vrijdag 25 april 2014

Nee zeggen

Wanneer je zoals ik bezig bent om je leven te ontdoen van overbodigheden - of je dat nu opruimen noemt, een-kastje-per-dag, of ontrommelen, consuminderen, eenvoudiger leven, bewuster leven, of onthaasten - dan is een van de eerste dingen die je moet leren: nee zeggen.

Het klinkt als iets wat iedereen zou moeten kunnen. Nee is een woord dat iedereen beheerst, nog voor het eerste schooljaar.
Anderen vertellen je vlug en graag hoe goed zij 'nee' kunnen zeggen en hoe jij er bij gebaat zou zijn om het net zo te doen.
Toch is nee zeggen helemaal niet zo eenvoudig.

Nee tegen een ander
Ik vind het moeilijk om nee te zeggen tegen zoetigheden op een feestje. Ik eet dan uit beleefdheid, omdat de gastheer of -vrouw moeite heeft gedaan. Toch weet ik dat ik na afloop altijd last krijg van zo'n suikerinvasie.

Ook had ik moeite om vriendschappen te laten voor wat ze waren, terwijl het er teveel werden om te onderhouden. Toch was het nodig om contacten te laten verwateren. Daardoor kwam er meer ruimte voor oude - meer dierbare - vriendschappen en zelfs nieuwe.
Eenvoudig is het niet om nee te zeggen, maar het is wel de moeite waard om het te oefenen.

Nee tegen het zoveelste verzoek of beroep dat op je gedaan wordt, nee tegen iemand die probeert je over te halen, nee tegen de kinderen, nee tegen een beslissing waar je niet achter staat, nee zeggen tegen gratis spaaracties, nee tegen de hond, nee tegen die uitnodiging om mee uit eten te gaan, terwijl je budget dat niet toelaat, nee tegen dubieuze goede doelen aan de deur, nee tegen 'verkeerde vrienden'.
Allemaal manieren om nee te zeggen. Tegen een ander.

Nee tegen jezelf
Nog belangrijker is het denk ik om nee te zeggen tegen jezelf.
Nee tegen afleiding, nee tegen overenthousiasme, nee tegen sombere gedachten, nee tegen de zoveelste nieuwe hobby, nee tegen troost- of impulsaankopen, nee tegen troosteten, nee tegen doordraven, nee tegen die geweldige aanbieding, nee tegen het nieuwste van het nieuwste, nee tegen de zelfcriticus.

Wanneer we onszelf leren beteugelen, kunnen we denk ik meer uit onszelf halen.
Wel altijd met het idee om onszelf te onderzoeken, nooit vanuit een zelfkritisch standpunt of om te voldoen aan de normen van een ander.

Waar kun jij moeilijk nee tegen zeggen?

4 opmerkingen :

  1. Hoi Anita,
    Je vraagt waar ik moeilijk nee tegen kan zeggen? Nou, zo ongeveer precies het lijstje dat jij hebt beschreven. Al heb ik geen moeite om nee te zeggen tegen zoetigheid, als ik daar geen zin in heb. Maar verder kom ik op dezelfde dingen. Maar als ik er over nadenk heeft veel te maken met plezieren. We willen anderen plezieren, daarom vinden we het zo moeilijk om nee te zeggen.... Je hebt hier een heel erg goed punt aangehaald, iets waar ik ook heel goed over moet nadenken en waarin ik heel erg goed moet oefenen...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Plezieren vind ik een mooie en passende term, Mirjam. Dat maakt het zeker moeilijk om nee te zeggen.

      Verwijderen
  2. Ik sluit me ook bij Mirjam. Anderen plezieren speelt een grote rol. Kan ook moeilijk nee zeggen tegen de kinderen wanneer ze om hulp vragen of als ik zie dat ze om komen in het werk. Op zich niet erg en zelfs gezien als gewaardeerde hulp maar het gaat ten koste van de loyaliteit aan mezelf hmmm nee is niet mijn favoriete woord nee.

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij noemt een heel goed voorbeeld van waarom het zo moeilijk is om nee te zeggen.
      Je moet wel een hele harde zijn om nee tegen je kinderen te zeggen of tegen mensen die veel voor je betekenen.
      Veel gehoorde adviezen (of dooddoeners??) als 'dat moet je gewoon niet meer doen' of 'je moet voor jezelf kiezen' gaan in dit soort gevallen helemaal niet op. En dat maakt het lastig.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!