maandag 16 september 2013

Ssst...het prinsesje slaapt

Kom maar even kijken. 
Wel stil zijn hoor!


Daar slaapt ze onder haar nieuwe beddengoed. 
Tussen haar knuffeltjes in.


Haar kroontje en haar edelsteen liggen op haar nachtkastje. 
En morgenvroeg wordt ze gewekt door haar prinsessenwekker. Of vanmiddag door haar prinsessenmama.

Slaap zacht, kleine prinses. 


Een link naar een tutorial of patroon vind je onderaan

Het hele weekend en elk moment dat ik met dit project bezig was, had ik al een stukje in mijn hoofd voor dit blog. De titel was: Naaien is stom!
Met een uitroepteken. 
Van alle handwerktechnieken is naaien toch wel mijn minst geliefde. Op mozaïeken na misschien. 
Vroeg of laat word ik altijd sacherijnig van naaien. 
Toch begin ik er altijd weer aan en komen er altijd weer nieuwe naai-ideeën. Het is een haat-liefde verhouding, want je kunt zoveel met de naaimachine!
Toch lijkt het allemaal zo eenvoudig, maar met de meest simpele dingen ben je heel veel tijd kwijt.
Meten, knippen, vouwen, spelden. 
Altijd met de finish in zicht is het spoeltje op.
En als je dan een nieuw spoeltje opgedraaid hebt, draden weer opnieuw ingeregen hebt, 
dan trekt de machine de bovendraad er weer uit. 
Nou hielp de pms en post-pms ook niet mee voor het humeur ;-)

Maar toen ik vanochtend foto's ging nemen, nadat Gemma haar zo mooi had toegedekt en een eigen kamertje had gegeven, viel al het sacherijn van me af en werd ik blij van dit tafereeltje. 



De stof heeft Gemma uitgekozen toen we vorige zaterdag samen in de stad waren. 
Mijn voorstel om er beddengoed van te maken voor het poppenbed werd goedgekeurd. 
Nu ik eenmaal mijn idee hardop met haar had gedeeld, kon ik het niet meer uitstellen. 
Er zat oorspronkelijk beddengoed bij het bedje, door mijn lieve schoonma gemaakt, maar daarvan werd het matrasje gebruikt als dekbed en verloren ook de andere stukken hun juiste functie. 
Een jaar geleden had ik me al eens voorgenomen om er nieuw beddengoed voor te maken. 


Al met al heb ik er heel wat uurtjes aan besteed. Gisteren kreeg ik 'm af. 
Op de bodem ligt een matras. Een oud stuk schuimrubber waar ik eerst van een oud laken een hoes om heb gemaakt. Daarna heb ik van een kleuterformaat hoeslaken (oranje) een mini-hoeslaken gemaakt. Het bestaande beddengoed heb ik vermaakt en als binnenhoes gebruikt voor het kussensloop en het dekbedovertrek. Uit een oud sierkussen heb ik de vulling gehaald voor het dekbed en kussen. 
Om het zo echt mogelijk te maken heb ik een instopstrook aan de dekbedovertrek gezet. (Niet doen hoor mensen, staat leuk, maar is onnodig veel werk). 

De vulling die in het oorspronkelijke beddengoed zat leverde nog een verrassing op en ook meteen weer een nieuw idee. 


Er kwam een zacht roze geruit dekentje uit. Die gebruikte mijn schoonma als verschoningskleed toen Gemma en Ellie nog klein waren. 
Er is een stuk van af geknipt om in de hoes te passen. 
Ik dacht aan een festonsteek en voilà weer een poppendeken erbij....(en ook een klusje erbij)??


Ik ben niet zo van de tutorials, dat zou ik wel graag willen zijn, maar daar heb ik het geduld en/of de tijd niet voor. 
Maar gelukkig zijn er zat andere mensen die wel een tutorial hebben gemaakt. (Ik moet toch ook ergens mijn ideeën vandaan halen ;-)) Wil je zelf aan de slag? Kijk dan bij Christel van Wollyonline. 




4 opmerkingen :

  1. Nou je kunt tevreden zijn, hoor, het ziet er leuk uit.
    Mijn naaimachine krijgt altijd kuren als ik bijna klaar ben of als ik nog even....net voor het koken ofzo iets wil :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk gedaan, Gemma zal er vast heel blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anita,
    Ik vind het allerliefst gemaakt. Geen wonder dat je dochtertje hier heel blij mee is...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er leuk uit! En als dochtertje er dan blij mee is...dat maakt toch alles goed?!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!