Gelezen : De leestip - Shelly King

Mijn oog werd getrokken door de kaft van dit boek.
Ik heb namelijk een bescheiden verzameling van boeken over katten. Of boeken met een kat in de hoofdrol.

De leestip is ook een pakkende titel. Het is het debuut van Shelly King.




Een poes op een stapel boeken.
Wat heeft een mens nog meer nodig dan een boek en een poes? Niets toch?!

Het boek gaat over Maggie, een jonge vrouw werkzaam in de IT in Silicon Valley. Dat wil zeggen; ze was tot voor kort werkzaam. Vanwege de kredietcrisis is ze haar baan kwijt geraakt en slijt nu haar werkloze dagen lezend in een tweedehandsboekwinkel.
Dan vindt ze een oude uitgave van Lady Chatterley's Lover met daarin de correspondentie tussen twee geliefden. Ze begint een zoektocht naar deze geliefden, Henry en Catherine.
Ze raakt bevriend met de eigenaar van de boekhandel, sluit zich aan bij een leesclub, begint een publiciteitscampagne voor Henry en Catherine. Wordt verliefd op Rashjid, een man die als passie heeft het repareren van fietsen en valt van de ene verwikkeling in de andere.

Ik had een haat-liefde verhouding met dit boek. Ik begon er in en zei na 5 bladzijden 'dit wordt niks'.
Later pakte ik het toch weer op en kwam er toen toch in, maar dat effect van wel/niet is het hele boek bij me gebleven. Shelly King weet soms hele stukken meeslepend te vertellen, ze komt ook met heel rake levensbeschouwingen, om je vervolgens als lezer weer een hele andere kant mee uit te nemen. Ze beschrijft het personage Rashjid met heel veel zachtheid, om hem later in het boek via de coulissen te laten verdwijnen. Net als het liefdesverhaal van Henry en Catherine. Hun correspondentie blijkt helemaal niet 50 jaar geleden te zijn geschreven, maar slechts de zomer er voor. Bovendien blijken het ook nog eens personen te zijn die zij kent en die van elkaar dachten dat ze met iemand anders correspondeerden (begrijpt u het nog?!). Dus ook deze verhaallijn gaat als een nachtkaars uit.

Nog een gekkigheidje van het boek, wat me in het begin heel erg opviel en me zelfs heel erg stoorde; bijna elk personage had een t-shirt met opdruk of opschrift aan. Dit werd steeds uitvoerig beschreven. Ik dacht 'what's with all the t-shirts?!'  het leek namelijk nergens toe te dienen. Dus wijdde ik er een tweet aan. Shelly King - in person - legde me uit dat dit het 'uniform' van Silicon Valley was. Dat verklaarde het. Of misschien niet helemaal, want ik ben in Silicon Valley geweest en het is mij destijds niet opgevallen dat iedereen daar rondloopt in t-shirts met (zogenaamd) grappige spreuken. Bovendien diende het beschrijven van de t-shirts nog steeds nergens toe
Het verklaarde wel haar visie op Silicon Valley; beschouwend, een beetje cynisch, maar ook wel grappig.

Blijft de vraag wat ik er nou eigenlijk van vond...ik ben er nog steeds niet uit. Het verhaal golft, het pakt je en het laat je weer los. Het is niet consistent van kwaliteit, maar of dat nou echt een minpunt is...
Nu ik het zo opgeschreven heb, lijken Maggie en de auteur vast meer op elkaar dan ze zelf denken. De auteur begint aan veelbelovende verhaallijnen, maar slaat dan af in een andere richting. Maggie neemt verschillende veelbelovende besluiten, maar komt er uiteindelijk weer op terug.
Dat is in zichzelf een spannend gegeven.


Oh ja, het enige echte minpunt is de titel: De leestip.
Dit komt nergens is het verhaal terug en dat is ook niet verwonderlijk, want de originele titel is 'The Moment of everything'.

Oh ja 2), achterin het boek geeft de auteur een paar leuke vragen naar aanleiding van haar boek, om te bespreken in een boekclub.

Heeft een van jullie toevallig dit boek gelezen?


Reacties

  1. Nee heb het niet gelezen.
    Leuk dat je een tweet terug kreeg van de schrijfster!
    Als je van boeken met katten in de hoofdrol houdt is Nero Corleone ook een snoepje. Wordt vast ook een voorleesboek waar je kinderen later met plezier aan terugdenken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw Leestip ;-) Ik kende de naam Nero Corleone nog niet.

      Verwijderen
  2. Nee, maar ik zal eens kijken of het in de bieb is. Kan allicht een poging wagen. Ik vind het ook echt leuk dat de schrijfster terug tweette.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu ben ik toch benieuwd....
    De voorkant is inderdaad leuk :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ben ik benieuwd of je het een keer gaat lezen. Kan me voorstellen dat jij ook voor de kaft zou vallen :)

      Verwijderen
  4. Ik heb het boek onlangs gelezen en net als jij viel ik voor de voorkant met de kat (ben dol op katten en lezen). Persoonlijk vond ik het een feelgood boek met niet veel inhoud, maar het las wel lekker weg. Vond de romantische verwikkelingen idd wat flauw, het boek heeft ook geen indruk op me achter gelaten. Wat leuk dat Shelly je antwoord gaf via de tweet. Groetjes, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, Nienke. Ja, de romantische verwikkelingen waren flauw, een uitgedoofde kaars. Die romance met Rashjid was echt heel romantisch, daar zat een grote liefde in. Maar ik kreeg ook de indruk dat Maggie uiteindelijk gelukkig zou gaan worden met Hugo de eigenaar van de boekwinkel. Beide keren ging het als een nachtkaars uit...

      Verwijderen
    2. Hoi Anita,
      Wat leuk dat je een reactie op mijn blog achterliet. Ik volg jouw blog ook al een tijdje (sinds je met de kastjes bent begonnen) maar had nog nooit een reactie achtergelaten.
      Misschien houdt het boek je bezig omdat je wat teleurgesteld bent over het verloop van het verhaal? Zelf had ik er aardig wat van verwacht door de onderwerpen die behandeld werden.
      De personages maken genoeg gebeurtenissen mee maar desondanks weinig persoonlijke ontwikkeling of groei. Ik had dit op basis van de informatie op de achterkant wel verwacht en was ook enigszins verwonderd door de inhoud.
      Groetjes, Nienke

      Verwijderen
  5. Intrigerend blogje... je weet het zo op te schrijven, dat ik nu wel heel nieuwsgierig word :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, het boek intrigeerde mij ook. Vond ik het nou wel of niet leuk? Ik geloof dat de auteur zeker talent heeft, wat mij betreft mag ze het verhaal opnieuw schrijven en dan doorzetten met de zoektocht naar Henry en Catherine.

      Verwijderen
  6. Leuk om boeken met katten te verzamelen...
    Heeft deze kat, op de voorkant van het boek, nog een betekenis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goeie vraag. De tweedehandsboekwinkel heeft een huiskat, Grendl. De kat woont tussen de boeken en speelt dus een rolletje in het verhaal. Of de kat op de cover de echte Grendl is, weet ik niet.

      Verwijderen
  7. nee niet gelezen maar je prikkelt me wel :)
    boeken met katten op de cover ik ben er vaak dol op
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht je het gaan lezen, laat je dan je leeservaring weten?

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)