Zelf vanillesuiker maken

Sinds ik steeds vaker de etiketten van producten bestudeer, ben ik veel kritischer geworden op het gebruik er van. Het heeft mij veel bewuster gemaakt van wat ik koop en wat ik eet.
Maar sommige producten gebruik ik nog steeds redelijk gedachteloos. Zo deed ik nog altijd een zakje vanillesuiker in een cake. Uiteindelijk ging ik het eens beter bestuderen en las dat er kunstmatig vanille aroma aan toegevoegd is. Iets wat ik eigenlijk had kunnen weten, maar niet eerder tot me doorgedrongen was. Aanvankelijk besloot ik dat zo'n zakje best weggelaten kon worden, maar ik had wel eens een baksel waarvan ik vond dat het wel een vleugje zoet kon gebruiken.

Dus besloot ik het zelf te maken.

Je doet het merg van een half vanillestokje in 100 gr. fijne kristalsuiker. Eventueel kun je het stokje er ook bij doen. Doe dit in een schone pot die je goed kunt afsluiten.
Een eetlepel is voldoende om een zakje te vervangen.




13 opmerkingen

  1. In een cake gebruik ik het nooit. Net zoals citroensap. Handige tip. Bedankt. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je ook op dit soort kleine dingen let, waar koop je die vanillestokjes ?

    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kocht de (biologische) vanillestokjes bij de Ekoplaza. Ze zijn van het merk Het Blauwe Huis

      Verwijderen
  3. Vanillestokjes vind je in elke supermarkt. Ik steek 1 of 2 vanillestokjes op 1kg griessuiker in een goed afgesloten doos (Tupperware) en na 2 à 3 weken heb je vanillesuiker. Het stokje kun je altijd nog eens ergens in meekoken (room, vla, etc). Geleerd van mijn moeder en grootmoeder, zij kochten nooit vanillesuiker in zakjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je aanvullingen.
      Haal je niet het merg er uit bij de vanillestokjes? Je laat het als het ware 'trekken'?
      Wat moesten we zonder de kennis van moeders en grootmoeders!

      Verwijderen
    2. Nee ik haal het merg er niet uit. Na enkele weken ruikt en smaakt de suiker echt naar vanille zonder dat het merg erin zit, dus uiteraard ook geen zwarte puntjes in de suiker. Zwarte puntjes in suiker doen mij denken aan muizen etc. Zoals ik zei kun je dat stokje dan gerust nog gebruiken voor het maken van pudding enz.

      Verwijderen
    3. Eigenlijk is dat een nog beter idee. Nòg voordeliger ook. En je hebt gelijk wat betreft de zwarte puntjes. Als je niet weet wat het is, dan denk je dat er viezigheid door zit.

      Verwijderen
    4. Grappig ik doe het net andersom. Ik gebruik de peul als ik bv. Pannacotta maak. Ik spoel de peul af, laat hem drogen en stop hem in de suiker in een afgesloten potje. Na een tijdje heb je vanillesuiker.

      Verwijderen
  4. De gebruikte, lege peulen van de vanille kunnen ook in een pot met suiker gedaan worden. Zelfde effect.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, lekkerder, veel beter idd dan de zakjes :)
    Leuk he? Zulke dingen zelf maken!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goed idee en misschien nog voordeliger ook?
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is het helemaal voordeliger als je het laat trekken in de suiker en dan de stokjes nog weer voor iets anders gebruikt.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!