woensdag 16 december 2015

Ik ben even aan het lezen....

Eigenlijk zou ik moeten schrijven, dat had ik mezelf voorgenomen. Dat doe ik ook wel, dat schrijven, maar ik ben ook losse eindjes aan het wegwerken, waaronder het uitlezen (of eindelijk lezen) van een aantal boeken. Elke keer zeg ik tegen mezelf dat ik geen nieuwe titels uit de bieb mag halen, maar soms is het onderwerp té interessant om te laten liggen.

Van Ilona (klik) kreeg ik het boek The Frugal Cook toegestuurd. Een prachtig boek met alle tips en weetjes voor spaarzaamheid in de keuken. Veel van wat er beschreven wordt voer ik al uit, maar het doet me eens te meer realiseren dat ik het vroeger anders deed. En dat koken met wat er is, een vaardigheid is die je moet leren. Vroeger kon ik gerust groente laten verpieteren in de koelkast omdat ik net die week geen zin had in spitskool (of witlof, pastinaak, postelein), maar nu denk ik heel anders. Nu denk ik in maaltijden, elk stuk groente is weer een dag eten en dat maakt me veel bewuster en ook dankbaarder. En als er toch een stronk broccoli ligt te verkleuren in de koelkast, dan verwerk ik 'm in de soep. Nadat ik eerst de stronk heb gebruikt om er groentebouillon mee te maken. Op zulke momenten ben ik op mijn frugalst. Dat was tegelijk de reden waarom ik het boek van Ilona's weggeefactie won.

The Frugal cook - Fiona Beckett


Naar aanleiding van mijn stukje over inspirerende consuminderaars en minimalisten stuurde Franca mij het boek Not Buying it van Judith Levine. Ik was compleet verrast dat er lezers waren die het boek kenden, laat staan het in huis hadden. Franca stuurde me nog een paar meer boeken over consuminderen, waaronder Domweg gelukkig in de Kalverstraat. De naam van de auteur deed bij mij een belletje rinkelen. Even twijfelde ik, maar al snel wist ik het: ik zat namelijk bij de auteur Alina Nubé in de brugklas! Hoe bijzonder is dat. Een paar weekenden geleden trof ik mijn vriendin van de mavo, ik zal haar eens vragen of zij van het bestaan van het boek wist. Tot een paar jaar geleden zou ik niet teveel aan vroegah herinnerd willen worden, maar ik merk dat ik er nu anders in sta.

Not buying it - Judith Levine


Ik keer steeds meer terug naar mijn oude liefde voor de natuur. Ik las Spiritualiteit werkt in de tuin  en nu heb ik Hortus Spiritualis op de koffietafel liggen. Ondanks dat het seizoen er niet naar is om hele dagen in de tuin te werken, zoek ik vaker bezigheden buiten; ramen wassen, oprit vegen, bloembollen planten, spinnenwebben weghalen. De buitenlucht en de geluiden van buiten doen me gewoon heel erg goed.

Hortus Spiritualis

Ik heb een fascinatie voor tijd. (Ik schreef er dit en dit over). Door de opkomst van de 24 uurs economie lijkt het alsof we geen moment meer mogen verspillen. Toch bekruipt mij soms het gevoel dat het de efficiëntie helemaal niet ten goede komt om op elk moment van de dag alles te kunnen doen. En dan ook nog het hele jaar door op hetzelfde tempo? Vertellen de seizoenen ons niet dat er cycli zijn van drukte en rust? Het boek Ritme van Marli Huijer gaat op dit onderwerp in. Marli Huijer is vanaf 2015 Denker des Vaderland. In het hele begin dat ik bij de faculteit Filosofie kwam werken (waar ik nog steeds werk) werkte zij daar ook. Een heel plezierige vrouw, die ontzettend productief is.

Er zit een blogpost in de pen over gezondheid volgens Ayurveda. Als aanvulling op wat ik al weet heb ik het boek Balans in je leven van Deepak Chopra erbij. Dat is een hele pil aan naslagwerk, wat ik momenteel niet allemaal tot de letter ga lezen, maar wel op mijn verlanglijst gaat.

Balans in je leven - Deepak Chopra

Ook vond ik nog een inspirerend boek over schrijven. Yoeke Nagel heeft meerdere boeken geschreven die veel onderwerpen behandelen waar ik ook over nadenk. Ik herken in haar boeken de combinatie van spiritualiteit en dagelijks leven.
Schrijven met het creatiepentagram is daar ook een voorbeeld van. Deels behandelt ze de techniek van het schrijven, maar ze benoemt vooral het schrijven als creëren van iets wat in jou leeft en wat vorm krijgt door het op papier te zetten. Het is jouw stem die je doorgeeft en op die manier iets teruggeeft aan de wereld, waar jij inspiratie uit haalt.

In de Sinterklaastijd merkte ik weer hoe belangrijk het is om bewust met aankopen voor kinderen om te gaan. Ik heb daar weer allerlei nieuwe inzichten en opvattingen over gekregen. Mijn grootste ergernis is het aantal krijg-momenten bij winkels. [klik hier om te lezen wat ik eerder over krijg-momenten schreef].
Het standaard werk op het gebied van consuminderen binnen het gezin is volgens mij Consuminderen met kinderen van Marieke Henselmans. Ik had het nog nooit gelezen, maar haalde de hernieuwde uitgave uit dat fijne instituut: de bibliotheek.
Het boek was heel anders dan ik had verwacht. Ik had gedacht dat het (weer) een boek zou zijn over wat je allemaal niet zou moeten kopen of doen met je kinderen, maar het gaat verrassend genoeg niet over soberheid en beknibbelen en wijzen naar een ander. Het gaat veel meer de diepte in. Het gaat over wat je je kind wilt meegeven en niet over wat je ze cadeau wilt geven.

Livina Fluweeltje schreef zo wervend over het boek Het huis aan de Sont dat ik het leende van de bibliotheek. Het ligt te wachten op mijn nachtkastje en wordt sinds lange tijd weer een roman, na al die non-fictie. Ik verheug me er nu al op.

Het huis aan de Sont - Dolores Thijs

Van die lieve Sinterklaas kreeg ik Isabel Allende's Het negende schrift van Maya. Een tijdje terug schreef ik over haar laatste boek De Japanse minnaar en toen kwam ik er achter dat ik dit boek van Allende gemist had. Deze kon natuurlijk niet ontbreken in mijn verzameling, aangezien ik van (alleen) Isabel Allende alle boeken koop. Nog meer moois om te lezen in het vooruitzicht!

Het negende schrift van Maya - Isabel Allende

Dat was het wel even wat lezen betreft. Deze tijd van het jaar is dit jaar voor het eerst voor mij relatief rustig. Voor Michel wat minder rustig. Ik merk dat ik mijn aandacht vooral bij mijn gezin en huishouden heb. Nu het niet heel hectisch is op het werk, voel ik hoe prettig het is dat er niet ook daar aan mij getrokken wordt.

Even zonder de computer is prima (het is toch een groot zwart gat waarin je opgeslorpt wordt), maar gelukkig is 'ie weer terug van de reparateur. Nu kan ik weer fijn achter de pc met toetsenbord deze blogpost af kan typen. Schrijven op de pc met een toetsenbord vind ik toch een stuk prettiger dan op de ipad werken. De reparatie viel mee - voor ons, want er zit garantie op. Wat ook fijn is, is dat ik vandaag een ingelaste vrije dag heb. Niet dat zo'n dag veel vrije ruimte overlaat - er moet altijd van alles gebeuren o.a. bakken voor het Kerstontbijt op school en op tijd eten klaar hebben voordat we naar de Kerstviering gaan - maar het geeft me ook de ruimte om een uurtje te stelen voor het afmaken van deze blogpost.

Tot de volgende keer.
Liefs
Anita

9 opmerkingen :

  1. Mooi blog over de titels die jij graag leest. Ik vind heel veel over consuminderen heel erg leuk om te lezen, maar dan toch meer online. Als ik al eens een boek pak, dan toch liever een roman of een thriller.
    Het boek over Karen Blixen lijkt me wel heel erg mooi...
    Fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Meerdere romans achter elkaar lezen lukt me niet meer. De afwisseling met non-fictie bevalt me nu erg goed. Over consuminderen lees ik ook veel online, er wordt veel over geschreven in ieder geval.

      Verwijderen
  2. Heerlijk, al die mooie en inspirerende titels! Ik heb er een paar aan mijn lekker-lezen-verlanglijstje toegevoeged, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Da's een flinke lijst. Ik lees op dit moment vooral vrij gemakkelijk te lezen, niet al te enge (actie) thrillers. Ook lekker. Maar die boeken over spiritueel tuinieren en dat boek over ritme spreekt me wel aan, dus ik ga eens kijken of ik ze in de bibliotheek kan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ritme en tijdsbeleving past inderdaad goed bij jouw interessegebied momenteel ;-)

      Verwijderen
  4. Een leuke blog weer (echt mijn interesse hè) net als Geertrude lees ik geen enge boeken. Vooral niet als het 's-avonds zo vroeg donker is. Ik ben van plan om wat tijdschriften van de bieb mee te nemen deze week.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zitten interessante boeken bij zeg! Ik ga er echt aantal op mijn leeslijst zetten. Vooral die over spiritualiteit in de tuin interesseert me.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inspirerende boeken over consuminderen! Het boek consuminderen met kinderen ken ik, ik las een tijdlang de Genoeg en daarvoor zelfs de Vrekkenkrant. Ik heb ze nog. :-) Ik ga tegenwoordig ook veel bewuster om met het weggooien van eten. We eten ook vaker restjes. Als het net niet genoeg is, doe ik soep erbij of een gezonde smoothie.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!