Snoei geeft bloei

Ik ben aan het snoeien.
In de tuin en in mijn spullen.
In de voortuin staat een appelboom en het is weer de tijd van het jaar om 'm te snoeien.
Er staat ook een bolliguster op stam. Ik zei tegen mijn moeder dat we er over dachten om die weg te halen, want hij wordt wat te groot, begint in de weg te zitten bij de oprit. Of zij een leuke andere boom of struik wist om er voor in de plaats te zetten?
Mijn moeder kwam met een heel ander advies. Zij adviseerde om 'm terug te snoeien, hij zou wel weer uitlopen.
Als een echte dochter ging ik dat natuurlijk nog even opzoeken op internet, of dat wel klopte, want wat weten moeders nou, nietwaar?! (uuuh, zo ongeveer alles??) Ja hoor, vooral een verwaarloosde (jawel, ik mocht mij aangesproken voelen) liguster kon best ver terug worden gesnoeid, hij zou vanzelf weer uitlopen.
Zodoende ziet de liguster er nu zo uit:




Terwijl ik aan het snoeien was, bedacht ik me dat ik normaal gesproken véél voorzichtiger snoei. Want stel dat ik het zou verprutsen! Nu kwam het vertrouwen, 'er komt wel weer iets voor terug'. Misschien zet deze boom uiteindelijk niet meer aan, maar dan komt er wel iets anders voor terug.

Ik was ook de kledingkast aan het uitdunnen. Van sommige kledingstukken kan ik maar moeilijk afstand doen. Wat heeft een ander er nog aan, het is zoveel gedragen, uit de mode, een ander waardeert het nooit zoals ik dat doe....
Toch heb ik drie zakken vol kleding bij elkaar gezocht (van de echtgenoot en mij samen) en ik zag een parallel met het snoeien.
Er komt wel weer iets voor terug.



9 opmerkingen

  1. Kledingkast staat hier ook nog op de lijst, maar daar ga ik niet over bloggen... Denk ik...
    En o ja, de appelboom moet hier ook nog gesnoeid. Ik dacht dat het er nog te vroeg voor was... Dat het pas in april mag? Ook maar even opzoeken dan...haha...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van oude kleren kun je veel leuke dingen maken, of quilten. Regelmatig zoek ik oude kleding voor de knopen of de rits.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt inderdaad de kleding hergebruiken. Ik heb bij Oprah eens een vrouw horen vertellen die een quilt voor haar zoon had gemaakt van kleertjes die hij als kind had gedragen. De zoon ging studeren en het huis uit. Wat lief he.
      Ik heb laatst nog van de mouwen van een gekrompen vest beenwarmers gemaakt. Recykleren noemen ze dat heel hip, ik heb er wel meer voorbeelden van op mijn blog, volgens mij onder het label recykleren.

      Verwijderen
  3. Dat ruimt lekker op, ik ben hier ook bezig. En mijn voornemen is toch écht dat er qua spullen niets voor terug komt, maar in de tuin mag het. Gisteren had mijn man het erover, hij gaat snoeien binnenkort (gelukkig doet hij dat). :-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat als ik mijn man laat snoeien er helemaal geen boom blijft staan ...mmmm misschien ben ik toch nog weer aan de voorzichtige kant gebleven ??

      Verwijderen
  4. Ja, ja, de tuin begint al weer te roepen, terwijl ik binnen nog zo lekker bezig ben met haken, knippen, naaien......
    Petje af, dat je nu al buiten bezig bent. Ik wacht nog even op aangenamere temperaturen. De kledingkast komt wel als de zomerkleren weer te voorschijn kunnen komen. Dat duurt volgens mij nog even.
    Groetjes, Rita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een zonnige dag toen ik aan het snoeien was, wel een aangename afwisseling voor het binnenshuis werken.
      Ik ben benieuwd met welke inspirerende creatie je binnenkort op je blog komt...

      Verwijderen
  5. Heerlijk toch zo opruimen, zowel binnen als buiten. Ik word er altijd blij van! Wat een prachtig huis waarin je bent opgegroeid trouwens!!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!