Over dekbedden en dekens

Een waarschuwing vooraf: dit stukje gaat eigenlijk nergens over.
Waarom het dan toch zo'n lang stuk geworden is?
Dat komt omdat je in alledaagse gesprekken over helemaal niets toch heel veel kunt zeggen. Vooral als er geen consensus gaat komen over het onderwerp. Michel en ik kunnen het er in ieder geval nooit over eens worden. Elk jaar bij het wisselen van de seizoenen gaat het gesprek er weer over: over dekbedden. En over dekens. Volgens Michel: vieze dekens.

Volgens mij zijn er weinig zaken waaruit iemands eigenzinnigheden meer naar voren komen dan iemands voorkeur voor dekens. Misschien hoort brood ook in deze categorie. Ieder heeft zo zijn specifieke voorkeuren. Ik heb eigenlijk het liefst een deken, omdat deze mijn temperatuur het beste reguleert, maar ik hoef daarmee niet in de buurt van manlief te komen. Hij vond ze als kind al vies.

Eenpersoons of tweepersoons
In de zomer, wanneer ik de koffers pak voor het vakantieadres is het ook weer zo'n thema. Deze zomer viel me dat ook weer op;  hoe nauw het allemaal steekt. Want dan heb je je eigen eigenaardigheden onder de knie, dan moet je je ook nog inleven in de eigenaardigheden van een eigenaar van een vakantiehuisje!
Een tweepersoons bed betekent namelijk niet altijd dat het een tweepersoonsmatras is met een tweepersoons dekbed. Het kan gerust een samenstelling zijn van twee eenpersoonsbedden met een tweepersoons dekbed er over. Of een samenstelling van twee eenpersoonsbedden met twee losse dekbedden. Daar sta je dan met je tweepersoons hoeslaken en tweepersoons overtrek. Of vice versa.
Thuis hebben we een litsjumeaux met een tweepersoons topper (2.20 m lang) op twee boxsprings. De overtrekken zijn dus te groot voor een tweepersoons dekbed en het hoeslaken te klein voor reguliere matrassen. Dat laatste proefondervindelijk ontdekt.

Dus heb ik apart beddengoed voor op vakanties. Voor een regulier tweepersoonsbed met reguliere matrasdikte. Voor de meiden neem ik altijd een extra set eenpersoons beddengoed mee. Dus mocht ons tweepersoonsbed bestaan uit een bed met twee losse eenpersoons dekbedden, dan kan ik altijd die van de kinderen gebruiken. En een tweepersoonshoeslaken past wel over twee eenpersoonsmatrassen.
Deze keer zaten we in een vakantiehuisje waar op eigenzinnigheden gerekend was: er was een tweepersoonsdekbed....deelbaar met een rits! Kijk, dat is nog eens meedenken van zo'n huiseigenaar.

En wat dacht je van het moment waarop er gewisseld moet worden van zomer- naar winterdekbed, of vice versa. Ook zo'n gesprek over niks. 'Ik verschoon nu het bed, zal ik dan maar gelijk het winter/zomerdekbed er op leggen?' - 'Nou, wacht nog maar even, het wordt nog een warme week/er komt nog nachtvorst aan.'
En dan ligt het andere dekbed er op: 'Och, véél te warm! Zie je wel, had ik nou nog maar langer gewacht.' - 'Véél te koud! Ik leg er nog een deken op hoor.' - 'Ga weg met die vieze deken!'


Dekens voor de kinderen
Voor de kinderen hebben we destijds wel dekens gekocht. Voor in het ledikant tot en met het peuterbed. Katoenen en fleecedekens. Achteraf had ik liever gekozen voor wollen dekens, i.p.v. fleece. Fleece kan zo broeien en wordt soms statisch. Inmiddels slapen de meiden in een eenpersoonsbed en liggen deze dekens voornamelijk in de kast. Ze worden nog wel gebruikt voor knusse hoekjes en tenten in de woonkamer.
Maar wegdoen zal ik ze niet, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Ik geniet ook nog altijd van de kleuren.



Als ik had geweten dat deze kleine wollen dekens er ook waren....


Katoenen dekens. 


In de woonkamer?


Dus ik had kinderdekens voor koude winterdagen en warme zomerdagen. Toen bleek dat er ook nog tropische zomernachten kwamen! Van die nachten die nog heet zijn als je kindje gaat slapen, maar die in de loop van de nacht afkoelen. Zo kwam het dat ik zelf dunne dekens ging maken van een coupon flanel en een coupon katoen. Een prima combinatie met een slaapzak, mochten de kinderen zich loswoelen.



In eerste instantie maakte ik twee dezelfde, maar dat had ik helemaal verkeerd gedacht!
Gemma had gezien dat ik ook een coupon van rood-wit gestreepte stof had, en die wilde zij. 
Dus maakte ik een rood-wit gestreepte met blauwe flanel en een strook roze, omdat de blauwe flanel te smal was.





Op vakantie drie jaar geleden. 




Al met al valt er dus over niks nog heel veel te zeggen. En dat is in een huishouden ook wel zo leuk, gewoon gekeuvel, want als je dat weglaat heb je maar zo weinig gesprekstof over.
Ik heb zelfs wel eens overwogen om ons eigen dekbed mee te nemen op vakantie. Op de MEAO had ik een docente Duits die dat deed. Zij had maling aan de rare blikken die ze kreeg.

Mijn eigenaardigheden (als het op slapen aankomt):
ik ga niet meer slapen onder een donzen dekbed. Dan drijf ik letterlijk in het zweet. Wij hebben thuis dekbedden van de wol van Australische schapen. Ja, toe maar!
ik hou van gestreken beddengoed, ook al is dat tijdrovend en kost het extra stroom.
ik hou niet van een dekbed dat naar beneden gezakt is, waardoor je bovenaan een leeg stuk overtrek hebt.
ik hou van een extra lang bed, want ik zak altijd naar het voeteneind en dan steken mijn voeten buiten boord (=koude voeten). Een extra lang bed geeft me net dat beetje extra ruimte.




Dekbedden van wol : Minijumbuk van Australische wol
Dekens voor wieg, ledikant en interieur: Dynamic comfort
De oranje katoenen dekens met streep zijn van Meyco (ook via Dynamic Comfort)

Reacties

  1. haha nou heerlijk toch zo'n lekker stuk typen over een relatief klein onderwerp. Leuk om te lezen. De do's en don'ts zijn erg herkenbaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan alle reacties te zien, houden meer mensen van gekeuvel :-)

      Verwijderen
  2. Ik heb ook zo'n hekel aan 'afgezakte' dekbedden, zodat je hoes bovenaan leeg is... brrrr... En ik vind het ook vreselijk als je vierseizoenendekbed, twee op elkaar dus, niet meer op elkaar blijven zitten, dan zakt er eentje af, ook zoiets, grrrrr....
    Leuk blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, twee dekbedden op elkaar, dat was bij mij ook nooit een succes. De dikke was dan in de winter te dun, de dunne in de zomer te dun maar samen in de inter was het ook weer te dik. Nu ik het zeg, volgens mij is een van die helften nu in gebruik door een van de meiden. Nou ja, dan wordt hij goed gebruikt.

      Verwijderen
  3. Ik heb vrij goedkope dekbedden. Ik kan het zomer op het wintergedeelte vastmaken met drukknoopjes. Dat is wel handig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die je op elkaar kunt klikken had ik als kind ook. Ik was het vergeten totdat jij en Jolanda het noemden. Was bij mij geen succes (zie hierboven).

      Verwijderen
  4. Als kind sliep ik onder wollen dekens, ik herinner me dat het een heerlijk warm holletje gaf, maar je moest de dekens wel goed instoppen. Later kwamen de dekbedden, met mooie gekleurde hoezen.
    En ja, herkenbaar....wel/niet wisselen van de seizoensdekbedden. Ik gebruik momenteel een extra deken op het zomerdekbed ;-). En ook hier: zakkende dekbedden zijn vreselijk!
    Leuk bedacht, die zelfgemaakte zomerdekens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de discussie dekbeddenwissel doe ik ook wel eens een extra deken er op, maar die moet uitsluitend aan mijn kant liggen en mag mijn man beslist niet raken :-)

      Verwijderen
  5. Ik krijg het iedere nacht heel koud en slaap winter en zomer met een winterdonsdeken en daarover nog een dik deken. Mensen verklaren me vaak gek, maar ik krijg het zo koud dat ik er wakker van wordt. Ik zou zelfs liefst in een slaapzak slapen maar daar beweeg ik teveel voor.
    We slapen een groot deel van ons leven, dus ik vind dit toch een belangrijk aspect van het leven. Mijn bed is me heilig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ben jij het tegenovergestelde als ik, ik krijg het 's nachts vaak erg warm. Maar net wat je zegt, het gaat om jouw slaapcomfort.

      Verwijderen
  6. Dat van die dekbedden en matrassen in een vakantiehuisje dat kennen we. Altijd dubben en goed kijken naar foto's. Vaak gooi ik m'n eigen kussen in de auto. Weet ik in ieder geval zeker dat dat goed ligt:).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, hoofdkussens....de kinderen nemen graag hun eigen hoofdkussen mee. Dat blijkt vaak een verstandige keuze.

      Verwijderen
  7. Leuk onderwerp. In de vakantie sleep ik verschillende formaten onderlakens mee, maar wel altijd éénpersoons dekbedhoezen en dat kwam ook nog altijd uit. Stond je nu bij het huisje van Junette ook met de verkeerde lakens in je handen? In een Nederlands vakantiehuisje pasten onze slopen 50x60 (Zweeds formaat) ook niet om de kussens, toen heb ik nog bij een goedkope winkel grotere slopen 60x70 gekocht, want het kussen lag veel te bol. Vorige maand in Duitsland hebben we onze eigen kussens meegenomen, want die Duitsers hebben soms nog weer andere grotere maten.
    Thuis slaap ik nu nog onder een laken en gooi er een quilt over als het te koud wordt. Over een tijdje gaat het zomerdekbed erin. Mijn man slaapt onder het zomerdekbed en doet dan het dikkere deel eraan, dat is mij veel te warm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, ik had de verkeerde overtekken mee naar Zweden....dat kwam omdat ik jouw mail niet goed genoeg gelezen had, achteraf had ik het kunnen weten :-)
      De oplossing was dat ik op het bed boven in onze tweepersoonshoes een eenpersoonsdekbed overdwars heb ingestopt. Over onze voeten heb ik het andere dekbed en het sprei gelegd.
      Zo te lezen zijn jullie heel warmbloedig!

      Verwijderen
  8. Leuk onderwerp. Doe mij ook maar een wollen deken. Niks vies. Je kan ze toch wassen of laten reinigen. Wat een donzen dekbed betreft heb je vast niet de goede. Ik heb hetzelfde probleem maar er zijn donzen dekbedden waar je dat niet bij hebt. Ooit sliepen we in Oosterijk en het was daar erg warm. Daar hadden we een heerlijk echt donzen dekbed waar van zweten helemaal geen sprake was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is interessant dat de kwaliteit van het donzen dekbed verschil kan maken. Tot nu toe is het elke keer zo geweest dat ik drijf in het zweet.
      Wat dekens betreft vindt mijn man vooral de textuur van de deken vies. Nou ja, heb ik iets om hem mee te plagen :-)

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)