Race lezen

Na de zomervakantie mogen de kinderen naar groep 4.
Van de juf kregen ze een setje met woordenlijsten mee, om te blijven oefenen. Met zandloper. Juf kijkt soms wat zorgelijk als ze het over lezen heeft. Met name over Ellie.
Dus is het zaak om de routine er in te houden. Race lezen, noemt de juf het.
Het schijnt dat kinderen in de zomervakantie wel 1 à 2 AVI niveaus terug kunnen vallen.

Ik heb er veel gemengde gevoelens over gehad. Of ik er nou achter stond of niet. Blijven oefenen is goed, maar ik wil er niet aan gaan trekken of pushen. Elk kind ontwikkelt zich anders en er mankeert niks aan de woordenschat of aan de leestechniek van onze kinderen. Het is alleen dat het tempo wel wat omhoog kan. Maar ja, ten opzicht van wie? Ontwikkelen ze zich niet gewoon zoals je mag verwachten van kinderen van deze leeftijd? Niet te vergelijken denk ik met een kind dat een half jaar ouder is, maar wel in dezelfde groep zit. En bovendien, ik wil toch helemaal niet vergelijken?!

Ik ben van mening dat elk kind zijn eigen ritme in de ontwikkeling heeft. In de antroposofie wordt het wisselen van melktanden gezien als sprong in taalontwikkeling. Gemma en Ellie hebben nog al hun melktanden.
Maar aan de andere kant zal ik de laatste zijn om gewoon maar toe te kijken en zien wat er gebeurt. Er zijn vast evenveel kinderen die op latere leeftijd klagen dat hun ouders hen teveel gepusht hebben als kinderen die klagen dat hun ouders hen meer hadden moeten stimuleren.
Er waren trouwens meer kinderen die een setje meekregen, ook kinderen waarvan ik het niet verwacht had. Wat die zorgelijke blik van de juf nog verwarrender maakt.
Kortom, ik worstelde er mee.

Nou wil het geval ik uit mezelf ook al had bedacht dat we moesten blijven oefenen in de vakantie.
Nu was het zaak om een vorm te vinden waar ik achter kon staan.

's Avonds race lezen leek me niet verstandig, want in de vakantie is de avond altijd anders dan op gewone dagen.
Daarom kondigde ik aan dat we elke dag na het ontbijt een stukje gingen race lezen. Oók toen we op vakantie waren. De zandloper gebruik ik bij de woordenlijsten die ze van juf hebben meegekregen, maar niet bij andere teksten. Ik vraag ze in ieder geval om de lijst met woorden twee keer te lezen. Een keer om te kijken hoe snel het gaat, de tweede keer om te kijken of ze het sneller kunnen doen. Soms gaan lijstjes zo makkelijk dat ze het wel vijf keer willen lezen.
Daarna lees ik voor uit een boek. Ik las De geheime tuin.
Maandags gaan we naar de bibliotheek om nieuwe boeken te halen.

Nu het einde nadert van de vakantie merk ik dat de belangstelling van de meiden wat zakt, maar ondanks dat ze in het begin wat tegensputterden, raakten ze na 2 dagen al enthousiast over onze routine en over lezen. Dus ik ben tevreden met mijn werkwijze. We hebben geen dag overgeslagen.



Ellie aan het lezen op de trap. Gezellig samen met Indy. 

Voor op vakantie wilde ik nog een leuk vakantie doe-lees boek. Deze zag ik staan in de winkel.


Wanneer je kind (dochter?) van Jill houdt, dan vindt het dit ook leuk. Het is voor al wat grotere kinderen (8 tot 10 jaar), maar mijn meiden vonden het geweldig. Strips om zelf te lezen en ook voorleesverhalen. De strips kunnen ook ingekleurd worden. [Het is niet meer leverbaar ontdekte ik].

Hoewel ik zelf geen boeken lees op de e-reader, kan ik me voorstellen dat het voor jonge kinderen leuk kan zijn. Ik ging op zoek naar een leuk, verantwoord, gratis e-book. Ik vond deze van Rian Visser. Timo en het toverstokje. 




Dit verhaal kan voorgelezen worden, ze kunnen het zelf lezen, kinderen kunnen de plaatjes aanraken waardoor ze bewegen, je kunt het laten voorlezen (door Peetje van Sesamstraat) of je kunt het zelf inspreken en dan terugluisteren. Wat ik vooral belangrijk vond was dat het verhaal goed was.

En wat ik dan weer dubbel vind aan mezelf: nu hoop ik toch stiekem dat mijn dochters flink complimenten krijgen van de juf en dat ze misschien zelfs een AVI niveau gestegen zijn. De mens is een vat vol tegenstrijdigheden.


Reacties

  1. Ik vind dat je dat hartstikke goed gedaan hebt, Anita! ( als ex-juf heb ik er wel een beetje verstand van). En als je meisjes niet gestegen zijn, zal er in elk geval geen terugval zijn. Ik ben heel nieuwsgierig.
    Mocht juf nou vergeten ze te complimenteren, zou ik haar dat gewoon even influisteren. Maar de grootste complimenten zijn voor jou!
    En wat heerlijk dat je De Geheime Tuin voorleest. Staat in mijn top-vijf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goeie tip, om het juf in te fluisteren.
      De Geheime Tuin vind ik zo prachtig. Ooit, lang geleden, heb ik de film gezien. Die heeft een onuitwisbare indruk op me gemaakt. Het boek en de film staan bij wel in de top 3!

      Verwijderen
  2. Ik heb gelezen over het fenomeen van de Summer Slide, waarmee bedoelt wordt dat kinderen veel van hun kennis vergeten tijdens de vakantie. Fijn dat je voor jezelf een goede formule hebt gevonden om hun kennis een beetje op peil te houden zonder teveel te pushen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van de term Summer Slide had ik nog niet gehoord. Het is natuurlijk ook heel begrijpelijk dat kennis wegzakt, ik weet na de vakantie soms ook niet meer hoe ik moet inloggen op het werk, of wat ik voor de vakantie nou wel of niet gedaan heb.

      Verwijderen
  3. Eens met de vorige reageerders: volgens mij heb je het prima gedaan hoor. Als die gemiddelden en scores, het zal wel... Het is inderdaad zaak om daar een middenweg in te vinden en zo te lezen heb je dat gedaan. Je wilt tenslotte ook weer niet dat het ze tegen gaat staan. Vat vol tegenstrijdigheden ;-) haha, wie niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wilde inderdaad niet dat het lezen ze tegen zou staan, dat ze het associeren met 'moeten'. Of dat ze door die verplichting geen vakantiegevoel zouden hebben. Dat is gelukkig niet gebeurd.

      Verwijderen
  4. Ik denk dat het een goeie manier was om aan het lezen te blijven. Te blijven oefenen dus.
    Zeker als je nagaat dat je meiden het zelf ook heel leuk vonden zo.
    Enne, een mens is toevallig ook gewoon maar een mens...
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben inderdaad heel tevreden over mijn vorm. Het is tenslotte wel vakantie, en zelf wil ik ook geen vakantie vol van verplichtingen.

      Verwijderen
  5. Ik heb nog een foto toegevoegd van lezende Ellie. Die was ik vergeten te plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)