zaterdag 31 oktober 2015

De Naaimachine chirurg

Het komt niet vaak voor dat het afsluiten van een abonnement een besparing oplevert. Meestal kost een abonnement alleen maar geld.

Maar niet in het geval van het onderhoudsabonnement op mijn naaimachine.
Vroeger liet ik mijn naaimachine meestal 1 keer per jaar schoonmaken. Of pas wanneer ik 'm weer wilde gebruiken. Het onderhoudsbedrijf wat ik destijds gebruikte kwam dan met een busje aan huis en dan nam de monteur de machine mee naar het busje en ging 'm daar schoonmaken. Zo had je 'm binnen het uur weer terug. Heel handig, maar ook best prijzig. Rond de 65 euro per keer.

Toen we in dit huis kwamen wonen heb ik volgens mij nog een keer de bus aan huis gehad, maar dat pakte een keer niet zo goed uit volgens mij.
Nu laat ik mijn naaimachine schoonmaken door De Naaimachinechirurg.
Michel had op een van zijn fietstochten door de provincie het reclamebord van De Naaimachinechirurg in de tuin zien staan. Omdat we graag de plaatselijke ondernemer willen steunen (Shop Local) belde ik op.

Ook hier kost een eenmalige onderhoudsbeurt rond de 65. Aanvankelijk wilde ik het daar bij laten, maar toen de chirurg zei dat het abonnement 2,50 per maand is en dat hij daarvoor elk jaar de machine een onderhoudsbeurt geeft, ging ik toch om. Want na de eerste onderhoudsbeurt, zou het me slechts 30 euro per jaar kosten. En niet 65 euro per jaar. Aangezien ik de naaimachine heel vaak gebruik is een jaarlijkse onderhoudsbeurt wel nodig. Door een abonnement af te sluiten ben ik dus goedkoper uit. Twee weken geleden was het weer tijd voor de jaarlijkse beurt. De chirurg belde me op om een tijd af te spreken en nu snort mijn machine weer lekker soepel.

En zo leuk voor mij; ik kan Gronings met hem praten. Om precies te zijn; Westerkwartiers, het dialect waarmee ik opgegroeid ben.

Dus mocht je in de regio wonen en je naaimachine (of lockmachine) heeft een onderhoudsbeurt nodig, denk dan aan de Naaimachinechirurg. Binnen een straal van 40 km rond het centrum van Groningen komt hij je machine halen en brengen.

Oh ja, Gronings praten is niet verplicht ;-)

Wat ik me trouwens afvroeg; zouden er naaimachines bestaan met een kilometerstand of draaiurenteller er op? Zodat je elk jaar kan zien hoeveel kilometers je genaaid hebt. Dat zou toch handig zijn?  Ook als je een tweedehands machine gaat kopen, dat je dan kan weten hoeveel de machine 'gelopen' heeft. Ik zie de advertentietekst al voor me 'van een oud vrouwtje geweest'. ;-)



Ik ben bezig om mijn lopende naaiprojecten af te maken, ruimte maken in mijn atelier (zoals ik deze rommelige werkplek liefkozend noem). Ik moet mezelf beteugelen om niet weer nieuwe projecten te starten. Focussen!



15 opmerkingen :

  1. Een naaimachinechirurg! Daar had ik nog nooit van gehoord. Wat een geweldig scrabble woord is dat ook.

    Ik vind het wel een heel handig beroep!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal het woord in de Van Dale staan? Anders keuren je scrabble-spelers het woord nog af ;-)

      Verwijderen
  2. En mij lijkt de kilometerteller op je naaimachine wel een leuke toevoeging aan het naaiplezier geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Dat lijkt mij nou ook leuk om elk jaar te kijken hoeveel kilometer je genaaid hebt.

      Verwijderen
  3. Zelf schoonmaken en af en toe een klein drupje olie. Zo doe ik het altijd. Kost een beetje energie en olie. We wonen hier nu 17 jaar en daarvoor had ik hem ook ja een flink aantal jaren. 1 keer is hij voor reparatie geweest, toen was er wat met het spoelhuis. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De nieuwere machine's tellen bij borduren wel het aantal steken. Of de naaisteken ook geteld worden weet ik niet.

      Verwijderen
    2. Zelf onderhoud uitvoeren is natuurlijk een nog grotere besparing, maar ik waag me er maar niet aan. Misschien valt het heel erg mee, maar ik vertrouw de onderhouds man meer dan mijzelf hierin.

      Misschien is het een kwestie van tijd dat gewone naaimachines een steken of km teller krijgen.

      Verwijderen
  4. leuk ik ben ook opgegroeid met het Gronings dialect maar spreek het nooit meer. Waar ik nu woon verstaan ze dat dialect niet.Tja mijn oude naaimachine is verhuist naar mijn dochter zelf heb er nu eentje die zelf het draad door de naald haalt handig hoor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf de draad door de naald halen....dat zou ook wel wat voor mij zijn. Tegenwoordig doe ik het op gevoel, echt goed zien is er niet meer bij. Of ik moet gewoon een bril nemen, dat kan ook.

      Verwijderen
  5. Ik had hier ook nog nooit van gehoord. Ik breng mijn naaimachine voor onderhoud naar een naaimachinehandelaar hier in de buurt (dorpje verderop). Hij repareert of maakt schoon en de kosten voor een onderhoudsbeurt zijn € 50,00. Dan komen eventuele reparaties daar bovenop uiteraard. Dat van die kilometerteller zou wel heel handig zijn ja. Zelf zoek ik nog naar een machine die aangeeft wanneer je spoel leeg is. Ik heb in de loop der jaren al heel wat meters voor niks zitten stikken, terwijl de spoel leeg was. En dan moest je alles weer opnieuw spelden, je kent het vast wel...
    Afijn. We blijven wel naaien natuurlijk.
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De naam Naaimachinechirurg is vast geen landelijk begrip, dus kan me voorstellen dat je er nog niet eerder van gehoord had. Ik vind het wel grappig dat deze monteur zichzelf en zijn bedrijf zo genoemd heeft. Geeft toch aan dat hij zichzelf gekwalificeerd acht.

      Oh ja, een leeg spoeltje....Ik had het dit weekend nog, moest meteen aan jou denken. En altijd wanneer het om het laatste stukje gaat!

      Verwijderen
  6. Geweldige naam die chirurg! Ik heb echt een oud lel van schone mama maar we hebben altijd strijd Eucalypta (zo noem ik haar semi liefkozend) en ik. Misschien moet ze maar eens naar de spoedeisende hulp! Of ik op cursus hahaha
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eucalypta, dat is leuk bedacht. Wij hebben onze auto een naam gegeven: muis (vanwege de grijze kleur). Dat was een heel goed idee. De kinderen zien dat helemaal voor zich. 'Ik zit nu in de buik van muis'.
      Ik zal het eens met ze hebben over een naam voor mijn naaimachine.

      Jaarlijks onderhoud is geen slecht idee wanneer je 'm regelmatig gebruikt. Vroeger stelde ik het te lang uit en dan zat ik de mopperen en schelden op de machine, terwijl die machine alleen maar onderhoud nodig had. Had mezelf en de machine heel wat ergernis kunnen besparen.

      Verwijderen
  7. Echt geweldig dat je zo iemand gevonden hebt! Hopelijk bespaart ie je een boel gedoe met je naaimachine. Leuk dat je met hem in je eigen dialect kan praten ook nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er al veel plezier van gehad. Vaak merk ik na een jaar ook dat de machine niet zo soepel meer loopt. Het pedaal was ook een keer doorgebrand. 'Goh, wat mankeert die machine toch?!'
      De machine een dag of twee missen komt nooit uit als ik het zelf moet plannen, maar nu ik zelf gebeld wordt kan ik het wel inpassen. Het scheelt me een hoop ergernis.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!