dinsdag 27 oktober 2015

Tools. Not toys

Soms heb ik last van verkeerde zuinigheid.
Dan koop ik wel een nieuwe keukenmachine, maar pers ik alle babyfruithapjes met de bolle kant van een soeplepel door een zeef. Omdat ik een passeerzeef dan een overbodige aanschaf vind, want ik kan me zo toch best redden?!

De koekenpannen stonden al jaren op de nominatie om vervangen te worden.  Ze zagen er niet meer uit en er zaten krassen op de anti aanbaklaag. De risico’s daarvan priemden in mijn bewustzijn. Ik had mijn zinnen gezet op een Greenpan. Vaarwel anti aanbaklaag, welkom emaille laag! Mens- en milieuvriendelijk. Alleen niet zo vriendelijk voor de portemonnee. Ik stelde maar uit en stelde maar uit. En ondertussen zei ik tegen mezelf dat ik toch dankbaar moest zijn, want ik hàd tenminste koekenpannen.

Ooit heb ik een aflevering gezien van dat (Britse) tv programma waar de baas anoniem op de werkvloer van zijn eigen bedrijf aan de slag gaat. In deze aflevering ging een hotelbaas de werkvloer op. Hij liep mee met de kamermeisjes. De dames hadden een schoonmaakkarretje waarvan een zwenkwiel kapot was, waardoor het ding vrijwel onbestuurbaar was. Daardoor moesten ze het karretje op een punt in de gang laten staan en van daaruit heen en weer naar de kamers lope (of iets in die strekking). Ook ander materiaal was van inferieure kwaliteit. De baas vroeg waarom ze geen beter spul hadden. De dames trokken gelaten hun schouders op. Ze hadden het vaak genoeg gevraagd, maar steeds kregen ze te horen dat het te duur was. De baas wond zich op, omdat het geen kwestie was van luxe spullen, maar om basisgereedschap om hun werk goed uit te voeren. Tools. Not Toys noemde hij het.

Dat zinnetje bleef maar door mijn hoofd spelen toen ik vorig jaar de appelmoes aan het verwerken was. En wanneer ik de pannenkoeken omdraai met een spatel die eigenlijk te groot is, in een pan die zijn beste tijd gehad heeft.

Mijn eerste mazzel was de koekenpannen. De AH had pannen van Greenpan met flinke korting in het schap liggen. Zodoende ben ik nu in het gelukkige bezit van twee Greenpans.

greenpan


En omdat ik op het emaille niet mijn metalen spatel wilde loslaten stond ik het mijzelf toe om twee mooie kunststof spatels van Rosti Mepal aan te schaffen. Een brede en een smalle. Die smalle is echt ideaal!



Dit jaar verwerk ik voor het eerst mijn appelmoes met een passeerzeef (gekregen van mijn moeder die ook vindt dat je in een huishouden goed gereedschap nodig hebt). Overigens perste ik voorheen de appelmoes niet door een zeef, maar gebruikte ik de staafmixer, maar dat kan een kliederboel geven als je niet uitkijkt en de staafmixer begint herrie te maken, dus ik vrees dat die ook aan het eind van zijn latijn is (eigenlijk ook niet raar, na pakweg 20 jaar).



Wat er nu nog ontbrak voor de verwerking van appelmoes was een trechter met een wijde mond. Vorige week ging ik op zoek en werd herinnerd aan mijn verkeerde zuinigheid. Al heel vaak had ik zo’n trechter in een winkel of op een markt gezien, maar nooit gekocht. Och, ik kon het er ook wel in schenken. Dat de rand van het potje vies werd dat gaf niks, dat veegde ik dan wel weer af. Dat ik daarbij vaak mijn vingers brand aan het hete glas nam ik maar op de koop toe. Had ik tenslotte die, pak ‘m beet, 7 euro bespaard.

En nu kon ik ‘m nergens vinden! Ik had mijn zinnen gezet op de Westmark jamtrechter, want die heeft een dubbele trechter, zodat je de trechter kunt aanpassen aan de jampot. Online was hij wel te krijgen. Voor het dubbele geld, vanwege verzendkosten.
westmark jamtrechter


Gemma zag mij dubben achter het beeldscherm. Ze wees naar een rode trechter op mijn beeldscherm en zei 'die moet je kopen mama'. Ze vroeg me of hij 3 euro 29 kostte. Pakte haar beursje en gaf me 3 euro en 30 cent (knap afgerond) van haar zakgeld. De schat! Mijn eerste impuls was om haar het geld terug te geven, maar ze keek zo trots, dat ik het maar dankbaar heb aangenomen. In een echte winkel kocht ik de trechter en betaalde met die drie euro en 30 cent. Het is de mooiste trechter die ik ooit zal hebben. Het wordt mijn meest gekoesterde tool!



(ik zal maar niet zeggen dat de trechter niet op alle glazen potjes past...)      

12 opmerkingen :

  1. Wow wat ontzettend lief van Gemma. Dat ding zal je voor altijd koesteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, ha, ha, hoe herkenbaar! Goed om te onthouden; tools en geen toys. En wat ontzettend lief en schattig van Gemma!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die verkeerde zuinigheid herken ik helaas wel. Ik heb ook wel eens uit vrekkigheid dingen gekocht die dan snel kapot gingen of niet werkten.

    Superlief van je dochter dat ze je trakteerde!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja er gaat niks boven goed gereedschap! Fijne pan en handige spatel. Wat een liefdevol gebaar van je dochter. Jammer dat hij niet op alle potten past!
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tools not toys, dat is een mooie regel om te onthouden, ook andersom.
    Ik heb tijdens onze periodes op Curacao gemerkt dat ik niet zo heel veel spullen nodig heb. Veel "handige" dingen vallen toch wel in de categorie "toys". Maar dat moet je inderdaad niet te ver doorvoeren, want goed gereedschap heb je gewoon nodig.
    Raar eigenlijk dat zoiets toch het meest voorkomt bij huishoudelijke dingen als koken en schoonmaken. Ik geloof niet dat een timmerman ooit zou besluiten dat het best mogelijk is om spijkers in te slaan met een tang en dat hij dus geen hamer nodig heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Er bestaan tenslotte heel veel verschillende boormachines, voor elke klus een andere. Dan wordt er ook niet gezegd 'je hebt toch al een boormachine?'

      Verwijderen
  6. Wat een schat is jouw dochter. Maar het is wel waar, met de juiste 'gereedschappen' werkt het natuurlijk veel beter. En spaar je tijd uit. Ik vraag meestal voor mijn verjaardag een envelop met inhoud als ik zoiets als een luxe pan of koekenpan wil hebben. En dan direct daarna kopen natuurlijk.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh zo lief van jouw meisje. Bewijst dat je haar hebt opgevoed met het hart op de juiste plaats. Daar ga je jaren dubbel van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik herken de zuinigheid, moet ook nodig nieuwe pannen hebben. Ben wel heel erg benieuwd of de pannen goed bevallen, wil je hierover nog iets laten weten ?

    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja ja goed gereedschap is het halve werk zeg ik vaak en ja ik moet ook vaak eerst even denken of ik die iets duurdere spullen ga kopen of niet.Zuinig zijn is er bij mij met de paplepel ingegoten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van nature ben ik heel zuinig op mijn spullen. Als het niet kapot is, zal ik het pas vervangen. Ik hou daarentegen wel heel erg van kwaliteitsspullen, als ik eenmaal zover ben om iets te kopen wil ik er best goed voor betalen.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!