maandag 11 november 2013

Poppenluiers maken en de rest van vorige week


Een paar maanden geleden maakte ik poppenluiers. Om precies te zijn in februari, zag ik aan de datum van de foto's. Iets meer dan een paar maand geleden dus. Ik had zelfs al een blogje in concept klaarstaan, maar dat concept reikte niet verder dan alleen de titel, dus dat viel ook even tegen toen ik 'm er net weer bij zocht.

Nadat ik vier stuks voor onszelf had gemaakt, vatte ik het idee op om er een paar te maken voor de huishoek in de klas op school.
Gewoon omdat ik dat leuk vond.
In het kader van het afstrepen van mijn handwerkideeën, had ik er natuurlijk voor kunnen kiezen om dit hele idee te schrappen. Want immers: ik had niemand wat beloofd en belangeloos iets voor een ander doen is een mooi streven, maar de wereld vergaat niet als ik het niet doe.

Maar dat kan ik niet.

Als zo'n idee eenmaal in mijn hoofd zit, dan moet het afgevinkt worden. Bovendien had ik al stof in het hoofd die ik er voor wilde gebruiken.

De eerste deadline die ik mezelf had gesteld was de zomervakantie. Die deadline ging voorbij zonder poppenluiers. De tweede deadline was de herfstvakantie. Ook die deadline ging voorbij zonder poppenluiers.
Vorige week sloeg ik spijkers met koppen. Blijkbaar was daar opeens het goeie moment aangebroken.

De juf was er heel blij mee. Zo blij dat ze vroeg of ik er ook twee voor haar wilde maken. Dus maakte ik vorige week uiteindelijk vier luiers. Van de laatste twee luiers heb ik geen foto.



De luiers voor de huishoek op school.



Het patroon heb ik naar eigen inzicht getekend. 
Je hebt 1 x het patroon in katoen nodig
en 1 x in badstof of fleece of dikke flanel.
Op de katoenen lap stik je een strook klittenband (de zachte helft).
Daarna speld je de delen met de goede zijde op elkaar. 
Stik rondom.
Zigzag rondom.
Laat wel aan een kant een stuk open om te keren. 
Knip kleine hoekjes af, zodat je na het omkeren makkelijker en mooiere hoekjes krijgt. 
Stik de open zijde. 
Stik als laatste twee korte stukjes klittenband (de ruwe kant) op de uithoeken. 

Een van de vier luiers die ik in februari maakte. 

Dat ik überhaupt tijd had om poppenluiers te maken vorige week is mij nu een raadsel, maar ik kan het in ieder geval van mijn lijstje afstrepen. De rest van de week keek ik lampionnen op school, draaide een proefkinderfeestje, sloeg nog meer benodigdheden in voor het echte kinderfeestje, ruimde de zolder op (voor het feestje) en plande en organiseerde er weer op los. Op de foto's die ik terug heb gezien sta ik als een lachende supermoeder tussen 9 kinderen op het kinderfeestje, maar van binnen had ik geen idee wat ik van buiten deed. 
Gelukkig was Michel er ook bij. 

Klaar voor ontvangst.


Door het kouder wordende weer krijg ik haast met mijn wanten. Ik had want nummer twee al op de pennen gezet, bang als ik was om aan de duim van nummer 1 te beginnen. Maar zondag heb ik de instructies nog maar weer eens bestudeerd en het leek me dat ik het wel kon. En dat bleek ook zo te zijn. 
Het begint op een want te lijken. Ik hoop maar dat de verhoudingen goed blijven nadat het gevilt is. 
Ze zijn in ieder geval heerlijk zacht en warm. Ik kan niet wachten tot ik ze aan kan trekken. 

En mocht je je afvragen of ik al aan mijn advent lap begonnen ben, dan is het antwoord : 
neen. :-)



7 opmerkingen :

  1. wat een heerlijk herkenbaar logje........je wanten zijn prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk gedaan, die luiers! Ik vind je bijzonder ijverig. Je hebt meer gehandwerkt dan ik gescrapt het afgelopen jaar! Dusss... jij wint ;) :) Hahahahaaa.

    Kinderfeestjes. Ik vrees met grote vreze het verzoek om een slaapfeestje.... pfff....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ben eigenlijk altijd bezig. Soms kan het wel iets minder.

      Oh jee, slaapfeestjes. Je laat me schrikken: die bestaan ook nog. Niet aan denken, niet aan denken, niet aan denken...

      Verwijderen
  3. Ik ben fan van je luiertjes, wat zijn ze schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh wat zijn die luiertjes MEEEEEGA schattig!!! Zooo leuk!!!
    Ook je wanten zijn/worden geweldig!!!
    Superfanatiek hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lieve luiertjes zeg. Je brengt me op een idee de vraag is alleen of ik er nog de tijd voor heb om het uit te voeren. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!