zaterdag 14 november 2015

Een kastje per dag: op de geur afgaan

Ik was op zoek naar rozijnen. De voorraaddoos was leeg, maar ik dacht toch echt dat ik laatst nieuwe gekocht had. Dus zocht ik op plekken waar ik het niet verwacht; bovenin de voorraadkast. Opstapje erbij.
En toen vond ik een losgesprongen potje zelfgemaakte appelmoes. Daar was de natuur al een paar weken haar gang gegaan, wat het luchtje verklaarde dat ik al een tijdje rook in die kast. Maar met 5 verschillende lades had ik het nog niet gelokaliseerd.
Alles eruit, schoonmaken en alles er weer in.




Ik heb nog een pot appelmoes weggegooid, die vertrouwde ik ook niet. Of het nu ligt aan het feit dat ik dit jaar een passeerzeef heb gebruikt in plaats van een staafmixer, of dat het komt omdat ik niet steriel genoeg heb gewerkt, ik vind deze serie appelmoes niet helemaal in orde. Er zijn nog een paar potten die weliswaar goed dicht zitten, maar toch niet helemaal goed ruiken.
Misschien moet ik eens een workshop wecken gaan volgen bij Opgeweckt Noord.

O ja, die rozijnen vond ik niet. Die zijn echt op.
En ik voel de noodzaak om mezelf even uit te leggen: die celebrations is niet mijn keus! De meiden wilden de juffen hierop trakteren met hun verjaardag, want dat hoort er volgens hen helemaal bij. Helaas is wat overgebleven is, hier in de kast beland.

10 opmerkingen :

  1. ziet heel anders uit nu Anita..ik vind jou blog altijd zo mooi om te lezen, altijd gevarieerde blogjes en over thuis...Nog een fijne weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterialiseren! Waarschijnlijk heeft er toch een rot plekje aangezeten of waren de potten niet goed schoon of de zeef. Ik zet ze in koud water op, wel op een treef en tussen in een badhandoek zodat ze stevig staan. Langzaam aan de kook laten komen 2 minuten is voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sterileseren doe ik inderdaad, maar het gaat niet altijd goed.
      Invriezen vind ik het makkelijkst, dan gaat er ook nooit iets verloren, maar zoveel vriezerruimte heb ik niet. Het valt nog niet mee, die zelf-doe levensstijl ;-)

      Verwijderen
  3. Heerlijk, 5 lades (sprak ze jaloers :) ) Heerlijk als het dan weer aan kant is en nee, ik zou die appelmoes ook niet vertrouwen, ga idd maar af op je zintuigen!!
    Fijn weekend meis!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een beetje schimmel er af schrapen, daar heb ik geen probleem mee. Maar een geur die je niet vertrouwd, is toch wat anders. Overigens zei manlief net dat hij niks geks ruikt. Heb je dat weer....
      Jij ook fijn weekend.

      Verwijderen
  4. Ach ja dat kan een keer gebeuren hoor, dat de ingemaakte appelmoes niet zo goed lukt. Ik denk trouwens dat dat met wecken ook kan gebeuren hoor. Ach je kastje (of laatje) is weer lekker schoon en je weet weer dat er nog wat celebrations liggen voor bij de thee.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel jammer van de appelmoes, maar ik denk inderdaad dat het met wecken ook kan gebeuren.
      De celebrations zijn inmiddels op ;-)

      Verwijderen
  5. Lades zijn in elk geval handiger dan kasten. Ik las dat je dan een spiegeltje moet plakken zodat je ook achteraan kan zien. Alleen, bij mij staat het rijen dik in de hoogte ook... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lades zijn in elk geval handiger dan kasten. Ik las dat je dan een spiegeltje moet plakken zodat je ook achteraan kan zien. Alleen, bij mij staat het rijen dik in de hoogte ook... :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!