woensdag 2 maart 2016

Hoe bevalt de Greenpan?

Laatst schreef ik over tools en toys en over mijn Greenpan. Thea van Atelier Vier Jaargetijden vroeg me om mijn ervaringen te delen met mijn Greenpan. Dat wilde ik wel, maar ik zou wel een beetje gezichtsverlies lijden als ik de pannen in huidige staat zou laten zien. Die van mij zijn namelijk niet zo mooi grijs meer als het plaatje.

Thea's vraag zorgde er voor dat ik me een jaar na aanschaf van de pan nog eens goed ging verdiepen in het juiste gebruik en onderhoud er van. Het is nooit te laat, zullen we maar zeggen.

Als eerste: ze bevallen heel goed. Mooi spul om mee te werken. De Greenpan heeft geen traditionele anti aanbaklaag, maar is een keramische pan met een thermolonlaag. De warmte wordt mooi verdeeld en houdt goed vast. Pannen trekken niet krom. Het handvat ligt lekker in de hand.


Specificaties volgende de website van Greenpan:

  • Een natuurlijke minerale antikleeflaag
  • Geen gebruik van schadelijke chemicaliën, volledig PTFE-vrij en bevat geen silicone olie.
  • Milieuvriendelijk geproduceerd zonder PFOA, 60% minder CO2 uitstoot.
  • Hoge hittebestendigheid. Zelfs bij temperaturen tot 450°C is er geen risico op giftige gassen. De antikleeflaag zal niet vervormen of verbranden.
Schoonmaken
In het begin waste ik de pannen met de hand af, maar later zette ik ze ook in de vaatwasser. Maar de bruine randen gingen er niet uit. Deed ik dan misschien toch iets fout? Ik deed een klein onderzoek op internet en leerde in de eerste plaats dat je aanslag uit een pan kun krijgen door er soda in te koken. Je doet er water in, soda en zet het op het vuur. Dan laat de aanslag los. 







Dat lukte bij de ene pan 100%. Bij de andere pan bleef er nog een rand in zitten. Ik spoot er ook nog HaRa ovenreiniger op, maar het is er nog steeds niet helemaal af. 

Arachide olie
Mijn zoektocht leerde me nog iets belangrijkers: de fabrikant adviseert om arachide olie te gebruiken om in te koken. Dat leidde er weer toe dat ik me ging verdiepen in de verschillende oliesoorten en hun verbrandingsgraad. We gebruikten altijd olijfolie, maar zijn nu overgestapt op arachideolie en dat scheelt een heel stuk. Arachideolie kan een hele hoge temperatuur bereiken voordat het verbrand. Olijfolie verbrand sneller en laat aanslag achter in je pan. Weer wat geleerd. 

Die schoonmaakactie deed ik al weer een paar weken (maanden?) geleden en ik was blijkbaar niet zo slim om een foto te maken van de schone pannen. Inmiddels zit er al weer een laagje aanslag op, maar niet zo veel als in het begin. 




Pannenbeschermers
Tot slot heb ik het advies van Greenpan ter harte genomen om pannenbeschermers er tussen te leggen als je ze in de kast opbergt. Dit voorkomt dat de bodem van de ene pan krassen maakt op de laag van de onderste pan. Ik gebruik oude vaatdoeken, maar in de winkel kun je mooie vilten panbeschermers kopen. Ik was de pannen trouwens ook weer met de hand, niet meer in de vaatwasser. 

Het eco-bio-fair warenhuis Greenjump verkoopt de Greenpan. Ze hebben een mooie pannenkoekenpan in het assortiment, zag ik. Laatst hield Greenjump een winactie op facebook. (Jammer, Thea, ik heb 'm niet voor je kunnen winnen) Zo'n mooie platte pannenkoekpan lijkt me ook ideaal voor het zelf maken van tortilla wraps (of het opwarmen van kant-en-klare wraps). 


Ps: de fabrikant mailde me met aanvullende informatie voor schoonmaak en onderhoud. Om aanslag uit je pan te verwijderen kun je een melamine spons met water (geen zeep) gebruiken. 
Ook schijnt aanslag er makkelijker af te gaan als je plantaardige olie gebruikt i.p.v. water om schoon te maken. 

2 opmerkingen :

  1. Leuk om te lezen. Ik heb zelf Sysas-pannen en die bevallen mij erg goed. Ik bak altijd in kokosolie, maar arachiceolie lijkt mij ook de moeite van het proberen waard. Onze pannen hangen onder een plank. Voor zover er een in de kast staat, zet ik er een kurken onderzetter tussen.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Sysas pannen moest ik even opzoeken. Aan het plaatje te zien heb ik er ooit een hapjespan van gehad. Lijkt me handig om je pannen op te kunnen hangen.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!