vrijdag 26 februari 2016

Citroen mugcake uit de Airfryer

Nog een experiment met de Airfryer (vorige keer croissants)!

Na het eten neem ik niet vaak meer een toetje. Nog maar heel af en toe neem ik vla, yoghurt of kwark. Het is een van de dingen die ik geleerd heb van de ayurveda en ik voel me er inderdaad beter bij als ik niet iets kouds op de warme maaltijd laat volgen. Later op de avond neem ik nog wel eens kwark of yoghurt.

Maar af en toe heb ik wel eens zin in iets. Het liefst iets warms. Dit recept kwam ik tegen bij de Philips chef. (klik) 

Je hebt er 4 tot 8 hittebestendige glazen/kopjes voor nodig.

Ingrediënten:
250 gram amandelmeel
1 theelepel bakpoeder
0,5 theelepel zeezout
150 ml ontgeurde kokosolie
4 eieren
7 eetlepels rauwe honing
2 citroenen
1 vanillestokje
8 kleine koffiekopjes


Wat moet je doen:
Bekers/glazen invetten met een beetje kokosolie. Boen de citroenen goed schoon en rasp de schil met een fijne rasp. Hou apart. Snijd en pers de citroenen.

Doe in een kom het amandelmeel, bakpoeder, zout, kokosolie, honing, eieren, citroensap en citroenrasp in. Snijd het vanillestokje in de lengte doormidden en schraap het merg er met een mesje uit. Doe de vanille in de kom en meng tot een luchtig en glad beslag. Vul de mokken of kopjes tot 1/3e. Bak de mugcakes in de mokken gedurende 17 minuten op 160 graden.

Controleer met een saté prikker of de cake gaar is. Als er geen beslag meer aan de prikker blijft hangen is de cake gaar.

Natuurlijk deed ik het weer anders dan het recept aangaf (en las ik verkeerd dat je de glazen tot 2/3e ! moest vullen....), maar het liep heel goed af! Het is een lekker toetje of zelfs lekker om bij de koffie te serveren.

Omdat ik niet meer dan 180 gr. amandelmeel in huis had, verkleinde ik ook de andere ingrediënten.
0,5 theelepel bakpoeder
snufje zout
100 ml. kokosolie
3 eieren
5 eetlepels honing
1 citroen
0,5 vanillestokje (overigens vind ik een half stokje sowieso wel genoeg. Daarna het stokje in mijn potje vanillesuiker gedaan - klik)
4 glazen

Een volgende keer doe ik kleinere glazen en/of vul ik ze voor 1/3e (ipv 2/3e), want dit was wel een flinke bak vol.


citroen mugcake voordat het de Airfryer in ging


citroen mugcake uit de airfryer

Als je ook overweegt om een Airfryer te kopen, kun je hier klikken.

1 opmerking :

  1. Ziet er erg lekker uit, helaas geen airfryer. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!