maandag 4 januari 2016

iMac-loos aan een nieuw blogjaar beginnen

Dit is niet de blogpost die ik voor ogen had om mee te beginnen in het nieuwe jaar.
Maar het probleem met de iMac (schakelt zichzelf op willekeurige momenten uit en start pas weer op als de stekker er langere tijd uit geweest is) is ook na twee reparaties (moederbord en voeding vervangen - een moederbord is zo'n beetje het meest belangrijke onderdeel van een pc) niet verholpen. 
Hoewel het me wel een knagend onrustig gevoel gaf, hield ik me er niet heel erg mee bezig; ik had de Kerstvakantie aan mijn hoofd en ik had toch een offline periode. De afwezigheid van de iMac maakte het afstand nemen van het web zelfs wat makkelijker. 

Het loslaten van de drukte van alledag en een veelheid aan bezigheden kostte me wat moeite. Maar gaandeweg lukte het me om steeds langer met een bezigheid bezig te zijn en niet steeds te switchen voor 'even dit' 'even dat'. Mijn voornemen is om het komende jaar meer te letten op een evenwichtige weekindeling; maandag en vrijdag reserveren voor het blog-/schrijfwerk en me op andere dagen niet te laten verleiden tot het schrijven van een nieuw stukje (aantekeningen maken is geoorloofd ;-)). In die zin hielp het gedwongen iMac-loos zijn tot nieuwe inzichten.

Maar er is een verschil tussen gekózen offline zijn en gedwóngen. Inmiddels wil ik wel weer aan het schrijven, de stukjes branden in mijn pen en nu begin ik de afwezigheid van een goed geoutilleerd werkstation te voelen. Met de iPad kan ik me wel redden voor de mails, betalingen en Facebook, maar ik kan niet bij mijn bestanden, niet bij de foto's en typen op de iPad is voor mij ècht behelpen. Dat is zoiets als timmerman zijn en dan met een handschroevendraaier moeten werken in plaats van een accuboormachine. 

Alle ideeën voor blogposts stagneren hierdoor. Stukken uitwerken op de iMac is riskant (in het geval dat 'ie opgestart is of überhaupt hier thuis is en niet in reparatie) want hij kan op elk moment uitschakelen en dan is het maar de vraag of het bestand er nog is en of ik er nog bij kan. Foto's van de fotocamera halen en op de iMac zetten hetzelfde probleem, want nogal riskant. Ook het uitwerken van de financiële planning voor 2016 is nu niet uitvoerbaar en voor Michel is zijn zéér omvangrijke muziekbibliotheek niet toegankelijk (en laat muziek nou net zijn hobby zijn).

Ik ben geen professioneel blogger; om rond te komen ben ik er niet afhankelijk van. Het bloggen levert me geen inkomen op, wel een klein zakcentje. Maar het bloggen is voor mij wel een heel belangrijke bezigheid geworden; het voedt me op een andere manier dan brood op de plank. Dit is wat ik doe.
En laat ik nou net voor 2016 het plan hebben om mijn schrijfactiviteiten uit te breiden en inkomsten te verhogen. Maar zonder goed werkstation moet dit uitgesteld worden. Deze keer niet vrijwillig.

Vandaag (maandag) horen we wanneer 'ie weer opgehaald kan worden. Opnieuw voor reparatie. Dat zou dan de derde keer worden. Voor dezelfde klacht. Volgens mij kan Michel inmiddels ook wel op de service afdeling werken, want hij heeft vanalles geprobeerd om te achterhalen waar het aan ligt. Tot het gebruiken van een andere kabel en stopcontact aan toe. 
Ze willen (nog) niet overgaan tot een vervangend apparaat, maar dat zou ik wel graag willen. 
Onze vorige iMac hebben we bijna 8 jaar gehad en die heeft heel veel draaiuren gemaakt. Ik weet niet of een gerepareerde Mac zoveel jaar blijft draaien. Daar maak ik me wel sappel om, want ik had niet in de planning om over een paar (3?) jaar al weer een nieuwe te kopen. 
Het is gewoon niet leuk als je voor zo'n prijzig apparaat hebt gespaard (mind you, hij is nog geen half jaar oud) en dan dit gedoe hebt, want het is gedoe. Telefoontjes, brengen, halen, er vrij voor nemen. Bovendien liggen de herinneringen aan de avonturen met de loodgieter en consorten me nog vers in het geheugen en dat heeft ons destijds behoorlijk wat geld gekocht. Daar hadden we wel zonnepanelen van kunnen kopen. Onze natuurlijke neiging om (te lang) vriendelijk te blijven is daardoor nu niet zo sterk meer. Het blogjaar mag voor mij wel weer beginnen, maar zonder gereedschap is het knap vervelend. Want...

What's a blogger without her iMac?!




Foto: traedraum.blogspot.de

Ps: dit stukje heb ik dus zitten typen op de iPad. Nu heb ik stijve vingers.

18 opmerkingen :

  1. Klinkt.... als een virus? Zullen jullie allang wel naar gekeken hebben. Goed blogjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Apple's hebben weinig tot geen last van virussen. Het moet een hardware probleem zijn. Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem, wat het er niet hoopvoller op maakt.

      Verwijderen
  2. Even dacht ik, o wat een fijne werkplek heb jij...zo met die Tomado boekenplank en. :-) maar ik zag je bronvermelding.
    Heel frustrerend zo'n onstabiele computer, zou ook het liefst een vervangend exemplaar willen.
    Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond 'm ook zo mooi! Op pinterest verzamel ik foto's van fijne werkplekken, die blijven altijd opgeruimd ;-)

      Verwijderen
  3. Balen, hopelijk komt er snel een oplossing, zodat je heel veel fijne blogs kunt schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker balen. Al die fijne stukjes willen er heel graag uit !

      Verwijderen
  4. Ik zou mijn iMac ook niet graag missen. Hopelijk is drie keer scheepsrecht.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op een of andere manier zal het wel weer goed komen.

      Verwijderen
  5. Wat vervelend. Hopelijk lukt het ze deze keer om hem te repareren. Overigens kan deze blogger prima functioneren met een simpel goedkoop laptopje ipv van een iMac. ;-)
    Is een toetsenbordje voor aan de iPad geen oplossing?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt werkpaarden en luxe paarden, nietwaar? ;-)
      Wat typen betreft zou ik een toetsenbord kunnen gebruiken, maar voor het overige (bestanden, foto's) is het geen oplossing. En natuurlijk blijft het echte probleem van de iMac bestaan.

      Verwijderen
  6. Wat vervelend zeg! Ik krijg zelf al schrik... mijn iMac is ook een half jaar oud en ik heb er mega lang voor gespaard. Ik vind het een heerlijke computer om op te werken. Ik hoop dat hij me ook niet in de steek laat. De reparaties vallen toch nog onder de garantie mag ik hopen?
    Ik hoop dat je iMac snel terug herstelt raakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan me voorstellen dat je schrikt. Op een of andere manier is het extra pijnlijk als je er voor gespaard hebt. Reparatie valt inderdaad onder de garantie. Dat is nog iets. Overigens zou wettelijk wanneer een apparaat stuk gaat binnen een half jaar ook garantie gelden.

      Verwijderen
  7. Weet je dat je volgens de Consumentenbond recht hebt op een deugdelijk produkt? Dat betekent dat je wettelijk recht hebt op een goed werkend produkt. Hier de link misschien heb je er wat aan: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/.
    Ik dacht ook bij het zien van de werkplekfoto: Goh wat heb je opgeruimd in de kerstvakantie ;-) Groetjes, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ja, zo zou mijn werkplek er in de ideale wereld uitzien. Hier en daar boeken op de grond, alle spulletjes bij de hand, maar toch opgeruimd. Ideale wereld hè. ;-)
      Dank je voor de link naar het consumentenrecht. Daar heb ik me ook in verdiept. Het lastige hierin is dat dit wel altijd in overleg moet met de winkelier. Soms sta je in je recht, maar krijg je het niet. Dat idee.

      Verwijderen
  8. Ah dat is niet fijn nee. Ik heb om medische redenen bijna 2 maanden mijn blogpost met 1 hand moeten typen dus ik begrijp je stijve vingers. :-) Ik minderde met schrijven maar aan tijdelijk stoppen dacht ik toch niet hoor. Mocht mijn laptop (geen iMac hier) het begeven, 'k zou hem héél snel vervangen. :-D Hopelijk is je probleem snel opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan hou je écht veel van bloggen als je met een hand je stukjes hebt getypt!

      Verwijderen
  9. Ah dat is niet fijn nee. Ik heb om medische redenen bijna 2 maanden mijn blogpost met 1 hand moeten typen dus ik begrijp je stijve vingers. :-) Ik minderde met schrijven maar aan tijdelijk stoppen dacht ik toch niet hoor. Mocht mijn laptop (geen iMac hier) het begeven, 'k zou hem héél snel vervangen. :-D Hopelijk is je probleem snel opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh lastig he als de apparatuur je in de steek laat en je wilt zoveel! Ik begrijp je frustratie. Hopelijk is je iMac gauw weer gemaakt. En denk maar, het heeft je zowaar toch een hele blogpost opgeleverd :)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!