woensdag 6 augustus 2014

Een tasje voor het milieu

Vandaag was ik weer in die winkel waar ze geen tasjes meer geven. Misschien ken je 'm wel: die drogist slash reform keten met een boom in hun logo. Ik haal er mijn shampoo; een variant zonder SLS.

Dat ze niet standaard een tasje geven is een uitgangspunt waar ik het wel mee eens ben, maar toch stoor ik me aan het beleid van deze winkel.
Ze geven geen tasje, maar ik mag er wel een kopen. Een papieren tas, van gerecycled papier met een officieel keurmerk. Er zijn verschillende formaten, de grootste voor 50 cent of twee kleinere formaten voor elk 10 ct. Van de opbrengst van deze tasjes plant deze winkel in samenwerking met Natuurmonumenten nieuwe bomen. In 2013 hebben ze 635 bomen aangeplant.
Da's mooi hè, zou je zeggen. Toch blijf ik met een gevoel zitten dat het gewoon niet klopt!
Als ik een tasje koop ben ik volgens hen heel milieubewust bezig, want daarvoor worden nieuwe bomen aangeplant.
Maar ik koop nooit een tasje (geen plastic tasje, maar ook geen papieren tasje) dat vind ik in de eerste plaats zonde van het geld en in de tweede plaats zonde van de grondstoffen. Meestal neem ik een tas mee, of ik prop het in mijn handtas. Desnoods draag ik mijn aankopen wel los in de hand.
Daarmee bespaar ik de kap van heel veel bomen en de productie van plastic tasjes. Al die keren dat ik hun tasje heb geweigerd in de tijd dat zij ze nog grif weggaven hebben ze die besparing ook niet aangewend voor het milieu!
Door het kopen van hun tasjes financier ik hun milieubeleid, maar mijn mening is dat dat een bedrijfsmaatschappelijke keuze is, die je ongeacht de medewerking van je klanten kunt uitvoeren. Ik juich het toe dat zij bomen aanplanten, maar was het niet veel sympathieker geweest wanneer ze hadden gezegd: voor elke keer dat u een tasje weigert gaat er 1 cent (of een ander bedrag - ze hoeven tenslotte ook geen plastic tasjes meer in te kopen) in de pot voor de aanplant van nieuwe bomen?
De huidige insteek lijkt meer een marketingtruc om klanten een goed gevoel te geven dat ze goed bezig zijn en graag bij hen blijven kopen. Ik bedoel maar: al die jaren hebben ze er geen probleem mee gehad om plastic tasjes in te kopen en voor niets weg te geven, maar nu willen zij milieubewuster zijn en moet de klant daar aan meebetalen. Niks sympathieks aan.

Oké, dit is een wat zeurderig logje, maar hoe ik er ook tegenaan kijk, ik kan maar niet bedenken hoe ik méér milieubewust ben door een tas te kopen dan door er een te weigeren. Ik voorvoel dat mijn bezoekjes aan deze winkel steeds minder frequent zullen worden en dat ik op zoek ga naar een alternatief voor mijn shampoo.



10 opmerkingen :

  1. Ik begrijp jouw ergernis. Wist je trouwens dat er ook leuke patronen op het net zijn om een draagnetje te haken? Klein genoeg om mee te nemen in een jaszak bijvoorbeeld, maar als je de mazen niet te groot maakt, superhandig om van alles in mee naar huis te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, daar had ik nog niet aan gedacht, aan een gehaakt netje. Dat gaat op mijn wenslijst! En ik voel me gelijk een stuk minder geërgerd :-)

      Verwijderen
    2. Kijk, en dan heb ik ook weer een goed gevoel, vandaag (of eigenlijk eergister) iemand geholpen.

      Verwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens. Ik koop gewoon nooit een tas, heb altijd mijn eigen tas bij me. Me een gevoel geven dat ik goed bezig ben door 'hun' tas te kopen, daar hou ik helemaal niet van. Ik maak zelf uit hoe ik milieuvriendelijk bezig wil zijn en daar hoort het kopen van tassen, die toch ergens gemaakt moeten worden, echt niet bij...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, ik wil ook zelf uitmaken hoe ik bijdraag aan een beter milieu. Het beste is natuurlijk überhaupt zo min mogelijk te kopen, met of zonder tas ;-)

      Verwijderen
  3. Ik denk dat dit soort acties ook niet bedoeld is voor mensen die al bewust bezig waren met het (niet) gebruiken van plastic tasjes ;-) Er zijn nu eenmaal nog steeds heel veel mensen die er helemaal niet over nadenken en die dingen gewoon blijven gebruken.
    Sommigen omdat het ze simpelweg niet boeit, die zullen dus waarschijnlijk ook fluitend bijdragen aan dat goede doel.
    En sommigen omdat ze van alles doen met die gratis tasjes. En juist die mensen zullen waarschijnlijk eigen tassen mee gaan nemen als ze ervoor moeten betalen.

    Eén van de dochters werkte eens ergens waar ze de gewoonte ingevoerd hadden te vragen of iemand een tasje wilde (wat ik wel prettig vind, want het gebeurt maar al te vaak dat je aankopen er al inzitten voor je het door hebt) en zij had een keer een heel boze klant, want natuurlijk wilde ze een tasje en het sloeg nergens op dat mijn dochter dat vroeg en die tasjes hoorden er toch gewoon bij en waarom kreeg ze die nu ineens niet meer zonder daar speciaal antwoord op te moeten geven? Ik bedoel maar...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hm ja, dubbel inderdaad. Op zich goed dat ze het doen, ze op het eerste gehoor klinkt het sympathiek, maar aan de andere kant klopt er inderdaad geen moer van! Milieu is natuurlijk wel het toverwoord om de enigszins bewuste consument in bepaalde richting in te duwen. Ik twijfel ook aan de oprechtheid van 'goed voor het milieu' van dat soort zaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeuren? Welnee het zet tot nadenken, dankjewel X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begrijp je irritatie heel goed. Het lijkt er goed uit te zien. Ja maar eigenlijk betalen de klanten de bomen niet.de winkel. Precies zoals je zegt, als ze dat nou eens zouden doen als je geen tasje koopt. Dat zou pas mooi zijn maar nee dit is gewoon mooi bezuinigen zonder dat ze de klant het gevoel heeft dat er bezuinigd wordt wat het wordt gegooid op milieu. Bah.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik hoop dat je snel een andere shampoo vind, ik snap je helemaal

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!