maandag 23 maart 2015

Een kastje per dag: Overbodige uitgaven

In de voorjaarsvakantie had in een verrassing bedacht voor de kinderen. We zouden naar een kindertoneelvoorstelling gaan. Gezellig met de bus naar de stad en dan het echte toneel ervaren. Ik had een reclameposter zien hangen in de stad en het verhaal leek me echt iets voor ons. Zodoende had ik kaartjes gekocht en kondigde op de bewuste dag aan dat we naar een toneelstuk zouden gaan.
Allerlei protest viel mij ten deel 'ik wil thuisblijven!' 'ik wil niet naar het toneel' 'ik wil de hele dag de vloer bedekken met mijn vloerpuzzel'.
Dapper ging ik door met de aankondiging van mijn verrassing....'het toneelstuk gaat over een vuurtoren, het heet De vuurtorenwacht!'
'Is dat met die mevrouw met rood haar?'
-euh
'Die hebben wij al gezien!'
-huh?

Bleek dat het betreffende toneelgezelschap op hun school was geweest. De kinderen hadden de voorstelling dus al gezien. Hadden ze niets over verteld deze keer, terwijl ze best spraakzaam zijn over school.

Daar zat ik dan met mijn kaartjes t.w.v. 30 euro en twee kinderen die eigenlijk liever die dag deden wat ze zelf wilden, maar tegelijk ook al lieten blijken dat ze die dag knap humeurig zouden gaan worden.
Eigen schuld; ik predik altijd dat ik dergelijke uitjes op korte termijn wil plannen en niet ver in het voren. Nu had ik dat wel gedaan en had ik mezelf klem gezet. Bovendien hou ik zelf ook helemaal niet van verrassingen.
Uiteindelijk gingen we toch. Ellie beargumenteerde dat zij de voorstelling nog wel een keer wilde zien en dat mama 'm nog nooit gezien had, dus het was twee tegen een.
Ik heb trouwens nog geprobeerd de kaartjes via de facebookgroep moedersingroningen door te schuiven, maar daar werden al meer kaartjes aangeboden ;-)

Het bleek een leuke voorstelling, maar het punt van mijn verhaal is, is dat het een uitgave was die niet perse nodig was. Zo'n uitgave waarvan je achteraf zegt dat je 'm jezelf had kunnen besparen. Want als ik niet zo plannerig die kaartjes van te voren had besteld, had ik die dag de vrijheid gehad om òf te proberen (goedkoop) kaartjes te krijgen òf iets alternatiefs te gaan doen wanneer de kinderen daar zin in hadden gehad.

Overbodige uitgaven
Jaren geleden heb ik bijgehouden hoeveel ik per maand uitgaf aan wat achteraf overbodige uitgaven waren. Het was volgens mij nog in het gulden tijdperk en ik kwam al snel op 20 gulden per maand.
Ik vond dat toen nogal schokkend. Want met een beetje meer kritische blik viel er dus op maandbasis 20 gulden te besparen.
Nu moest ik er weer aan terug denken. Het ging destijds nog om guldens, maar nu kun je daar zo euros voor in de plaats zetten.

Het ging altijd om items die op zichzelf niet zo duur waren, maar achteraf gezien vermeden hadden kunnen worden. Spullen die in een opwelling gekocht werden, of spullen die iets moesten vervangen wat ik kwijt was (maar al snel daarna weer terugvond), spullen die ik kocht omdat ik niet goed vooruit gepland had, spullen waarvan ik achteraf vond dat ik er best zonder had gekund.

Bijvoorbeeld:
-flesje water en snacks bij het tankstation, omdat we op pad gingen zonder goede voorbereiding
-een boek, omdat ik zo nodig dacht het meteen te moeten lezen en niet kon wachten tot het beschikbaar was bij de bibliotheek
-verjaardagscadeaus die duurder uitvielen omdat ik te weinig tijd had genomen om naar een mooi maar voordelig cadeau uit te zien en dus maar snel snel iets kocht wat eigenlijk te duur was.

Dat zijn een beetje de items die me zijn bijgebleven van jaren geleden.
Maar ook nu heb ik nog uitgaves waarvan ik eigenlijk wel had kunnen weten dat het echt geen langdurig succes zou worden.
Bijvoorbeeld de plant genie. [klik voor het logje] Leuk bedacht hoor, die waterbollen, maar er zijn al een paar stelen afgebroken en eerlijk....ik vond het teveel gedoe om ze steeds bij te vullen. Als het rietje verstopt raakt, dan blijft het water in de bol staan, maar verdroogt de plant alsnog. Doe maar weer gewoon de ouderwetse gieter.

En het kleurboek van Afke's tiental was ook heel leuk, maar het ligt er nog net zo bij als de laatste keer en is dus typisch een aankoop waar ik echt wel zonder had gekund.

Goed voornemen
Het waren dure weken de afgelopen weken. Extra uitgaven voor de auto en voor school en nog wat zaken meer. En wanneer het allemaal sneller gaat dan ik bij kan houden, dan raakt het hek een beetje van de dam.
Zodoende hebben wij ons voorgenomen om de hele maand april niets te kopen wat niet noodzakelijk is. We hebben het ook tegen de kinderen gezegd, dan wordt het een gezamenlijk doel. Ik ben heel benieuwd tegen welke uitdagingen wij aan gaan lopen. Om er alvast een beetje aan te wennen beginnen we al vandaag, dan pakken we de laatste dagen van maart ook nog mee.

Wish me luck!

19 opmerkingen :

  1. Leuke uitdaging! Zeker herkenbaar, hoewel ik met 20 Euro in de maand vast niet uitkom... En dan let ik er al op. Zucht. Ik ben heel benieuwd hoe het jullie vergaat, succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is ook niet mijn streven om met 20 euro in de maand uit te komen. Dat zou mij ook niet lukken.

      Verwijderen
  2. Luck! En ja ik ben ook heel benieuwd hoe het je vergaat. Ik moet zelf ook maar eens gaan proberen. Bij mij zit het probleem vaak in onderweg ergens iets eten of drinken. Slecht voor de portemonnee, maar ook vaak slecht voor lijn en gezondheid. Iets van thuis meenemen zou veel beter zijn. Ik koop al een tijd geen nieuwe boeken meer, reserveer veel in de bieb of ik koop tweedehands. Dat werkt wel heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onderweg iets eten en drinken kan inderdaad behoorlijk oplopen. Al die kleine bedragen, maar ondertussen toch een flink bedrag.

      Verwijderen
  3. Succes! Ik betrap mezelf erop dat ik tegenwoordig ook vaker maar thuis blijf, omdat ik weet dat ik dan toch weer geld uitgeef. Maar met beter plannen, moet ik toch af en toe een uitje kunnen maken... Kwestie van balans zoeken. En inderdaad jammer als je achteraf bedenkt dat je het geld ook in je zak had kunnen houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat je er een balans in kunt vinden, want er om thuisblijven is ook niet de oplossing. Hoewel....misschien moet ik de hele maand thuisblijven ;-)

      Verwijderen
  4. Succes! Vaak moeilijker dan je eigenlijk zou willen..... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vrees ook dat ik er niet supergoed in zal zijn :-)

      Verwijderen
  5. Vaak helpt het al, als je alles opschrijft wat je uitgeeft. Als je van tevoren weet dat het straks in het boekje komt te staan, dan bedenk je je nog weleens of je iets koopt of niet. Heel veel succes met bewuster-geld-uitgeven (of niet uitgeven). Ik vindt het een hele goeie, en ik denk dat ik ook maar weer alles op ga schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga inderdaad voor deze maand alles opschrijven. Opschrijven maakt je meer bewust van patronen, dat ontdekte ik wel door destijds de overbodige uitgaven bij te houden.

      Verwijderen
  6. Ik had vroeger een beetje hekel aan het opschrijfboekje van mijn moeder, maar in deze fase van mijn leven ga ik er wel iets goeds in zien ;-).
    Laatst was ik in de Ikea en ik was vergeten een kar mee te nemen...en dat was maar goed ook, anders had ik er ws. al van alles in gedaan en nu liet ik de dingen, die ik waarschijnlijk ook helemaal niet nodig heb, gewoon liggen.
    Ik ben benieuwd hoe het je de komende maand zal vergaan...
    lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die moeders zijn zo gek nog niet ;-)
      Onbedoeld heb je zo heel veel bespaard bij de ikea.

      Verwijderen
  7. Ik vind de tip van El hierboven wel een goeie: opschrijven wat je uitgeeft! Dank je wel voor dit herkenbare blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie. Ik ga het inderdaad deze maand opschrijven en als het goed gaat hoef ik natuurlijk helemaal niks op te schrijven ;-)

      Verwijderen
  8. Succes gewenst! En wie bepaalt wat 'niet noodzakelijk' is?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha...wat noodzakelijk is bepaalt de twee koppige commissie, bestaande uit mezelf en manlief. Heel democratisch....ahum

      Verwijderen
  9. Veel succes ,en inderdaad overzicht geeft inzicht,maar dat je je ervan bewust bent en het samen met het hele gezin doet gaat het het vast lukken!
    Ik denk dat je meiden je nog zullen verrassen met ideeën en eerlijkheid!

    Liefs Joyce.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joyce,

      Bedankt voor je lieve reactie. Ik wil er echt mijn best voor doen om niets uit te geven wat niet strikt noodzakelijk is. Ik hoop dat door het samen te doen iedereen z'n beste beentje voorzet.

      Leuk dat je langskwam!

      Verwijderen
  10. Wat een goed idee, dat gaat je vast lukken!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!