizoenstafel, maar dan plat. 







Trapkast


Deze staat dus op nummer 1 bij de meiden. Links zoals het nu is en rechts zoals het ongeveer - maar toch weer heel anders - moet worden.




De zolder


Ach, die zolder is een terugkerend element hier op het blog. Mijn Bovenkamer. Er komen spullen bij. Er gaan spullen weg. Ik geloof dat daar het probleem niet meer zit. Het zit 'm gewoon in het gebrek aan opslagruimte. De knieschotten zijn te klein of niet goed bereikbaar.
Want extra dekens, dekbedden, koffers, kerst-en paasspullen, schaatsen, mijn naaihoek, de collectie boeken en cd's... dat zijn spullen die bij geen enkele opruimronde weg zullen gaan. Het zijn spullen die bij ons en onze bezigheden horen. Dus toch eens nadenken over een verbouwing?

Velux heeft een actie waarbij je €10.000 terug kunt winnen op je zolderverbouwing als je een adviesgesprek aanvraagt. Eerst wilde ik het aan me voorbij laten gaan, want voor je het weet zit je weer aan iets vast, maar in een opwelling (en nadat het dagelijks op mijn tijdlijn op fb voorbij kwam) heb ik me toch aangemeld. Zaterdag komt er een adviseur van Anker dakvensters. Het is een lokaal bedrijf, dat vind ik wel sympathiek. De kans dat wij winnen is klein en de kans dat wij een verbouwing gaan doen nòg kleiner, maar ik ben nu wel zo ver dat ik wil onderzoeken hoe duur zoiets is en wat er mogelijk is. Een soort vooronderzoek. Als het interessant blijkt, dan zal ik er over schrijven.



Tuinhuis


Dit staat erg hoog op mijn verlanglijst! Het tuinhuis dat er nu staat is te klein en aan vervanging toe. Dan hebben we nog een verlaagde vlonder (rechts, achter de coniferen en het speelhuis), die we een beetje gebruiken als opslag. Ook heb ik er een oppottafel voor planten, maar eigenlijk hebben we een ander soort plek nodig in de tuin. Iets dat meer bij de leeftijd van de kinderen past. In de herfst is het vlonder spekglad, de kinderen hebben tot in den treure aan moeten horen dat ze moeten uitkijken en zich ergens aan vast houden. Ik heb ook nog eens liever alles gelijkvloers.

Zo'n tuinhuis als op de onderste foto lijkt me geweldig. Over de hele breedte van de tuin, maar dan gespiegeld. Een ruimte voor opslag en een ruimte voor een atelier en een zitplek. Zucht...




Slaapkamer


Onze slaapkamer heeft inmiddels een voorjaarsschoonmaakbeurt gehad. Alle plinten afgenomen, alle meubels van de wand af. Bovenop de kast gestofzuigd. Ik voel gewoon dat het in alle hoeken frisser is.
Toch kan onze slaapkamer wel een opknapbeurt gebruiken. Ik denk dat kamers niet alleen schoongemaakt kunnen worden, in de zin van hygiënisch schoon, maar ook energetisch schoon. De vermoeidheid, het slaapgebrek, de uitputting, die zo groot is geweest de afgelopen jaren, die verdwijnt elke week een beetje meer. Voor mijn gevoel mag dat wel gemarkeerd worden met een nieuwe slaapkamer. Om de oude energie van de kamer te vervangen door nieuwe energie.



Wie al langer meeleest weet dat ik het opruimen van het huis heel leerzaam vind. Dat het verder gaat dan styling, verder dan tips en trucs, verder dan weggooien of bewaren. Het bezig zijn met het huis is een manier om je te verbinden met jezelf. Het is een hele praktische manier om richting te geven aan je leven. Sinds ik me veel meer bezig hou met het huis en het huishouden en veel meer thuis ben (vroeger werkte ik 32 uur, nu 20 uur) heb ik het gevoel dat ik een completer leven heb. Een rijker leven, waarbij het huis veel meer is geworden dan een plek om te eten en te slapen. Het wordt veel meer een leefplek.

Het boek Huis en ziel van Nina Elshof inspireert mij momenteel heel erg. Als je meer over haar wilt weten, vind je hier haar website.

Verder ben ik wat aan het fröbelen geweest met de foto's. Ik maakte ze via canva.com. Dat kan gratis, maar je kunt ook sjablonen kopen.

Nou, ik ga weer verder met mijn huis!

Anita's Dagboek is ook op facebook. Ik vind het leuk wanneer je mijn pagina leuk vindt. 

14 opmerkingen :

  1. Wensen moeten er blijven en dat hou je ook want alles veranderd snel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mens moet wat te wensen houden. Ook na dit lijstje, zou ik zo een nieuw lijstje kunnen maken.

      Verwijderen
  2. Wat een prachtig mooie woonwensen heb je! Ik ben het helemaal met je eens dat je kamers ook energetisch kunt schoonmaken en opfrissen. Leuke ideeën voor je slaapkamer! En dat tuinhuis, owwwww, moooooi. Voor je meiden moet die gangkast er natuurlijk komen en... Wel veel hè? Dan weet je in ieder geval waar je het voor doet de komende jaren. Ben benieuwd waar je gaat beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat de trapkast er toch als eerste gaat komen. Het is zeker een meerjarenplan - maar hopelijk ook weer niet teveel jaren.

      Verwijderen
  3. Leuke lijst! Dat tuinhuis ziet er geweldig uit! Ik zou als ik jou was gewoon ergens met de lijst beginnen en het dan stapje voor stapje uitwerken. Grote kans dat er tijdens de verbouwingen weer nieuwe ideetjes komen, zo gaat dat bij mij ook vaak hihi. Maar zo blijf je wel lekker bezig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed ook dat er halverwege weer nieuwe wensen komen. Wel is het streven om ons op deze lijst te richten. Dat geeft een voldaner gevoel.

      Verwijderen
  4. LEUK! Ik ben ook altijd erg bezig met mijn huis. In 2014 had ik een grote verbouwing gehad. Inderdaad: onderhoud. Daar gaat een hoop geld in zitten. Bij mij moet de slaapkamer ook nog gebeuren en dat staat op de planning. Zoals jij zegt: de oude energie er uit. Ik zal er ook eens wat over schrijven over mijn blog. Fijne dag! Gr., Conny (papillon60.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd, zal het in de gaten houden waar jij mee komt.

      Verwijderen
  5. Je hebt echt een behoorlijke wensenlijst. Nu moet je eigenlijk gewoon 1 vertrek er uit pikken en je daar op concentreren. Want je blijft anders aan al die verschillende zaken denken en dan komt er niets van... of zeg ik nu te veel.
    Zo zou ik het tenminste aanpakken. Sterker nog, zo hebben wij het huis ook aangepakt. Telkens 1 ruimte tegelijk en pas verder als het helemaal naar ons zin is. Hier staat de keuken op de schop... heel spannend overigens. En het huis van de kippen... haha... maar dat is een ander verhaal...
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een gevaar om ad hoc dingen aan te gaan pakken. Het zijn vaak die kleine dingetjes die blijven liggen, maar waardoor het toch net niet helemaal af is. Als ik me aan deze lijst van wensen hou, dan ben ik al heel tevreden, dan mag het af en toe wel een beetje door elkaar.

      Verwijderen
  6. O wat herkenbaar dit! Ik heb ook een boel woonwensen en tuinwensen (zoals je gelezen hebt). Ik knip graag plaatsjes uit oude woonmagazines en die plak in dan in mijn inspiratieboek. Ik kan dan misschien niet alle woonwensen in één keer realiseren erover dromen kan wel. En dan stukje bij beetje laten we ze uitkomen.

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las je stukje inderdaad over je tuin. Zo'n inspiratie plakboek helpt mij ook om beter te vormen wat ik het allerleukst vind. Ik doe dat dan op pinterest. Af en toe blader ik dat wat door en schrap de pins die er niet meer tussen passen.

      Verwijderen
  7. Zo dan, dat zijn een hoop wensen. Het gevaar is blijven steken in de wensen. Dus als je er nu eentje kiest (als het eerlijk moet via loten uit een hoge hoed) en die dan aanpakt? Lieve groet, Emilie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn inderdaad heel veel wensen. Sterker nog, ik zou nog wel zo'n lijst kunnen maken. Ook allemaal woonwensen die voorvloeien uit een stuk onderhoud. (zoals een nieuwe badkamer of zonnepanelen).
      Het streven is om me niet te laten verleiden met andere wensen bezig te gaan, maar me te concentreren op dit lijstje. Dan moet het stuk voor stuk goed te realiseren zijn. Hoop ik. Dan toch...

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!