maandag 18 november 2013

Recykleren editie 3.0 : een oud (kinder) hemd wordt....

Gisteren is de Recykleer-14-daagse begonnen. Een initiatief van boomie blogt.
Ik heb besloten om mee te doen, het past perfect in mijn streven om al mijn handwerkideeën uit te voeren. Eigenlijk ben ik het hele jaar door aan het recykleren, maar het is veel leuker om het samen te doen met anderen.

Ik heb ontdekt dat je recykleren op twee manieren kan benaderen. Er zijn mensen die een mooi stofje hebben (nog in de oude vorm van een jurk, blouse of gordijn) en dan bedenken wat ze er van zouden kunnen maken, zodat je nog wat langer van het stofje kunt genieten.
De andere benadering is dat je een idee hebt, waarvoor je in je eigen huis (of kringloop) op zoek gaat naar de stof die je nodig hebt.
Ik werk meestal op de laatste manier.

Voor deze vierdaagse heb ik een thema voor mezelf bedacht, namelijk:

wat kun je doen met een oud (kinder) hemd. 

De komende week ga ik daar voorbeelden van laten zien.
Sommige ideeën heb ik al een tijd geleden uitgevoerd, maar nog niet eerder laten zien op dit blog. Sommige ideeën heb ik al eerder laten zien op dit blog. En sommige ideeën moet ik nog uitvoeren.

Vandaag als eerste: 

een haarband maken voor een kinderhoofd






Het is een heel simpel project. 

Stap 1: knip van een kleurig kinderhemd (ca. maat 86/92) een strook stof. In mijn geval had ik geluk met het leuke gekrulde randje. Wanneer je een reguliere zoom hebt, kun je kiezen om deze er af te knippen. Omzomen niet nodig.

Stap 2: neem de zijkanten in naar de grootte van het beoogde kinderhoofd.

Stap 3: zoek kinderen die ze wèl willen dragen.


Volgende keer een uit de oude doos. Met een tweeling in huis heb ik sommige kleding dubbel. Dus ik heb veel pret met al die mooie kinderhempjes.





Mijn thema voor volgende week is: kinderkleding vermaken tot poppenkleren

2 opmerkingen :

  1. Hoi Anita,
    Je bent lekker bezig zeg! Het recyclen heeft jou helemaal te pakken, geweldig. Stap 3 vind ik wel super grappig; vind een kind dat ze wél wil dragen... hihi...
    Ik wens je een heel fijne avond en een heerlijke nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!