zaterdag 20 september 2014

Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk

Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk
In mijn vorige log schreef ik over de actie #leesvrouwen2015. Een initiatief om meer vrouwenboeken te gaan lezen. Want zo'n initiatief is (blijkbaar) nodig. Er wordt te weinig gesproken over vrouwenboeken. En spreken over vrouwenboeken leidt tot lezen.

Afgelopen weekend had ik mijn meditatieweekend, waarin 'identificatie' aan bod kwam. Met welk aspect in jezelf identificeer je jezelf. Voor mij is dat het vrouw-zijn. Moeder, echtgenote, dochter, zus.

Ook in het algemeen zijn het vrouwen die mij het meest inspireren. Ik schreef daar al eens over toen ik een liebster award kreeg. Zie hier voor het logje.
Vrouwen in de kunst, architectuur, de muziek.

Een van mijn favoriete zangeressen is Heather Nova. Zij heeft een mooi nummer geschreven waarin ze beschrijft hoe ze alle facetten van vrouwen in zich herbergt. Dat nummer spreekt me aan. Als kind kon ik me vreselijk ergeren wanneer mensen (volwassenen en andere kinderen) mij als 'lief' bestempelden. Ik was zoveel meer: ook onaardig, gewiekst, behulpzaam, slim, feeks.

Heather Nova ~ I'm the girl

I'm the girl, I'm the girl, I'm the girl
You know me
I'm the girl, I'm the girl, I'm the girl

And I'm a siren; I'll wreck you on my shores
And I'm godiva; I'll call you back for more
And I'm medusa; and I'm your favourite doll
And I'm a georgia o'keefe
Hanging on your wall

[chorus]

I'm Joan of Arc, I'm the girl next door
I'm the mother and the daughter
Of the mother and the daughter before

[..]

Every ruby-lipped girl baby, old lady, squaw junkie,
girl after girl after girl, every muse, whore,
good witch, princess, back arching, year after year after year

wil je er muziek bij horen? Klik hier onder. Het intro van het nummer is lang, het duurt even voordat Heather Nova op het podium verschijnt.


Maar het meest van alles identificeer ik me met vrouwen in combinatie met boeken. Vrouwen die schrijven, vrouwen die lezen.

Een paar jaar terug kocht ik het boek Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk.




Naar aanleiding van dat boek begon ik ansichten te kopen waarop vrouwen die lezen staan. De kalmte, het opgaan in het boek, afgesloten van de rest van de wereld, het mysterieuze, het ongrijpbare, vaak prachtig in beeld gebracht. Inmiddels heb ik een hele verzameling.



Ik heb een paar favorieten uitgelicht.











Een fijn weekend gewenst. Hopelijk heb je ook even tijd om weg te duiken in een vrouwenboek.

10 opmerkingen :

  1. Hoi Anita,
    Wat een mooie verzameling ansichtkaarten heb je daar... ja, vrouwen en lezen... als ik zo eens in mijn omgeving kijk zijn er toch niet zoveel mannen die boeken verslinden... mijn eigen Ben is de enige man die ik ken die leest, naast mijn vader... Mijn vader leest alle boeken in zijn boekenkast opnieuw en Ben leest (bijna) alleen maar in het Engels... Thuis leest hij nooit, maar als hij offshore is, dan leest hij toch altijd wel een paar boeken...
    Maar de vrouwen in mijn omgeving lezen bijna allemaal toch wel geregeld een goed boek. Ik heb dan ook menig keer een boek kunnen lenen bij hen en zij bij mij...
    Ik wens je een heel fijn weekend, lekker een uurtje vrij te kunnen maken om in je boek te duiken...
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n ruilhandel tussen vrouwen/vriendinnen/collega's is heel leuk.
      Er was een tijd dat ik dat ook veel deed met collega's.
      En dat uurtje lezen heb ik inderdaad kunnen vinden !

      Verwijderen
  2. Hi Anita,
    De boeken dat je beschrijft ken ik niet, ik lees meer christelijke boeken zoals van Joyce Meyer, Andrew Murray hou ik veel van..en Corrie Ten Boom heb ik ook een paar
    ik lees graag en in alle rust...de omgeving speelt bij mij veel, de winter dagen, vroeg als me man slaapt voor het raam met een kopje thee, terwijl de sneeuw valt...is zo rust gevend...bedankt voor je reactie op me blogje...ik kwam liever hier langs, om je een rustige en fijne weekend te wensen...(i love your posts! blessings friend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je hier reageert.
      Je hebt gelijk: sommige tijden van het jaar nodigen meer uit om te lezen dan andere. In de donkere maanden, zoals jij schrijft, of juist in de zomermaanden.

      Verwijderen
  3. Wat een mooi boek is dat he van die lezende vrouwen. Ik heb het zelf ook en hoorde onlangs dat er ook nog een tweede deel van is.
    'Vrouwenboeken' hmmm die term bevalt me niet erg. Ik ben een lezer, maar gewoon van boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vervelende term inderdaad 'vrouwenboeken'. Ik hou er ook niet van, maar wordt in het kader van #leesvrouwen2015 gebruikt.
      Het heeft gelijk al een ondergeschikte ondertoon. En is het dan een boek vóór vrouwen, óver vrouwen of dóór vrouwen?

      Een tweede deel? Interessant.

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige verzameling kaarten heb je. Echt schitterend, die rustig lezende vrouwen.

    Ik kan me niet herinneren dat ik niet las... Mijn zusjes en mijn dochter zijn niet anders, ook lezers.

    Heather Nova, prachtige muziek!!

    X Nana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn familie is het ook een vrouwending. Mijn broer leest ook niet graag.

      groetjes Anita

      Verwijderen
  5. Ik ben een mens en ik lees..... En ik lees andere mensenboeken..... Zowel man als vrouw hebben voor mij interessante dingen te vertellen. Maar eerlijk gezegd lees ik het liefst Rudolf Steiner..... een mens, en wat voor mens! nu dan hé, volgende week ws. weer wat anders;-))
    Dag Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O wat een mooie kaarten zeg, ik voel een nieuwe verzameling aankomen :-)
    Leuk boeken hè, vind de titel aanlokkelijk en historisch zo waar.
    Fijne avond.
    Liefs Katrien.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!