maandag 17 februari 2014

Dol op boeken: Lees!

Ik ben dol op boeken. Misschien hou ik wel meer van boeken dan van lezen.
En van lezen hou ik ook heel veel.
Lezen is van onschatbare waarde. Het laat je andere werelden zien. Het geeft verdieping in je eigen wereld. Het leert je woorden te vinden voor gevoelens die je zelf niet kon beschrijven. Het leert je dat je niet de enige bent.
Als kind las ik graag de boekjes van W.G. van de Hulst.

Onze kinderen hebben we vanaf het begin veel voorgelezen. Klassiekers die ik zelf als kind niet had gelezen, kan ik nu voorlezen aan mijn eigen kinderen. Zoals Rupsje Nooitgenoeg en Dag dag, dag Nacht. En ontdekken wat de nieuwe klassiekers zijn. Wat de schrijvers van nu zijn. Pauline Oud maakt mooie boekjes en ik vind de boekjes over Kaatje en Karel van Liesbet Slegers geweldig voor peuters en kleuters. De boeken Agent en Boef van Tjibbe Veldkamp zijn leuk voor zowel jongens als meisjes. Kijk-en-doe boeken blijven altijd leuk.
Ik vind het heerlijk om me er in te verdiepen. Voor school zoek ik ook altijd de boeken uit. Dat doe ik met zorg, omdat ik het zo belangrijk vind dat de boeken aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. De helft van de ouders in Nederland leest hun kind niet voor, als er dan ook nog boeken in de klas liggen die ze niet aanspreekt dan raak je ze nog niet.

Afgelopen vrijdag waren de kinderen en ik in de bibliotheek.  Er lag een gratis magazine die mijn aandacht trok. Ik nam het mee en ging het thuis lezen. Het bleek een uitgave speciaal van de Groninger Bibliotheken. Wat een prachtig magazine en wat een genot om te lezen!



Zo kwam ik op het idee om een paar kinderboeken voor het voetlicht te brengen die hier in huis met heel veel liefde zijn voorgelezen. Kinderen die een kwartier per dag lezen, leren duizend nieuwe woorden per jaar! (Heb ik net gelezen in dat magazine ;-)).

Dag Dag, Dag Nacht

Een heerlijk boek om voor te lezen aan de allerkleinsten. Een verhaaltje op rijm over voor-het-slapen- gaan. Op elke pagina is een klein muisje verstopt. Als snel hadden onze kinderen dat door en gingen elke bladzijde op zoek naar het muisje.


De grote rode bus

Dit boek is speels en grappig. Op elke pagina schuift er weer een voertuig aan in de file. Deze staat op mijn lijstje om nog eens voor onze eigen boekenkast te kopen.


De Boerderij Kijk- en leesboek

Dit boek kreeg ik van een collega. Haar kinderen waren er inmiddels te groot voor. Avond aan avond hebben we dit boek moeten 'voorlezen', d.w.z. we moesten er zelf verhaaltjes of zoekopdrachtjes bij verzinnen, want het boek is zonder tekst. Hier in huis is dit boek letterlijk stuk gelezen. Getekend door Anita Engelen, illustrator uit België. Daardoor is het boerderij leven herkenbaar, geen Amerikaanse taferelen.

Huisbeestenboel

Nog zo'n mooi zoekboek. 
Wat doen deze dieren in huis als de baasjes weg zijn? 
Volg de avonturen van de kat, of de hond, of de beer, of het konijn, of de kakkerlakken. 


Giraf leert fietsen

Dit prentenboek streelt je oog. Prachtige prenten met veel zachte pastelkleuren. Op een mooi fantasie eiland. Daar vallen nog heel wat meer avonturen te beleven!


Pip en Posy en de grote ballon

De boeken over Pip en Posy zijn van recente datum. Eigenlijk zijn onze kinderen met hun 5 jaar er al weer iets te oud voor, maar toch spreekt het verhaaltje en de plaatjes hen erg aan. Gemma koos het uit in de kinderboekenweek.


Tot slot wil ik nog een pleidooi houden voor de bibliotheek. Want het is geheel ten onrechte dat die instellingen zieltogend zijn. Wat blijft er mooier dan dat ene boek te vinden tussen die rijen en rijen aan boeken. Te lezen wat je raakt. Verrast worden door een wereld die je zelf niet had kunnen bedenken. Te lezen over een wereld waar je altijd al had willen kijken.
Voor kinderen tot 18 jaar is een abonnement gratis, maar als je zoals ik een leentermijn van 3 weken best kort vindt en altijd vergeet te verlengen en daardoor om de haverklap boetes hebt. Dan raad ik je aan om een volwassenabonnement te nemen, een groot abonnement met 8 weken leentermijn en 50 items. Dan zit je zowel voor jezelf als al je kinderen in een keer goed. En als je slim bent dan vraag je er een -gratis- tweede pasje bij aan, zodat je ook een pasje kunt geven aan je kind dat al zelfstandig boeken kan halen aan je partner :-).
*het kan zijn dat de regels en abonnementsvormen  per regio verschillen, dus dit is een disclaimer ;-)

14 opmerkingen :

  1. Ik heb mijn zoon van 3.5 vorige week lid gemaakt van de bieb. Geweldig! Zelf las ik als kind ook veel en ik werd helemaal blij van die kasten vol kinderboeken :-). leuk blogje, bedankt

    ps. mijn zoontje koos een prenteboek over een krokodil dat heet "ik zou wel een kindje lusten' erg leuk ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat ik je blij heb kunnen maken met mijn logje.

      'Ik zou wel een kindje lusten', klinkt als een heerlijk ondeugend kinderboek.

      Verwijderen
  2. Lezen, ja heerlijk. Voorlezen doen we al vanaf het 1e jaar. Onze dochter is dol op boeken en (voor)lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Boeken zijn zo'n waardevol bezit en kunnen lezen ook trouwens. Zo heerlijk. Ik heb vorige week mijn spaarrekening geplunderd om een hele stapel boeken, vanuit de boekwinkel naar mijn woonkamer te verhuizen. Zou eigenlijk in alle boeken te gelijk beginnen, maar dat is helaas niet mogelijk, maar het kriebelt aan alle kanten ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals jij het schrijft krijg ik ook kriebels :-)

      Verwijderen
  4. Hoi Anita,
    Ik las mijn kinderen alle verhaaltjes van Jip en Janneke voor, en ook de avonturen van Pinkeltje, en Saskia en Jeroen... en nog veel meer boeken van de bibliotheek. Daar waren we destijds ook al lid van. Ik ben het nog steeds. Mijn meiden waren toch wel heel verschillend hoor, de oudste las echt ontzettend veel voor haar plezier en de jongste alleen als het echt moest... Je ziet het nu terug in hoe ze schrijven... Zelf ben ik nog steeds lid van de bieb, maar ik lees de laatste jaren voornamelijk blogs en niet zoveel boeken meer, maar een paar jaar geleden kwam ik per jaar toch nog op 75 tot 80 boeken, de meesten uit de bibliotheek maar ik leende ook van vriendinnen...
    Lezen... Heerlijk!!!
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zitten nu in de Jip en Janneke-fase. Eerder vonden ze dat niet zo leuk.

      75 tot 80 boeken? Dat is echt heel veel! Zoveel lukt me niet. De laatste jaren al helemaal niet meer. Wel heb ik mezelf voorgenomen dit jaar weer meer te gaan lezen.

      Verwijderen
  5. Een tip: de kijkboeken van Charlotte Dematons zijn ook echt geweldig! Heb zelf 'de gele ballon' en 'Nederland' in mijn bezit (voor gebruik tijdens taallessen!) en je raakt niet uitgekeken en uitgepraat over de platen. Echt een aanrader!
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest even opzoeken wie Charlotte Dematons is, maar toen ik de voorbeelden zag herkende ik de boeken.
      Die boeken zijn heel erg leuk inderdaad.
      'Nederland' zal ik ook eens lenen.

      Verwijderen
  6. Een prachtig leesbaar pleidooi omtrent het voorlezen van boeken aan kinderen. Mooi mooi het kan niet vaak genoeg benadrukt worden dat voor lezen zo goed is voor de ontwikkeling van het kind en ook voor samenzijn van ouders en kinderen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad : dat samenzijn voor ouders en kind is ook belangrijk. Goed dat je dat nog even noemt.

      Verwijderen
  7. Goed zo! Voorlezen mag zeker wel in de aandacht gebracht worden! Hier lezen we dagelijks voor uitde Bijbel en daarbij elke avond een hoofdstuk uit Pietje puk, opeens els aal populair hier in huis;) op zondagmiddag leest manlief meestal 1 voorleesboekje ineens uit.. Hmm..misschien moet ik erook nog maar eens een blogje aan wagen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee om er ook een logje aan te wagen!
      Laten we allemaal onze lievelingsboeken voor het voetlicht brengen en elkaar op ideeën brengen.

      Verwijderen
  8. Ook hier een hele familie die dol is op boeken! De kids zijn ook al jaren lid van de bieb. Van de boeken die je laat zien hebben we de boerderij in huis. Erg leuk! Maar inmiddels lezen de kids zelf. Voor het eerst heeft vader een boek van dochter (12) geleend en hij vindt het een "erg leuk boek".

    Als voorleesboek - en als eerste zelfleesboek - vindt ik: Wij kinderen van bolderburen van Astrid Lindgren het leukst.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!