dinsdag 4 maart 2014

Drie Dingen op Dinsdag ~ Met de nadruk op Pipi schortjes

Het is weer de eerste dinsdag van de maand, dus tijd voor Drie Dingen op Dinsdag.

Even om het geheugen op te frissen hier de Drie Dingen. In omgekeerde volgorde, omdat ik nummer drie het leukst vind:

Over het derde Ding heb ik wat langer na moeten denken. Niet iets al te tijdrovends. Februari is tenslotte een korte maand. Ik denk dat ik een kastje ga opruimen. Dat blijft voldoening geven.
Het werd inderdaad een kastje, maar niet het kastje dat ik in gedachten had. Ik wilde de la met opladers en oude telefoons opruimen, maar ik zag er steeds tegenop. Elke keer zakten mijn schouders wat bij de gedachte dat ik die la zou moeten opruimen.
Uiteindelijk werd het de bovenkant van de grote kast op. Het was een spontane actie. Ik zat op de bank en peinsde wat voor me uit, waarover weet ik niet meer. Ik was thuis zonder kinderen, sprong op van de bank en besloot dat ik maar van de gelegenheid gebruik moest maken. Al die feesthoedjes, sintmaartenlampions, die zou ik nooit weg mogen gooien als ik het de kinderen zou vragen. Wat niet weet wat niet deert.
Ik stofte alles af en zag dat ik de randen langs het plafond ook wel eens mocht stoffen. Wat ik ook gedaan heb.

Tijdbesteding: niet meer dan een kwartier.
Plus nog een half uur voor het stofzuigen van het plafond ;-)

Een deel heb ik bewaard, een deel is naar de papiercontainer gegaan. 

De Grote Kast weer ontdaan van zijn tooi. 


Het tweede wordt het beddengoed strijken. Daarvan heb ik al een tijdje een wasmand vol staan.
Ik heb helemaal bij met het beddengoed. Het was een flinke stapel en toen ik het in de kast wilde leggen, merkte ik dat het er niet eens allemaal in paste :-). Misschien toch maar wat laten liggen op de strijkstapel? Nee, dat ga ik niet doen, ik vind dit opgeruimde veel te heerlijk.

Tijdsbesteding: niet goed bijgehouden. Allicht een uurtje of 2 , 3 .

De strijktoren.


Het eerste is heel saai: iets van mijn handwerklijstje. Dat worden waarschijnlijk de sokken, want daar ben ik inmiddels mee begonnen.
Dit Ding rondde ik als laatste af. Maar het werden geen sokken. Halverwege de maand voorzag ik al dat ik die sokken nooit af zou krijgen. Ik ben nog niet eens halverwege boord nummer 1. Bovendien heb ik een fout gemaakt met minderen. Niet zo'n ramp, waarschijnlijk zie je er later niks meer van, maar toch...Mezelf kennende ga ik 'm weer uithalen tot de fout.

Geen sokken dus. Ik overwoog om het Derde Ding maar te laten zitten. Ik vond dat ik al goed bezig was en gunde mezelf wel wat lucht.
Maar dat voelde toch als een gemiste kans. Wat moest het dan worden? Niet te ingewikkeld alstublieft.
Zoals wel vaker brachten de kinderen het antwoord: het pipischort. Ze hadden een aflevering van Pipi gezien en gingen Pipi en Annika spelen. (met alternatieve kleren).
Ik liet ze de stof zien die ik voor de schorten in huis had en beloofde ze schortjes.
Maar dat ging weer zo maar niet....
Ik dubde of ik enkele stof zou gebruiken of dubbele stof. Met enkele stof zou ik moeten omzomen of er een biaisband om moeten zetten. Dubbele stof betekende veel stofverbruik en zonder biais wel een beetje kaal.
Opeens had ik het: ik zou paspelband gebruiken! Nog nooit eerder gedaan, maar dit was het perfecte werkje er voor.
In de voorjaarsvakantie gingen de meiden en ik naar de markt. We gooiden nog weer wat geld over de balk bij de goedkope stoffenkraam en terwijl ik bij de fourniturenkraam wikte en woog welke paspelband ik zou kiezen, doken de kinderen tussen de sjaaltjes en de riemen door.
Vier meter groen paspelband knipte de man voor mij af en wees ondertussen naar het nieuwe paspelband dat hij in het assortiment had: elastisch paspelband met een glanzend uiterlijk. Tja, daar had ik ook naar zitten kijken, maar was dat niet voor tricot? Nee hoor, dat kon je overal voor gebruiken.
Goed, ik had al 4 meter band. Ik bleef bij mijn keus.

Thuis speldde ik de klassieke katoenen paspelband er tussen, naaide met een bijpassend voetje en bekeek eens het resultaat. Mwah, niet wat ik er van verwacht had. Van een afstandje leek het wel redelijk, maar het schortje stond stijf door de band en ik kreeg het er niet mooi tussen genaaid. Michel vond dat ik de lat niet steeds op de Mount Everest moest leggen, maar ik vond dat als ik dan iets zelf maak, ik er ook tevreden over moest zijn.

Had ik nou toch maar die elastische paspelband gekocht. Waarom was ik nou niet een keer voor iets nieuws gegaan, in plaats van altijd dat behoudende?
Weer naar de markt betekende dat ik moest wachten tot dinsdag (vandaag) en ik was net zo lekker bezig.
Ik zocht of het ook online te koop was en kwam terecht bij Mamarieke's webwinkel.
Webwinkelen vermijden we steeds meer. We zijn webwinkelaars van het eerste uur, maar de laatste jaren komen we er van terug. Vaak lukt het ons heel goed om heel voordelig in reguliere winkels de benodigde spullen te kopen en gek genoeg neemt het minder tijd in beslag. Maar dat terzijde.
Om mijn deadline van vandaag te halen maakte ik een uitzondering en bestelde 7 meter elastisch paspelband. Want 4 meter was te weinig, had ik al ontdekt. Zaterdag kwam de envelop en ik ging aan de slag. Het is nog niet helemaal af. Er moeten nog zakjes op, maar daarvoor mogen de meiden zelf een stofje uitkiezen.

Tijdsbesteding: bijelkaar met patroon tekenen en naaien en weer uithalen wel vier uur denk ik.

Het gewenste band. Nu er tussen spelden. 

De ruitjesstof is aan een kant bedrukt met een klein bloemetje.
De andere kant is onbedrukt. 

Ik vond het elastisch band geweldig.
Niet zo dik als traditioneel band  en die glans geeft net dat extra. 

Knopen had ik nog. 

Aan de binnenkant heb ik de ruitjesstof zonder bedrukking 'boven' gelegd.
Het schort kan ook andersom gedragen worden. 

Bemoeial. 

Het patroonidee voor het Pipischort haalde ik bij Mama en haar spookjes.


Drie nieuwe Dingen: 

En wat worden de volgende Drie Dingen? Eigenlijk denk ik daar gedurende de hele maand over na. Het speelt steeds in mijn achterhoofd. De stress waar ik de vorige keer over sprak liet zich deze keer ook zien, hoewel minder lang als de vorige keer. Het beste is om meteen de drie dingen af te handelen, maar ja je weet wel hoe dat gaat.

Het eerste Ding is het maken van een wandeling. Ik vond dat ik dit jaar wat meer naar buiten moest. Eigenlijk vinden al mijn bezigheden zich binnenshuis af; werk op kantoor, huishouden, schrijven en handwerken. Terwijl ik toch heel erg van buiten en de natuur hou.

Het tweede Ding is de oude administratie door de shredder halen. Daar was ik maanden geleden al mee begonnen, maar de kinderen pikten een groot deel in omdat ze in al die oude bankafschriften een 'geheime boodschap' zagen. Als een vos sleepten ze hun buit mee naar hun speelhol.

Het derde Ding is de buitenkant van de keuken grondig schoonmaken.
Het aanrechtblad moet weer een keer behandeld worden en de deurtjes en niet te vergeten de plint moeten nodig opgefrist worden.

Het weggevertje van Nijntje. 

Ik geloof dat ik helemaal niet zo goed ben in weggevertjes; ik bedenk me pas later dat er maar 1 persoon is die het krijgt...en dat vind ik dan weer jammer voor de anderen. :-(

Ik heb de namen op papiertjes gezet en er een uit getrokken. En de boekenlegger gaat naar Adelheid!
Gefeliciteerd, ik hoop dat je nichtje er blij mee zal zijn.
Mail je mij je adres? Mijn mailadres staat rechtsboven.

7 opmerkingen :

  1. Leuk Anita! Dank je wel! Ik heb je net een mailtje gestuurd. Leuke blog heb je geschreven. Tja, opruimen kun je blijven doen. En als je eenmaal bezig bent, valt het weer mee, vind ik dan!
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, jij bent lekker bezig geweest zeg....die kast komt me bekend voor. Hier puilt het uit met oranje feestgevallen.....misschien moet ik ook eens op mijn stoel gaan staan en die zooi uitzoeken.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anita,
    Jij hebt je drie dingen weer voor elkaar gekregen. Helemaal top!
    Mijn valkuil is altijd dat ik teveel dingen klaar wil hebben in een maand, meestal staan er wel 5 of 6 dingen in een lijst voor een bepaalde maand. Aan het eind van die maand wordt er dan vaak wat doorgeschoven omdat het niet af is. Nu ik niet meer weerk is het wel veel makkelijker en ik heb natuurlijk geen kinderen meer thuis wonen, die hebben nu lekker hun eigen huishouden haha...en valkuilen....
    De pipi schorten vind ik super mooi geworden, daar zullen je meiden heel blij mee zijn... Prachtig gemaakt!
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk schortje! en haha, die kat, herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooo wat leuk zo'n schort en jij bent ook zo goed in dat naaien. Ik ben gewoon een beetje jaloers kan ik je zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk om te zien wat er met het paspelband gemaakt is! Dat zijn pipi-plus schortjes geworden.
    Leuk blog trouwens :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé, wat leuk dat je hier langskomt.
      Bedankt voor het snelle opsturen van het paspelband. Nu heb ik mijn Derde Ding nog op tijd af gekregen ;-)

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!