Moestuin Maandag: Daslook

Sinds kort heb ik een toefje daslook in de tuin. Hopelijk heb ik over een paar jaar het tienvoudige.
Het stekje hangt er nu nog een beetje slapjes bij, maar hij slaat wel aan.


Daslook dankt zijn naam aan het feit dat vroeger in de bossen dassen hun burcht bouwden onder de daslook. Het heet ook wel berenlook, omdat beren na hun winterslaap als eerste berenlook zouden eten. Het is namelijk een heel zuiverende plant.
Het heeft een knoflookgeur en de bladeren zijn eetbaar. Het schijnt dat je die bladeren voor de bloei kunt plukken (niet een hele plant kaal plukken, slechts een of twee blaadjes per plant!!!) en de bladeren als spinazie koken. Of je kunt er een saus mee maken.

Ik heb wat van de uitgebloeide steeltjes geplukt en dit in kleine stukjes geknipt en over mijn broodje met kaas gestrooid.

3 opmerkingen

  1. Interessant. Ik kende deze plant nog niet. Ik ben nu stiekem wel benieuwd hoe het smaakte op je broodje kaas?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het smaakt als bieslook of knoflook. Het was erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!