maandag 9 maart 2015

Een kastje per dag: ieder een eigen kamer

Dit weekend heb ik flink huisgehouden.
Sinds gisteravond slapen Gemma en Ellie ieder op een eigen kamer. Zes en een half jaar sliepen ze samen, op de eerste nachten na toen Gemma in het ziekenhuis sliep en Ellie bij ons.

Nu hoeven ze hun kamer niet meer te delen en kunnen ze verder invulling geven aan hun voorkeuren. Samen slapen ging prima, maar helemaal vrij zijn ze niet. Ze gaan steeds een beetje schipperen. Ellie wil bijvoorbeeld graag 's avonds het licht langer aanhouden en Gemma wil liever meteen slapen.

Spannend was het wel. Gemma vond het inslapen op haar nieuwe kamer toch nog een beetje eng en Ellie schrok in eerste instantie wel toen ze hoorde dat zuslief dit weekend al van de kamer af zou gaan en niet als ze zeven jaar werd (in oktober).
Maar het is een instant success. Gemma kan haar kamer netjes inrichten en Ellie kan allemaal hoekjes maken voor haar knuffels.

Om dit voor elkaar te krijgen heb ik mijn hersens flink moeten kraken. Wat eerder de kleedkamer was, is nu Gemma's slaapkamer. Kledingkasten er uit, bij ons op de slaapkamer, daar de kleine kastjes er uit. Die herverdelen. De spullen die daar in zaten? Deels herverdelen en de rest op zolder parkeren....spullen weggooien, naar de kringloop.

Vrijdagochtend hebben mijn vader en ik de kasten verplaatst. Poeh, dat was al een hele klus. Zaterdag hebben Michel en ik de kasten verder in elkaar gezet, schoongemaakt, nog een keer kasten verschoven, opnieuw ingericht, overgepakt, geschroefd, gezucht en gezweet.
Zondag is Gemma's bed naar haar nieuwe kamer gegaan en konden de meiden hun spulletjes verder op hun plek zetten. Ik heb op zolder nog flink wat spullen verschoven, ingeruimd en opgeruimd. Vanmorgen ben ik daar verder mee gegaan. De voorzolder is nu vrij leeg. Meestal heb ik er drie wasrekjes staan, maar vanaf nu doe ik de twee kleinsten naar de zolderkamer er naast, dan heb ik op de voorzolder alleen het grote wasrek.
Het is wat met die zolder, dat moet regelmatig doorgeplozen worden.
Ik heb besloten dat ik minder gratis spulletjes in ontvangst ga nemen. Elke keer denk ik dat ik daar nog wat mee kan, maar zoveel tijd heb ik niet en dan blijft het eindeloos liggen. Ik heb al een keer eerder geschreven over krijg-momenten. Ook komen er toch nog redelijk wat boeken het huis in. Sinds wij het bibliotheekabonnement omarmd hebben, is dat weliswaar veel minder geworden, maar blijkbaar kopen (of krijgen) we toch nog wel eens wat. Er is echt te weinig ruimte om dat kwijt te kunnen. Dus toch nog weer wat kritischer worden...

De foto's: 
Voorheen de kleedkamer (voor foto's klik hier)
Nu Gemma's kamer.


Gemma heeft zelf een wasmand gemaakt. Zij houdt van orde. 


Haar zelfgemaakte schilderijtje kreeg een plekje aan een achtergebleven spijker.



Ellie's slaapkamer:
Voor oude foto's klik hier



Bij Ellie hebben een paar knuffels een eigen lade gekregen om in te slapen. 
Zij zorgt goed voor haar knuffels. 



 Onze slaapkamer. Het staat niet eens lelijk (zoals ik verwacht had). 
Klik hier om te zien hoe het er eerder uit zag. 


De voorzolder nu:
De voorzolder in andere tijden, klik hier.


Speelhoek op de zolderkamer.
Hier  en hier wat foto's van hoe de zolder er eerder uit zag.  



Het verbaast me hoe snel we aan de nieuwe indeling gewend zijn geraakt. 

8 opmerkingen :

  1. Net alsof ik naar een woon-metaforfose-programma zit te kijken :-)
    Wat een klus geklaard zeg!
    Fijn dat het resultaat nu al goed voelt, geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jemig, je hebt het zeker druk gehad. En wat heerlijk dan als het gelukt is hè. Ik raak helemaal vertederd trouwens door die la met knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, mooi en gezellig zeg, wat een feest voor knuffels om bij jullie te wonen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Poef....ik word al moe als ik het lees ;-)
    Gelukkig dat ze het wel leuk vinden..anders had het weer terug gemoeten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Anita,
    Jullie zijn er wel heel druk mee geweest hoor, om die kamers zo opnieuw in te delen.
    Maar wel leuk voor de meiden natuurlijk dat ze zelf hun eigen stempel op de kamers kunnen drukken.
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een werk hebben jullie verricht, wat een mega mooi resultaat ook!
    Zal vast wennen zijn voor iedereen, ieder hun eigen kamer :) Maar super gedaan, heel heel erg mooi geworden!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De kamers zijn erg leuk geworden en zo strak en netjes, kan inderdaad zo in een woonblad.
    Leuk voor je dochters dat ze nu ieder hun eigen plekje hebben.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat je de kinderen op deze manier allebei een eigen kamer hebt kunnen geven. Mijn twee jongste zonen moeten delen, en vooral de oudste baalt daar op het moment nogal van.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!