Croissants in de Airfryer

Vorige week vrijdagochtend was ik bij de bakker en had opeens zin in croissants. Rond het middaguur zou ik de kinderen weer van school halen en ik had zin om ze op croissants te trakteren.

Alleen...de bakker had geen croissants. De afbakoven in de winkel was stuk. Er ontstond een klein gesprekje omdat er een andere klant was die elke vrijdag 2 croissants kwam halen en duidelijk teleurgesteld was nu haar zondagochtendritueel doorbroken werd. (Ik stelde me voor dat ze elke zondagochtend met haar man een croissantje, gekookt eitje en een glaasje jus nam).
Wel had de bakker croissants in de vriezer die nog afgebakken moesten worden. Ik veerde op! (Die andere mevrouw keek bedenkelijk ;-))
De bakker gaf instructies voor afbakken in de oven, maar - zo zei ze - zij deed het zelf in de Airfryer.

Hé, dat was een experiment waard vond ik!

De eerste keer had ik de temperatuur te hoog. Daardoor werd de croissant te bruin en bleef aan de bodem plakken.

Na het weekend haalde ik nieuwe croissants en zette de temperatuur op 160.
Doe ze er bevroren in.
Na ca. 5 minuten zijn ze klaar. Je kunt tussendoor controleren of de kleur naar je zin is.


De eerste keer bleven ze uiteindelijk een nacht in de koelkast staan omdat de kinderen een vriendinnetje mee naar huis namen en ik maar drie croissants had en de mijne niet af wilde staan (oooooh). Daardoor rezen ze in de koelkast na. Ik had het idee dat dat het resultaat negatief beïnvloedde. Dus meteen klaar maken of terug in de vriezer doen. Los van elkaar invriezen en bewaren, anders gaan ze aan elkaar plakken.


Bevroren croissants.


Eerste poging: iets te donker. Maar hij smaakte heerlijk! Lekker met jam....


Tweede ronde. Heerlijk goudbruin!


Een geslaagd experiment!







Reacties

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)