dinsdag 15 september 2015

Geertrude Verweij - Alles onder controle

Mijn favoriete schrijfster van familieromans is Geertrude Verweij. Toegegeven, andere auteurs binnen het genre ken ik niet.
Sommige mensen draag je een warm hart toe. Geertrude is daar een van. Ik ken haar via het bloggen en we delen veel interesses. Eerder las ik Goede Hoop en Thuisgekomen. Beide boeken stuurde Geertrude mij toe.

Maar omdat iemand een warm hart toedragen geen brood op de plank brengt voor diegene, kocht ik deze keer haar nieuwste boek Alles onder controle zelf.







Support authors, buy books. 

Het verhaal opent zich als een deur die gastvrij voor je open wordt gezet. Het zegt: kom maar binnen. Vera Meier is weer in contact gekomen met haar jeugdvriendin Mariska. Vera heeft zojuist haar baan als verpleegkundige opgezegd, omdat ze haar relatie heeft verbroken en het onmogelijk voor haar werd om met haar ex samen te werken. Ze is in de luxe positie om haar baan op te zeggen, omdat ze net een paar miljoen in een loterij heeft gewonnen.
Haar jeugdvriendin nodigt haar thuis uit voor een weekendje bijkletsen. Het is een huiselijk, maar rommelig huishouden. De handen van Vera jeuken om er orde te scheppen. Mariska is uitgeput door de zorg voor haar vader, die in een rolstoel zit en een reeks klachten heeft met de daarbij behorende medicijnen. Neef Arthur woont er ook en dan is er nog Sandra, de huisarts.
Als snel is het duidelijk dat Mariska de zorg voor haar veeleisende vader niet meer trekt. Ze krijgt spit en moet plat liggen. Vera biedt aan om te helpen. Er gebeuren vreemde dingen in dit huishouden, waar Vera's geordende geest naarstig vat op probeert te krijgen. Maar soms is het beter je intuïtie te volgen en niet je verstand.
Het is een verhaal dat zowel de lezer die van romantiek houdt als de lezer die van detectives houdt zal aanspreken. In het midden, nadat Mariska naar haar knipperlichtrelatie Leo is vertrokken, kabbelt het verhaal een beetje voort, maar dat mag geenszins de leespret drukken. Er staan geen overbodige passages in en het slot is verrassend en bevredigend.

Van website van Geetrude Verweij:
Samenvatting: Eigenlijk is het niets voor Vera Meier om spontaan een bezoekje aan een oude vriendin te brengen. Ze houdt van orde en regelmaat en zou het liefst haar hele leven tot op de minuut plannen, maar het lijkt wel of de ene onregelmatigheid de andere meebrengt. Haar relatie is voorbij, ze heeft ontslag genomen en ze besluit zelfs vrij onverwacht voorlopig bij Mariska en haar familie te blijven om te helpen met de verzorging van Mariska’s zieke vader. Het duurt niet lang voor Vera het gevoel begint te krijgen dat er dingen niet kloppen. Ze wijt het aan het totale gebrek aan regelmaat in het huis, maar na een tijdje begint ze toch te vermoeden dat er meer aan de hand is. Dat ze daarnaast ook nog worstelt met haar nog niet verwerkte gevoelens voor haar ex en een groeiende sympathie voor Mariska’s neef, zorgt voor meer onrust dan haar lief is.

Te koop bij reguliere boekhandels en online.
Of te leen bij de bibliotheek.

3 opmerkingen :

  1. Bedankt voor de review. Dit boek spreekt me niet direct aan, maar ik zal de schrijfster eens opzoeken in de bieb!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geertrude Verweij; ik heb dit jaar Thuisgekomen van haar gelezen. En het was een warm en mooi verhaal. Ik denk dat ik meer van haar wil lezen. Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de leestip! Ik ken haar (nog) niet, ben benieuwd...

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!