dinsdag 26 april 2016

Knutselen en verkopen voor het goede doel

Het plan was om op Koningsdag met een kleedje onze overbodig geworden spulletjes te verkopen. Wekenlang had ik spullen opzij gezet. Maar we doen het anders.
We hebben de meeste spullen namelijk al verkocht!

De school van de kinderen ondersteunt een initiatief van een ouder voor het bouwen van een slaapzaal voor schoolgaande kinderen in Tanzania. Of zoals Gemma zegt: tante Lia (ja hé, ik kan die naam gewoon niet onthouden!). In Tanzania mogen kinderen weliswaar gratis naar school, maar is voor sommige kinderen de afstand naar school erg groot. Sommigen gaan 's ochtends vroeg weg en komen pas 's avonds laat thuis. En dan is de tocht ook nog eens vol gevaren. Mens en dier die niet het beste met de kinderen voor hebben. Daarom worden er slaapzalen gebouwd bij de school. Die voor de jongens is al klaar. Nu die voor de meisjes nog. Daarvoor is geld nodig.

Ongelooflijk hoe fanatiek de kinderen waren om geld in te zamelen! De actie leefde enorm bij de kinderen. Ze gingen langs de deuren voor een heitje voor een karweitje of gingen collecteren.

Later vonden ze dat langs de deuren gaan niet zo leuk meer en opperde ik om een kraampje te maken op de oprit. We hadden net citroencakes gebakken en cupcakes, dus die leenden zich prima voor de verkoop.
Ik heb met verbazing staan kijken naar hun succes. Wat zijn mensen ontzettend gul! Oh jee, ik voelde me echt een krent hoor! Al die gulle buren die langs kwamen en wat kochten. De pakketbezorger die wat kocht. De bezorger van ons groenteabonnement die voor €5 vier plakjes cake kocht. En ik dacht bij mezelf dat ik dat er nooit voor zou geven...
Ze haalden €25 op en ik sprak met mezelf af dat ik af en toe niet zo krenterig moet zijn.






De school had op de vrijdag voor de meivakantie ook een kleedjesverkoop in de planning. Het standgeld was voor het goede doel. 

Mijn pinterest-geïnfecteerde brein bedacht dat we dingetjes konden knutselen om te verkopen. 
We maakten onderzetters van strijkkralen. Een geboortekaartje ging naar een buurvrouw. 



Een gat in het midden voor een rietje. 


Bijpassende onderzetter en vliegendeksel.





Kop en schotels van de kringloop. Plantjes van de tuinland. 
De kopjes hebben we op de schotels vastgelijmd. 
Leuk voor moederdag toch?






Ellie en ik werkten er samen aan. Gemma was weer op bed gekropen. Zij is bij elkaar twee weken ziek geweest. Af en aan koorts. Een antibiotica kuur moest er aan te pas komen om de ontsteking in de keel kwijt te raken. Nu pas begint haar energie weer terug te komen. 






We hebben goede handel gedreven. De plantjes in kopje liepen eerste helemaal niet, maar op het eind verkochten we er heel veel. De meeste spullen zijn van eigenaar gewisseld. De meiden hebben ook heel goede zaken gedaan....vooral bij andere kraampjes ;-)
Onder de streep hebben we nog wat overgehouden. Die winst zal morgen wel verpatst worden als we even over de Koningsmarkt gaan lopen. 
Er zelf zitten met een kleedje slaan we nu maar over. Wij hebben onze beurt wel gehad. Bovendien nodigt het weer niet erg uit. 

Gezellige Koningsdag gewenst!

Lieve groet, 
Anita


12 opmerkingen :

  1. Goeie actie. Leuk die kop en schotels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie opbrengst voor de actie en leuk die strijkkraal spulletjes en kopjes met plantjes. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat hebben jullie veel leuks gemaakt! Handig die rondjes van strijkkralen tegen wespen, die ga ik onthouden! En ook nog voor het goede doel allemaal, super. Hier ging d evrijmarkt vandaag niet door vanwege het slechte weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier waren ook veel activiteiten afgelast of aangepast. Jammer, maar wel te begrijpen.
      Ik was vergeten te zeggen dat we de strijkkraal cirkels uiteindelijk zelf gehouden hebben. De meiden vonden ze té leuk.

      Verwijderen
  4. geweldig vooral die wespendeksels geniaal
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd tof om zelf de handen uit de mouwen te steken voor het goede doel! Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk verslag! Jee, 25 Euro... Ik moet bekennen dat ik ook niet zo van het kopen van dit soort dingen ben. Goed om in gedachten te houden! Heb je nu vakantie? X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan schijnt het totaalbedrag wat door de alle schoolklassen is ingezameld boven de 3000 euro te zijn! Onvoorstelbaar.
      Deze week vrij, volgende week 2 dagen werken.

      Verwijderen
  7. Wat waren jullie goed bezig zeg. En dat voor zo'n geweldig doel. Ik vind de gelijmde kop en schoteltjes met de plantjes echt een geweldig gaaf idee. Ook leuk om zo cadeau te doen, met bijvoorbeeld een gevulde envelop als er iemand jarig is. Leuker dan alleen die envelop. En ook jullie spulletjes van strijkkralen zijn prachtig geworden. Ik ben helemaal weg van het geboorte kaartje. En lekker om op deze manier een beetje van je spullen af te komen.
    Koningsdag is inmiddels voorbij, het was wel koud, maar het viel met de regen gelukkig nog erg mee.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n kop en schotel is inderdaad een leuk cadeautje voor een gastvrouw, met of zonder envelop. Soms ga je ergens op visite en dan wil je niet met lege handen komen. Dan is zoiets altijd leuk.

      Verwijderen
  8. Jeeej wat een creatieve ideetjes, en goed verkocht! Maar dat kan ook niet anders! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!