Vive la Vie

Met dit bericht had ik het blogjaar willen beginnen.

Vive la Vie!

Dat is toch een mooie gedachte om het jaar mee te beginnen ?

Op de avond voor Kerst logeerden de kinderen bij mijn ouders en gingen Michel en ik geheel niet consuminderachtig en reuze decadent 'op  stand' uit eten bij Bistro Vive la Vie. Uit eten is niet eens de juiste benaming, dineren hoort hier op zijn plaats. 

Foto van website Vive la Vie

We lieten onze smaakpapillen en onze spijsvertering verwennen door 8 heerlijke gangen van vakmanschap. We deden er nog een uitspatting bovenop door het wijnarrangement erbij te nemen, zodat de smaak van al die heerlijke gerechten niet verpest zou worden door onze lekenkeuze in wijn 'doe maar rood, maar niet te zwaar hoor' of 'doe maar wit, maar geen zoete hoor, maar ook niet te droog'. Zo genoten mijn lief en ik 6 uur achtereen van het eten, elkaars gezelschap en van gesprekken die niet onderbroken werden door kinderen. We hebben ons geen moment verveeld en hadden opvallend weinig de neiging om op onze smartphone te kijken. Ook niet wanneer de ander naar het toilet ging.


Een selectie van de gangen die wij voorgeschoteld kregen.






Het restaurant was ons aangeraden door vrienden en ze hadden geen ongelijk. Het eten was echt uit de kunst. De bistro is niet groot, maar de akoestiek is uitstekend, je kunt elkaar goed verstaan, zonder ook de gesprekken te horen van de tafel naast je. Volgens Michel was er wel muziek, maar die heb ik niet gehoord (maar dat is als half dove ook niet zo verwonderlijk). Je kunt merken dat er met aandacht gewerkt wordt. Het is niet stijf, maar wel verzorgd en af en toe net niet 'af' en dat is juist sympathiek. 

Het eten was smaakvol, feestelijk en duidelijk met zorg bereid (de sorbet van bleekselderij en Granny Smith ga ik een keer proberen te maken). Sinds ik steeds meer kook 'from scratch' met onbewerkte producten is uit eten gaan bij reguliere restaurants niet altijd een succes (mijn darmen protesteren altijd), maar bij Vive la Vie wordt er ook gekookt met verse, onbewerkte en duurzame ingrediënten. Dus geen sausjes met toevoegingen of inferieur vlees dat mijn darmen van streek kon maken. Het was een perfect diner. Het enige dat ik zou verbeteren is de koffie en thee na afloop. Dit was kant-en-klare thee en koffie. Ik denk dat de maaltijd helemaal af zou zijn als aan het eind van de maaltijd een thee of chai en koffie werd geserveerd die precies past. De klant niet zelf laten kiezen, maar net als de wijn de juiste soort koffie en thee erbij zoeken. Er zijn genoeg kruiden en theeën die de spijsvertering na de maaltijd ten goede komen. Dit weekend las ik toevallig nog in een oude Happinez dat thee het nieuwe wijndrinken is.

Als bewuste consument kan ik me wel bezwaard voelen over zo'n extravagant uitstapje. Maar ik lees momenteel Consuminderen met kinderen en Marieke Henselmans leert mij dat er niet een maatstaf is waaraan een consuminderaar moet voldoen. De een geeft nooit geld uit aan kleding maar wel aan biologisch eten. De ander geeft geen geld uit aan een auto, maar wel aan verre reizen. Voor ons is uit eten gaan een gedeelde liefhebberij, waar we andere dingen voor laten. Bovendien is me bezwaard voelen een kwaal waar ik in algemene zin onder gebukt kan gaan, dus soms moet ik mezelf niet zo serieus nemen en het leven vieren met mijn man!

Ongemerkt ga ik toch terugblikken op het afgelopen jaar en dan merk ik dat ik geleerd heb dat ook mindere periodes er mogen zijn. Een bewuster (of een meditatief) leven verschoont je niet van zorgen of tegenslagen. Het helpt je wel om te beseffen dat ook de mindere periodes erbij horen en dat ze niet omgebogen hoeven te worden. Net zoals de betere periodes erbij horen. Het leven is niet een aaneenschakeling van feestjes en hoogtepunten, ook de moeilijke momenten zijn er om doorleefd te worden. Tegenspoed, voorspoed. Hoogtepunten, dieptepunten. Zomer, winter. Je viert het leven als geheel.

Vive la Vie! 




De foto's van de gerechten heeft Michel gemaakt.

Reacties

  1. Dat klinkt als een heerlijke avond! En niet alleen het eten, maar ook de tijd die jullie voor elkaar hadden. Als je hier allebei van geniet en er ook nog andere dingen voor laat, waarom niet? Ik eet liever echt goed en dat ik volledig in de watten wordt gelegd, dan dat ik een paar tientjes bespaar maar het allemaal net niet is. Zo zonde! Fijn dat jullie het zo goed hebben gehad! X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat presenteren ze dat eten mooi zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie blog, mooi en herkenbaar geschreven
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk dat jullie zo van een geweldig mooi diner hebben kunnen genieten, en van elkaar...
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Af en toe mag je jezelf eens in de watten leggen. De ene keer kost je dat wat, een andere keer waarschijnlijk niets of weinig. Dat compenseert toch ook? Heb je ervan genoten? Dat is wat telt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Af en toe mag je jezelf eens in de watten leggen. De ene keer kost je dat wat, een andere keer waarschijnlijk niets of weinig. Dat compenseert toch ook? Heb je ervan genoten? Dat is wat telt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schilderachtige gerechten en wat heb je daar leuk over geschreven. Fijn dat jevzobhebt genoten van je dinertje. Ik ga je volgen. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie en leuk dat je me wilt volgen. Welkom!

      Verwijderen
  8. Toch geweldig dat jullie er zo van genoten hebben? Niks mis mee hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, wat mooi! En wat ziet het er allemaal lekker uit! Groningen, aha, daar kom ik ook wel eens... Ik ga dit restaurant onthouden! Enne, ik vind dit soort exquise etentjes heus consuminderig, je laat er tenslotte andere dingen voor om deze te kunnen bekostigen. #lekkergenieten

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gek he dat je je bijna schuldig voelt als je eens uit de ban springt, ik herken dat wel. Af en toe wat luxer genieten moet kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Klinkt heerlijk allemaal en het ziet er geweldig uit! Leuk dat jullie ervan genoten hebben.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)