Ouderschap vanuit je hart

Mijn kinderen op hun best:
zelfstandig
ondernemend
fantasierijk
vol energie
--> bij anderen
--> op vakantie

Mijn kinderen op hun slechtst:
drammerig
klagerig
veeleisend
zeurderig
luidruchtig
--> thuis


In mei deed in mee met de Moederdagchallenge Ouderschap vanuit je hart.

Hoe je in 3 stappen bereikt dat je kind naar je luistert
omdat je anders met je kind praat

De online cursus was een initiatief van Eline Weijers.

De cursus bestond uit 6 dagen een e-mail met een opdracht voor die dag.
1. duidelijkheid geven (dag 1 en 2)
2. in contact zijn (dag 3 en 4)
3. jij als moeder: investeren (dag 5 en 6)

De grootste challenge was er tijd voor te vinden! De challenge begon namelijk op moederdag en toen zat ik in Zweden. Zonder wifi. En bij terugkomst waren we de avonden zoet met de avondvierdaagse en de dagen zoet met huishoudelijk werk en werken voor de baas.
Maar ik was vastbesloten om de opdrachten te luisteren. Helemaal omdat na terugkomst uit Zweden de kinderen (en wij zelf waarschijnlijk ook) in oude patronen leken te vervallen. En die patronen wilde ik niet meer. Ik had gezien hoe het anders kon in de vakantie.
De opdrachten stonden nog tot 22 mei online en ik heb ze allemaal op de laatste dag beluisterd.

En ik ben blij dat ik het gedaan heb.
Deze challenge heeft mij ongelooflijk veel opgeleverd!
De benadering was steeds positief en stimulerend om zelf aan de slag te gaan. Soms ook confronterend.

Wat ik uit de challenge gehaald heb:

Wat wel
Het ombuigen van de 'niet' zinnen naar zinnen waarin je formuleert wat je dan wel verwacht, vereist dat je weet wat je dan wel van je kind wilt. Daar bleek ik vaak helemaal geen antwoord op te hebben.
Nu heb ik daar soms ook nog geen antwoord op. Maar ik denk er over na en de kinderen merken dat.

Code woord
Bedenk - eventueel samen met je kind - een code woord dat je kunt gebruiken bijvoorbeeld wanneer je kind te luidruchtig is. Gemma en Ellie doen dat altijd aan tafel. Nu hebben we het codewoord 'pindakaas' (je begrijpt dat de inspiratie voor dit woord kwam tijdens het eten ;-)) voor de keren dat ze te hard en teveel door elkaar praten. En het helpt. Wat ik ook wel zeg is dat ze hun gewone spreekstem moeten gebruiken, niet hun roepstem.

Afstand
Er is een vuistregel die zegt dat de afstand tussen jou en je kind de leeftijd van je kind in meters is.
Mijn kinderen hadden de gewoonte om hele verhalen tegen mij te houden terwijl ik in de keuken was en zij in de zijkamer. Mijn gehoor is niet zo goed en als ik met pannen aan het rammelen ben, kan ik er helemaal niets van verstaan. Ik begon ermee om naar hen toe te lopen en te zeggen 'zullen we wat dichterbij elkaar gaan staan, dat praat wat makkelijker.' Nu komen ze ook naar mij toe.
Eerlijk, ik vind het bijna magisch wat er gebeurt!

Toon is belangrijk
Ach, zo'n open deur. Dacht ik. Maar ik sla soms helemaal de verkeerde toon aan. Ik praat vaak gelaten. 'Gemmmaaaaa, ga nou ziiiittunnn'. Die toon impliceert dat je niet eens verwacht dat je kind doet wat je vraagt. Zo voelde het ook vaak, alsof ik maar een ouder voor de sier was, er hoefde toch niet naar mij geluisterd te worden. Dat was wel confronterend.
Geen gelaten toon meer dus!

Geduld
Geduld verliezen staat in de top 3 van worstelingen van ouders in het ouderschap.
Het advies is: zorg voor voldoende rust. Met een laag energieniveau verlies je sneller je geduld.
Ik luister dus nog meer naar mijn lichaam. Ga op tijd naar bed als het nodig is.

Schakel hulp in 
Vraag partner, ouders of vriendin je er op te wijzen wanneer je in je oude patroon vervalt.
Ik heb Michel de cursus ook laten luisteren, dat was voor mij heel belangrijk want ik wil niet alleen hier mee worstelen. Ik geloof dat hij een paar lessen niet beluisterd heeft. Dus wanneer hij in oude patronen vervalt grap ik dat hij die lessen net gemist heeft.


Tjonge, en nu ben ik al weer hier met mijn tekst. En ik had er nog wel een kort stuk van willen maken.

Wat ik nog wil zeggen is dat Eline Weijers zaterdag 6 juni op de Beurs Ouders Natuurlijk staat. Dat is in Doorwerth, bij Arnhem.
Wanneer je worstelt met het ouderschap en je bent een beetje door je inspiratie heen over hoe je patronen en gewoontes moet ombuigen, dan raad ik beslist Eline's adviezen aan.





Reacties

  1. Groot compliment voor jou dat je eerlijk durf te kijken naar je eigen gedrag en valkuilen.
    Je omschrijft het zo duidelijk en herkenbaar.
    Gewenst gedrag benoemen vond ik ook zo'n eye-opener in de tijd dat Kwek een jaar of tien was.
    Al je tips komen de sfeer ten goede.
    Goed gedaan Anita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groot compliment voor jou dat je eerlijk durf te kijken naar je eigen gedrag en valkuilen.
    Je omschrijft het zo duidelijk en herkenbaar.
    Gewenst gedrag benoemen vond ik ook zo'n eye-opener in de tijd dat Kwek een jaar of tien was.
    Al je tips komen de sfeer ten goede.
    Goed gedaan Anita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Door het op te schrijven hoop ik dat anderen er ook wat aan hebben. Ik schrijf veel over mijn leven met de kinderen en dat bestaat uit veel mooie momenten, maar bepaalde gewoontes en patronen waren heel hardnekkig. En ik was zelf wel een beetje door mijn inspiratie heen.
      Ik hoop dat ik nu goed geoutilleerd ben voor wanneer mijn dochters 10 jaar zijn :-)

      Verwijderen
  3. Hoi Anita,
    Zo te lezen heb je hier een heel waardevolle cursus gevonden. En je voelt direct al de voordelen ervan. Heel erg mooi om dit te lezen. Eigenlijk een echte eyeopener.. jammer dat ik nog niet van deze cursus had gehoord toen mijn meiden nog veel kleiner waren... maar uiteindelijk heb ik het zo ook gered hoor...
    Maar heel fijn om te lezen dat jij en je man er zo veel aan hebben... super...
    En je hebt het heel mooi en duidelijk beschreven.. dank je...
    Fijne dag vandaag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet zeker dat jouw dochters uitgebalanceerde dames zijn geworden.
      Aanvankelijk vreesde ik dat de cursus me niets nieuws zou kunnen vertellen, want ik lees al zoveel over ouderschap, maar toch bleek ik er veel aan te kunnen hebben. Blijkbaar had ik de 'open deuren' ooit wel een keer geopend, maar nooit goed gekeken wat er achter was...

      Verwijderen
  4. Zo, je hebt er heel wat lessen uitgehaald zeg! Klinkt wel als een goede cursus. Interessant dat je kinderen in de vakantie op hun best zijn, en thuis op hun slechtst! Of heb ik dat niet goed begrepen?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt het helemaal goed begrepen; thuis vervallen mijn kinderen in onplezierige gewoontes. Op vakanties zijn het zulke heerlijke kinders, dan zijn ze echt op hun best. Dat vond ik ook interessant, maar ik leek het maar niet om te kunnen buigen dat de sfeer thuis ook zo was. Nu - sinds de cursus - is het 90% beter.
      Is het bij jouw kinderen net andersom? Dat ze in de vakantie onhebbelijker zijn?

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat klinkt goed, Anita!
    Toen mijn zoon klein was heb ik (ook) diverse boeken gelezen over opvoeding en eerder vanuit mijn opleiding. Ik was/ben oa. fan van Thomas Gordon en ook heb ik aan de boeken van Aletha Solter veel gehad. En weer later Ingeborg Bosch. Ik vond het ook interessant om te lezen hoe kinderen in andere culturen worden opgevoed.

    Iemand zei een keer tegen mij dat het ook wel een soort van compliment naar jezelf kan zijn, als je kinderen gedrag laten zien wat misschien niet direct gewenst is of lastig kan zijn, maar wat wel laat zien dat een kind zich thuis voelt en zichzelf kan zijn.
    En dan is misschien ook wel goed om te bedenken op bepaalde momenten ;-).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)