maandag 13 oktober 2014

Pret met kinderboeken(week)

De Kinderboekenweek is al weer voorbij. Ik ben dol op boeken en dol op (mijn) kinderen, echt een week voor mij dus :-)

Lezen is waardevol
Lezen is een heel waardevolle activiteit met je kind. Even rustig zitten om een verhaaltje voor te lezen, even verdwalen in een mooi prentenboek. Of een bezoek brengen aan de bibliotheek, of aan een (kinder)boekhandel. Hoe klein je kind ook is, je kunt ook voor de allerkleinsten een passend boek vinden. Er wordt wel eens gemopperd over de nadruk die er licht ligt (haha, wat een schandalige, maar wel hilarische verschrijving) op taal in de kleutergroepen. Maar taal is echt ontzettend belangrijk. Een goede beheersing van taal en een rijke woordenschat, zorgt voor een groter vermogen om jezelf uit te drukken, beter te communiceren met anderen, een groter vermogen om je in te leven in anderen; meer begrip voor jezelf en voor anderen, want als je niet de woorden kent om jezelf uit te drukken, kun je zowel jezelf als een ander niet begrijpen. Eigenlijk kun je met taal niet vroeg genoeg beginnen. Bovendien: hoe heerlijk is het om te zwerven door de werelden die schrijvers hebben gemaakt?

Kinderboekenweek
Sinds ik kinderen heb is het traditie om tijdens de Kinderboekenweek samen een boek te kopen. Een traditie die ik niet heel bewust heb gemaakt, maar steeds meer een vaste vorm krijgt. Nou heb ik ook nogal kinderen die van tradities zijn, moet ik zeggen.
Er is enorm veel keus aan kinderboeken. Niet alleen online en in boekhandels, maar ook bij drogisterijketens, witte boekhandels en supermarkten. Ik hecht er waarde aan om naar een kwaliteitsboekhandel te gaan, maar ook daar ben ik kritisch op boeken. Voor peuter- en kleuterboeken vind ik het belangrijk dat tekst en prenten met elkaar in harmonie zijn. Er zijn veel boeken waarbij de prenten te 'volwassen' zijn voor de tekst die er bij staat. Maar andersom komt ook voor. Zo vind ik bijvoorbeeld de tekst en tekeningen van de boeken van Kikker niet in overeenstemming. De prenten zijn al voor jonge kinderen (dreumesen) geschikt, maar de tekst is pas leuk voor kleuters. Ik pas daarom vaak het verhaal iets aan, kortere zinnen volstaat meestal ;-)

Normaal gaan we in de Kinderboekenweek naar de Groninger kinderboekhandel, maar dit jaar had ik een andere winkel op het oog. Deze was qua reizen wat gunstiger gelegen en er is een gezellige kinderhoek met een gehalveerde minicooper er in ;-)
Maar de kinderen konden er hun weg niet goed vinden en bleven maar sip vragen wanneer we nu naar 'die andere winkel' zouden gaan. Vooral Gemma heugde het nog goed dat ze vorig jaar een Pip en Posy boek had uitgezocht in 'die andere winkel'. Van de weeromstuit kon ik het ook allemaal niet zo goed vinden dus fietsen we door naar de Groninger kinderboekhandel. Alsof ze er kind aan huis waren struinden de meiden langs de boekenkasten.

Ellie vond al snel de kast met bijbels, waar ze dol op is. Ik hielp haar bij het zoeken van een bijbel die ze zelf kon lezen, want dat wilde ze graag. We vonden deze:



Gemma bleef wat zoeken, maar wilde eigenlijk gewoon het liefst nog een Pip en Posy boek. :-)
Zo had zij haar eigen traditie en is een verzameling begonnen. Deze keer koos ze Pip en Posy en de lievelingsknuffel. (Kijk bij dit bericht om te lezen wat ik schreef over onze lievelingsvoorleesboeken, waaronder Pip en Posy en de rode ballon).



Het zijn overigens schitterende prentenboeken - de Pip en Posy boeken, maar eigenlijk begint Gemma er al een beetje te oud voor te worden. Het zijn warm getekende prenten en vriendelijke verhalen die dicht bij de echte belevingswereld van peuters en kleuters staan.

We waren klaar met onze aankoop en de middag was al bijna op zijn eind toen het personeel ons wees op hun speurtocht. Nou zijn wij dol op speurtochten, dus deden we dat ook nog maar. Er op een andere dag voor terugkomen zat er toch niet in. In de etalages van de deelnemende winkels in de straat waren feesthoedjes verstopt (niet echt verstopt natuurlijk, kinderen moesten het wel kunnen zien)
Elk hoedje had een letter en als je de letters bij elkaar had dan had je een woord en daarmee kon je kans maken op een prijs. Heerlijk enthousiast liepen mijn meiden door de straat. In haar enthousiasme liep Ellie zomaar de straat over en belandde bijna onder een fiets, wat bij mij een boze en angstige gil ontlokte, waarop ik weer afkeurend door omstanders werd nagekeken. Als moeder doe je het nooit goed.
We hadden een heerlijk gezellige middag, die vast volgend jaar om een herhaling vraagt.

Bibliotheek theater
De bibliotheken organiseren elk jaar watertandend leuke activiteiten, die vaak ook nog gratis zijn. Soms weet ik niet waar ik uit moet kiezen. Ik wil mijn kinderen weliswaar stimuleren, maar ook niet overvoeren. De balans tussen prikkelen en overprikkelen steekt soms nauw.
Vorig jaar is Michel een keer met ze naar een toneelvoorstelling geweest in de bibliotheek. Dit jaar ging ik met de meiden naar een voorstelling van Sneeuwwitje. Dat was aardig, maar niet heel geweldig. Maar de kinderen zijn niet zo kritisch, als volwassene heb ik een veeleisender blik.

Kleedjesmarkt op school
De school heeft ook tradities. Tijdens de Kinderboekenweek mogen de kinderen boeken verkopen op een kleedjes markt. Ik kwam maar amper op tijd en zonder kleedje (sorry, niet aan gedacht, vorig jaar zaten kinderen allemaal achter tafeltjes ) dus snel een kraam geïmproviseerd en de dreigende teleurstelling en protesten omgebogen naar handelsgeest. Zo'n markt vinden Gemma en Ellie geweldig om te doen. Het zijn ondernemers in de dop! We verkochten al snel bijna al onze boeken.




Terwijl ik de kraam bewaakte met onze drie resterende boeken, gingen de meiden zelfstandig kijken bij de kleedjes van schoolgenootjes. Ze kwamen al snel terug met allerlei moois. Met een paar boeken hebben ze mijn hart week gemaakt. Ellie kwam met het boek Het huisje in de sneeuw van W.G. van der Hulst.


Ik smolt helemaal! Dat mijn dochter die helemaal zelf heeft uitgezocht....Als kind vond ik eigenlijk alleen maar de boeken van W.G. van de Hulst mooi. Het liefst las ik ze in een keer uit. Volgens mijn moeder heb ik een keer gezegd dat ik die verhaaltjes zo mooi vond omdat het dan was alsof ik er zelf bij was. Dat vond mijn moeder zo mooi gezegd van mij. Ik vermoed dat mijn schrijven daar meer door is geïnspireerd dan ik zelf vermoed.

Het verhaaltje van Het kleine huisje in de sneeuw wist ik niet precies meer, maar de steeds terugkerende zin 'en het kannetje zei 'kloek' ', dat herinnerde ik me nog wel.

Het boek Tillie en Tiffie waar Gemma mee aan kwam zetten kende ik niet, maar het kaft was zo heerlijk nostalgisch, dat het voelde alsof ik het wel kende.




Sommige kinderen gaven hun niet-verkochte boeken zo aan Gemma en Ellie mee, waardoor wij uiteindelijk met nog meer boeken thuis kwamen dan waar we mee vertrokken waren. :-)

Troep
Tot slot gingen we zondagmiddag naar een voorleesmiddag hier in de buurt. Ilse Bos, schrijfster van het jeugdboek Troep las voor. Troep is het debuut van de schrijfster en is door de uitgever Lemniscaat al meteen tot klassieker uitgeroepen. (en is daarom nu extra voordelig te koop). Om met je debuut al meteen tot klassieker uitgeroepen te worden, daar kun je als schrijfster alleen maar van dromen! Na het voorlezen mochten de kinderen een tekening maken.
Mijn schoonmoeder was gezellig mee, terwijl manlief Michel de 4Mijl van Groningen liep. De voorleesmiddag vond plaats in een sfeervol gerenoveerde Middeleeuwse kerk. De kinderen in een kring op dikke kussens, de ouders (die ik van gezicht wel van het schoolplein ken) een lekker kopje thee erbij met een stuk taart. Hè, wat toch genoeglijk dat lokale gebeuren :-)



Nu vind ik de boekenweek ook echt ten einde. Het thema van de komende week is: herfstvakantie :-)




Leuk dat je de moeite neemt om mijn berichten te lezen. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe berichten, dan kan dat o.a. via bloglovin. Mijn blog vind je hier


7 opmerkingen :

  1. Oh, ik ben het helemaal met je meiden eens; de kinderboekhandel is de heerlijkste (en gevaarlijkste voor je geld) winkel van Groningen!!
    Zalig dat je dames ook zo dol op lezen zijn.
    Nana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat jouw meiden ook zo van boeken houden...
    Ik heb ook twee meiden, van iets andere leeftijd, dat dan wel... maar de een hield wel heel veel van boeken en de andere helemaal niet... En dat is nog steeds zo...
    Ik wens je een fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben gek op lezen, ik heb me voorkeuren dat wel, ik lees niet alles
    lezen geeft wijsheid en kennis

    tegenwoordig zijn er op internet audio boeken, wat technologie
    niet allemaal kan ....leuk dat je meiden ook van lezen houden

    goede instelling...veel liefs anita...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind het echt leuk dat je kids boeken lezen dat zie je tegenwoordig heel weinig met al dat e-book gedoe

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn kinderen zijn nu te groot voor de kinderboekenweek, maar als ik je verhaal zo lees komt het terug............Heerlijk...........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond de kinderboekenweek ook weer een heerlijk moment, wij lezen graag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De tijd van de kinderboekenweek, en zelfs de wekelijkse bezoeken aan de bieb zijn voorbij. Ze willen niet meer(bijna 13 en 15) Zo jammer vind ik dat. Maar het lezen dat is wel gebleven. We zijn dol op lezen hier. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!