dinsdag 24 november 2015

De oven schoonmaken met HaRa

Laatst schreef ik over mijn pogingen om - mens- en milieuvriendelijk - mijn oven schoon te maken. Ik probeerde citroen, ik probeerde een mengsel met bakingsoda. Helaas zonder succes.

Maar ik geef me niet zomaar gewonnen. Al snel begreep ik dat velen met mij op de ideale ovenreiniger zitten te wachten, dus deed ik wat veldwerk en daarvan mogen jullie nu meeprofiteren.

Door een opmerking van Livina Fluweeltje realiseerde ik mij dat de oplossing wel eens dichterbij zou kunnen zijn dan ik dacht. Mijn moeder is jaren geleden bij een demonstratie geweest van HaRa. Schoonmaakmiddelen die voor 99% biologisch afbreekbaar zijn en zijn gemaakt van natuurlijke grondstoffen. Mijn moeder heeft meerdere producten gebruikt en ik gebruik de universele reiniger al jaren. Ik was alleen vergeten dat ze ook andere producten hebben.

Essentieel voor het werken met de HaRa schoonmaakmiddelen is de microvezeldoek. Niet zo maar een microvezeldoek, maar de moeder aller microvezels. HaRa (afkorting van Hans Raab) is namelijk de uitvinder van de microvezel. Deze doek is van veel betere kwaliteit dan alle nakomelingen. Laat ik nou al jaren zo'n doek gebruiken.

Het moest al gek zijn, bedacht ik me, dat HaRa geen ovenreiniger zou hebben. Ik zocht op het web en vond zowel de reiniger als een consulente in de buurt. Ik stuurde haar een mailtje en ging bij haar langs tijdens open huis. Ik ging niet alleen naar huis met een spuitbus ovenreiniger, maar ook met een hoofd vol informatie en handige schoonmaaktips. Je kunt de ovenreiniger ook gebruiken op kitranden in de badkamer, op de scharnieren van de vaatwasser, op het rooster van je barbecue.



De test
Ik kon bijna niet wachten om het uit te proberen! De consulente zei nog wel dat het best zo kon zijn dat het er niet na een behandeling af was, maar stiekem dacht ik dat dat voor mij niet zou gelden.

Het spul kan zowel koud als warm verwerkt worden. Warm wil zeggen dat je de oven kort opwarmt tot 100 graden. Koud wil zeggen dat je 'm niet opwarmt. Je spuit het dun in, hoeft echt geen dikke laag. Dat wil je ook niet, want zo'n bus kost € 18.  Je laat het minimaal een nacht intrekken, maar je kan het gerust 24 uur laten zitten. Er zijn natuurlijke middelen in verwerkt, dus dat vraagt meer werkingstijd. Daarna neem je het af met een vochtige HaRa microvezeldoek.

Even om het geheugen op te frissen: hieronder de tussenplaat en de bodem van de oven zoals het na de vorige schoonmaakronde eindigde.
Misschien moet ik even uitleggen waar de tussenplaat voor is. Wij hebben een zogenaamde dubbeloven van Atag, die kun je met een tussenplaat in tweeën delen. Je kunt zowel het bovenste deel gebruiken als het onderste deel. Handig als je meerdere taarten tegelijk wilt bakken, maar vooral energiezuinig, omdat een halve oven sneller is opgewarmd. Je kunt ook de tussenplaat er uit halen en de gehele oven gebruiken.

Tussenplaat:


Bodem van de oven:



Inspuiten met ovenreiniger:
Een nacht wachten duurde me al te lang, zo nieuwsgierig was ik. Na een nacht inweken veegde ik het schuim er af. Ondanks dat de consulente had gezegd dat het best voor kan komen dat hardnekkig vuil er niet na één behandeling af gaat, moet ik zeggen dat ik toch licht teleurgesteld was dat er bij mijn oven geen wonderen gebeurden. Het vuil aan de wanden ging er uitstekend af, zonder veel te hoeven wrijven, maar het vuil op de bodem was echt heel hardnekkig. Ik spoot het nog een keer in en warmde de oven toen op en liet het daarna 12 uur zitten. Dat ging een stuk beter. Daarna heb ik het nog een keer behandeld, ook maakte ik de zijroosters schoon (manlief wist mij te vertellen dat die er uit konden :-| ) en de tussenplaat. Hieronder zie je het eindresultaat aan de hand van foto's.


Boven van de oven:


Tussenplaat, het vuil trekt in het schuim:



Wachten en dan met de HaRa vezeldoek afvegen. Zoals je ziet had ik op deze foto nog niet door dat de zijrooster er uit konden. 


Na poging 1:


Poging 3:



Het is er nog steeds niet helemaal af, maar nu ik zo de foto's zie van voor en na, dan is het toch wel een heel groot verschil. 
En...het schuim heeft geen chemische lucht, het ruikt zelfs heel aangenaam. Het was licht irriterend aan mijn handen, dat verwacht je niet van natuurlijke ingrediënten, maar ook de natuur kan allergische reactie geven. Ik zou handschoenen aan kunnen doen, ware het niet dat die vaak irriterend werken op mijn handen. 

De tussenplaat na een paar behandelingen! Moet je kijken hoe 'ie glimt!


De zijkanten, inclusief de roosters, glimmen weer als nieuw.



Dit is wat er nog op de bodem zit. Later ga ik weer verder, want ik moet en zal het er uit krijgen. Voor de rest glimt de oven me tegemoet.


Conclusie: 
HaRa ovenreiniger is een krachtige reiniger. Een heel groot voordeel is dat het gemaakt is van natuurlijke grondstoffen. Fijn voor de klussen waar zand, zeep en soda niet afdoende zijn. 
Nadeel is het grote geduld dat je er voor moet hebben. Bij het reinigen van de oven moest ik echt rekening houden met het moment, bijvoorbeeld niet op Vrijdag Bakdag. Of op een dag dat we pizza willen eten, of eten warm willen houden. 
Mijn enige echte bezwaar is dat er niet op de fles staat wat er precies in zit. Weliswaar van natuurlijke grondstoffen, maar ik wil dan graag weten wat die grondstoffen zijn. Zo vermijd ik bijvoorbeeld zelf producten waarin sodium laureth sulfate is verwerkt. Hiervan is aangetoond dat dit eczeem kan geven, ook bij mensen die niet allergisch aangelegd zijn. Maar ik weet nu niet of dat er in zit.

Ik heb geprobeerd wat meer te weten te komen over de ingrediënten.

Dit zit er in de universele reiniger (dus niet de ovenreiniger):

15-30% anionische tenside
< 5% huidbeschermingsstoffen
< 5% oplosmiddelen
< 5% hulpstoffen
Geurstoffen: limoneen, citral

Kan allergische reacties veroorzaken.
Bevat geen conserveringsmiddelen.

Wat zijn dan anionische tensides?? Dat wil ik dan weten. Ik zocht het op. Anionische tensiden zijn negatief geladen basistensiden met goede reinigende en schuimvormende eigenschappen.
Deze informatie vond ik op de site van jojoli.nl. Dit is een webwinkel waar je grondstoffen kunt bestellen om zelf je schoonmaakmiddelen of verzorgingsproducten te maken. [!]
Een tensidemix van hun website kan bijvoorbeeld zijn : disodium laurethsulfosuccinaat. 
Concreet ben ik dus niet veel wijzer geworden. Ik denk dat ik nog wat verder ga informeren.

Door mijn ervaring met de universele reiniger en nu de ovenreiniger ben ik weer helemaal op het spoor van HaRa gezet. Ik heb veel schoonmaakproducten zelf gemaakt, o.a. wasmiddel en handzeep en douchegel. Hoewel dit de grootste bezuiniging is die je in het huishouden kunt doen, en ecologisch helemaal verantwoord, had ik toch bij alle wel een bezwaar. De was werd grauw, zeep voor het handpompje en de douchegel zijn allemaal slijmerig, met geknoei tot gevolg. 
Daarom vind ik de HaRa producten op dit moment heel plezierig. Ontzettend zuinig in gebruik, je kunt het bij een paar basisproducten houden en het is milieuvriendelijk. Maar dan zonder het werk van zelf maken.

Demonstratie
Omdat ik weet nu wel door heb dat een goede, milieuvriendelijke ovenreiniger zo'n gewild product is, leek het me een leuk idee om een demonstratie te organiseren. 
Op maandagochtend 18 januari komt consulente Boukje bij mij thuis een demonstratie geven van de HaRa producten. Ja, het wordt een heuse party. 
Dus lijkt het je leuk om meer over de HaRa producten te weten te komen, en lijkt het je leuk om eens bij mij thuis te komen kijken, lijkt het je leuk om mij een keer te ontmoeten, dan ben je bij deze van harte uitgenodigd. Ik woon in een buitenwijk van de stad Groningen. Het lijkt mij heel gezellig!
Ik zal zorgen dat mijn huis opgeruimd is, maar ik zal een paar vlekken laten zitten, voor de demonstratie :-).

Wil je zelf een ovenreiniger bestellen dan kan dat via je plaatselijke consulente of via de webwinkel HaRa.nl

19 opmerkingen :

  1. Wat een goede tip! Fijn dat het op bijna natuurlijke basis is. Mijn zus is al jaren Hara verslaafd ;-) ik ga zeker informeren voor de ovenreiniger. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie weet heeft je zus een spuitbus ovenreiniger, dan mag je 'm vast wel even lenen.

      Verwijderen
  2. Ja Hara is erg duur. Zelf gebruik ik Wiko proffesioneel en die is goed. Inwerktijd 5 tot 10 minuten bij een oven doe voorverwarmd is op 70 graden. Mijn achterwand is zelfreinigend. Beter was geweest dat het helemaal zelfreinigend was geweest maar die waren mij te duur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelfreinigend....dat klinkt als een droom oven.

      Verwijderen
  3. Klinkt als een goed product maar toch nog wel erg veel werk. Ik laat hem even aan me voorbij gaan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk, ik ken HaRa, ik ben in de zomervakantie nog bij Boukje langs geweest om weer eens wat spullen op te halen. Ze bleek vlakbij mijn zoon en schoondochter te wonen. Ik had een andere consulente, maar die woont in Oost-Groningen en dat vond ik zo'n gedoe. Ik ga zeker achter de ovenreiniger aan. Mijn oven kan ook een beurt gebruiken en ik had nog niet aan HaRa gedacht, bedankt voor de tip.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is de wereld soms klein.
      Ik hoop dat jouw oven straks weer helemaal blinkt.

      Verwijderen
    2. Ik hoop het ook! :-) Dank je wel voor je reactie via mijn blog. Idd grappig dat de wereld zo klein is.
      Suiker speelt zeker ook mee voor mijn huid, ik zou het helemaal niet moeten nemen. Meer water drinken scheelt ook bij mij. En stress verminderen, maar dat heb je niet altijd in de hand.
      Ik hou 18 januari even in mijn achterhoofd. Zelf een party geven zie ik niet zitten, maar het lijkt mij best leuk er weer eens één mee te maken.
      Groetjes, Marijke

      Verwijderen
  5. Het resultaat ziet er verbluffend goed uit. Momenteel niet nodig, maar ik houd het in gedachten. Zeker ook voor wat betreft die kitranden. Zelf neem ik kwalificaties als "voor 99% biologisch afbreekbaar"en "gemaakt van natuurlijke grondstoffen" altijd met een korreltje zout. Dan wil ik net als jij toch echt wat meer informatie zien. Wellicht is er een product informatieblad van de fabrikant ergens op internet te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het overzicht van ingredienten had ik op hun site gevonden. Ik denk dat ik de fabrikant rechtstreeks moet benaderen als ik de exacte ingredienten wil weten. Ik heb het vermoeden dat ze het niet prijs willen geven, omdat het heel makkelijk na te maken is. Maar dat is een vermoeden.

      Verwijderen
  6. Zou ik ook dringend aan moeten beginnen. Succes verder, ook met de demonstratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Blinken doet het zeker! Maar ik word wel compleet achterdochtig als er helemaal niets opstaat qua ingredienten. Nu zou ik het misschien ook wel gebruiken als het om niet-natuurlijke ingredienten gaat want als je het goed bekijkt is aardolie ook een natuurlijk produkt. Wat er vervolgens mee gedaan wordt is minder natuurlijk, maar dat zeggen ze er bij die HaRa produkten ook dus niet bij. Nou ja, werken doet het dus wel en als het niet chemisch ruikt is dat zeker al mooi meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat de ingredienten er niet duidelijk opstaan vind ik ook bezwaarlijk. Mijn achterdocht bestaat er dan uit dat het betekent dat je het heel goed zelf na zou kunnen maken.
      Precies wat je zegt: aardolie is ook een natuurproduct. Citroenzuur ook, maar kan nog steeds irriterend werken op de huid.

      Verwijderen
  8. Wat jammer dat je niet dichterbij woont!!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuke informatieve testresultaat geschreven van een product dat ik niet kende.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!