Kattenmedicijn

In 2003 reageerden wij op een advertentie op marktplaats. Een nestje van zes brits korthaar kittens. Ik liet Michel bellen en hij reserveerde meteen de - enige - kater en een poes. Toen had hij nog niet gezien dat de kittens uit Ouddorp moesten komen. Dat had ik er maar niet bij gezegd. In het weekend reden wij de ca. 300 km naar Goeree-Overflakkee. De kater noemden we Indiana Jones (kortweg Indy). Het poesje was het kleinste uit het nest en kroop af en toe nog naar de moeder. Het poesje had een witte snoet en was zo klein en schattig dat we voor haar de weinig originele naam Snoetje bedachten.


Snoet

In 2011 overleed Snoetje, haar nieren werkten niet meer.
Het was het jaar waarin er mensen over de vloer kwamen die haar zo geliefde privacy en rust verstoorden en haar stress bezorgden. Mensen die haar baasje stress bezorgden. Het baasje waarvan zij het doel had op te letten, voor te zorgen. Mensen over de vloer die hun beloften niet waarmaakten, geen knip voor de neus waard waren, hun beroep niet waardig, uit de beroepsvereniging gegooid zouden moeten worden. Mensen zonder ruggengraat. Dieven in maatpak.
Ik weet zeker dat dat haar ziek gemaakt heeft.

Ik moet nog vaak aan haar denken en mis haar. Onze kleine, intelligente vlo. De zachtste poes die ik ooit geaaid heb. De meest zorgzame poes die je kan bedenken, die elke dag haar broer schoonlikte, omdat hij zelf te stram was. Of te gemakzuchtig. Inmiddels heeft hij geleerd het zelf te doen. Soms denk ik dat ik haar nog zie lopen door het huis. Verwacht ik haar zachte miauw als ze aandacht wil.
Ze zeggen dat katten negen levens hebben. Ik hoop z├│ dat dit niet haar laatste was. Toen ze stierf op mijn schoot zei ik niet 'vaarwel', maar 'tot gauw'.
Als ze terugkomt zal ik beter naar haar luisteren. Blijven zitten waar ik zit en haar een poosje aaien, want niet zij moest rustig blijven zitten, maar ik.

Vandaag kwam ze weer in mijn gedachten. Ik begroef mijn gezicht in de vacht van haar broer, een paar tranen deren hem niet. Ik vroeg hem of hij wist waar ze was en of ze nog weer terug zou komen.

Hij wist het ook niet.

Indy




****
Ik zocht op in Krachtdieren wat er over de kat gezegd werd.
Ik vond onder andere dit:
Zelfbeschikking, vrijheidsliefde, zevende zintuig
Symbool voor de vrijheid en de onafhankelijkheid, maar ook huiselijkheid
Een kat is een grensdier en kan zich moeiteloos in twee werelden bewegen
De kat is een meester in mediteren.
Mensen met een kat als krachtdier worden opgeroepen om de weg van hun ziel te volgen.
De kat is een uitstekende zielsgids die zich onopvallend en soepel tussen de werelden en voorbij de tijd kan bewegen.
De kat geeft je de raad erop toe te zien dat het je goed gaat, voor jezelf te zorgen en je vrijheid en onafhankelijkheid te vieren.
De kat verleent haar beschermeling wijsheid, intuitie, innerlijke leiding, helderziendheid, het vermogen om bliksemsnel te handelen en een hoger begrip voor de dingen.



Reacties

  1. De tranen rollen.......juist vandaag. Mooi beschreven
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dit mooi geschreven Anita...
    Sterkte, af en toe goed om je dat te wensen...
    Ik wens je een heel mooi weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi geschreven. Ik hoop toch dat er ooit een heel lief ander poesje aanklopt op de deur van je hart want volgens mij is je hart groot genoeg ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie en ontroerende blogpost... Snoetje was niet voor niets in jouw leven, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat jij van je poezen hield / houdt heb je op een hele mooie manier opgeschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat prachtig geschreven. Als je zoveel van je katten houdt kan je alleen maar een heel mooi mens zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi en tegelijk wat een gemis!! Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor jullie lieve invoelende reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie dat ik niet de enige ben, die door jouw verhaal is geraakt. Het is een ode aan de kattenliefde!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)