#Leesvrouwen 2015: Thuisgekomen - Geertrude Verweij

Laatst - vlak voor Kerst - kreeg ik van schrijfster en blogvriendin Geertrude Verweij haar recente familieroman Thuisgekomen toegestuurd.
Zomaar, omdat ze graag verrassingen geeft en omdat ze net terug was van een verblijf van een paar maanden op Curacao.
Nu wilde het toeval dat ik ook bedacht had om haar een verrassing te sturen. Eentje die ze bij terugkeer uit Curacao thuis op de mat zou vinden. Ik hoefde die verrassing alleen nog maar te maken...
Nou, je raadt het misschien al een beetje: ik heb Geertrude's boek uit, maar ik heb mijn verrassing nog steeds niet af! Het is daarom met het nodige schuldgevoel dat ik hier een leesverslag schrijf. Laat dit het zetje zijn dat ik mezelf geef om haar verrassing af te maken.

Thuisgekomen is een verhaal om van te houden!
Dit boek is voor elke vrouw die houdt van het huiselijk leven, dol is op kinderen om haar heen, gek is op honden, katten, kippen en geiten (misschien kwamen er geen geiten in voor, maar het had gekund), droomt van het hebben van een lapje grond om er in te moestuinieren, het liefst biologisch.
Af en toe dacht ik zelfs 'dit boek gaat over mij'! Inclusief mank been! (Lees hier het verhaal over mijn been).



Thuisgekomen gaat over Stella, die door geldgebrek een man met vijf kinderen in huis neemt. Berend is weduwnaar en heeft twee eigen kinderen en zorgt daarnaast voor de drie kinderen van zijn zus met psychische problemen. Hij woonde op een kleine twee kamer flat en is dolblij met het ruime huis met tuin van Stella. Stella is getrouwd, maar haar man is sinds vijf jaar vermist, waardoor ze het huis niet zomaar kan verkopen. Bovendien wil ze dat niet want ze hoopt dat hij nog weer terugkomt en bovendien ziet ze de laatste tijd een man in de straat die verdacht veel op haar vermiste man lijkt.
Stella en Berend maken de afspraak dat Berend huur betaalt aan Stella en haar tevens in dienst neemt als oppas voor zijn kinderen. Zo wordt Stella huisbazin en oppas in haar eigen huis; een lastige rol waar ze mee worstelt. Helemaal omdat zij en Berend steeds meer op elkaar ingespeeld raken en functioneren als een gezin. Bovendien krijgen ze gevoelens voor elkaar, maar hoe moet dat dan met haar vermist gewaande man, die steeds vaker lijkt op te duiken?

Ik hoef denk ik verder niet uit te leggen dat ik het een heerlijke verrassing vond om dit boek te mogen ontvangen. Wanneer je Thuisgekomen ook wilt lezen, dan kun je het vinden in de bibliotheek, bij elke reguliere boekhandel of je kunt het hier bestellen.
Dan ga ik ondertussen snel mijn verrassing voor Geertrude afmaken!

Geertrude heeft ook een blog, maar blogt op dit moment niet, wegens andere prioriteiten. Zoals leven.

Reacties

  1. Oh wauw lijkt me een gaaf boek!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anita,
    Ik denk dat ik dit ook een heerlijk boek zal vinden. Ik ga eens bij onze bibliotheek kijken of ze het hebben... Heb er nu al heel veel zin in om het te lezen...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijne bespreking. Het geeft me een goed idee van het boek, en ik ga het reserveren in de bieb! Bedankt!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anita,

    Hier ook nog even een reactie. Ik had het verhaal van je been nog niet eerder gelezen.
    Wat lijkt het me een enorme schok, als er in een moedervlek melanoomcellen blijken te zitten en je opeens geopereerd moet worden. Gelukkig dat het allemaal weggehaald kon worden en geen verdere behandeling nodig was. En fijn dat je later weer kon proosten op je gezondheid! Alle goeds gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!

Populaire berichten van deze blog

Bakken met de airfryer

Spookpak maken van oud laken

Hoe bouw je een yoga routine op (deel 1)