maandag 9 september 2013

Een pantalon inkorten

Ik kocht een mooi setje in de opruiming. Dat was afgelopen winter. Een pantalon met een shirtje en een vestje. 50% korting. Toe maar.
De pantalon had een addertje onder de zoom, want die was te lang. Die zoom dan, niet dat addertje. Tja, het was opruiming dus geen keus meer in lengtematen.
Maar dat zou helemaal geen probleem zijn. Ik kan wel naaien, dus dan ging ik toch gewoon die broek inkorten. Nou, einde van het liedje is dat ik het shirt met het vest boven een spijkerbroek heb gedragen en dat de pantalon nog steeds in de kast hangt.
Want na bestudering van die zoom leek me dat toch niet een-twee-drie opgelost. Want in een pantalon is het natuurlijk niet even een kwestie van een zoompje stikken, daar mag je aan de buitenkant niets van zien. Ik voorzag dat ik de broek zou verknoeien en ik liet het er maar bij. Er gingen zelfs maanden voorbij waarbij ik de pantalon volledig vergat.

Komend najaarsseizoen wil ik de pantalon graag dragen. Geen idee of het shirtje en vestje er nog wel mooi bij staan, want die zijn nu natuurlijk al een paar keer gewassen :-).

Hoe doe je dat nou, zo'n zoom maken?

trek broek aan.
trek sokken aan
trek de laarzen aan die er mooi bij staan (denk bij jezelf: goh, die mogen wel eens gepoetst worden)
sla het advies om iemand anders de zoom af te laten spelden in de wind en doe het lekker zelf
het staat het mooist wanneer de zoom precies op de wreef van je laars valt en de achterkant iets boven de hak.
speld de zoom af
vergeet niet om even met te gaan zitten en zeg vol bewondering 'precies goed'
trek broek uit
speld beide pijpen op gelijke lengte
twijfel nog een keer
trek broek weer aan
trek weer sokken aan
trek weer je laarzen aan
wriemel voor de vorm nog wat millimeters aan de zoom
doop het 'niks meer aan doen'
trek broek weer uit enz.
pak strijkplank, strijkbout, meetlint, spelden, zoomband, stofkrijt
meet 3 cm af + 3 cm voor vouw (hier kom je later weer op terug, want in een pantalon zit geen dubbele zoom)
zet met stofkrijt markeringen waarlangs je gaat knippen
treuzel oeverloos voordat je de schaar er in zet
waag de gok
maak met naaimachine een zigzagsteekje langs de rand zodat het niet gaat rafelen
kom tot de conclusie dat je assortiment naaigaren niet geweldig is
ga terug naar je strijkplank en pak je zoomband
dit vouw je tussen je zoom
op dit punt realiseer je je dat er helemaal geen dubbele zoom in moet, want dit wordt veel te dik!
grom wat
en knip nog weer 3 cm er af, nee het kan echt niet om dan maar die 6 cm te laten zitten
zigzag het versgeknipte randje opnieuw om
leg je zoomband er - weer - tussen
maak een doek nat, leg natte doek op je zoom
pers met een strijkbout
typ op je blog een verslag van al je inspanningen terwijl je broek en je drijfnatte strijkplank staan/liggen te drogen
voel even aan de zoom of het al droog is en laat de twijfel of het gebruik van zoomband toch niet te stug is geen vat op je krijgen
zet voor de zekerheid met de hand nog wat onzichtbare steekjes, want die plakzoomband alleen is niet genoeg. En alleen steekjes is ook niet genoeg, is mijn ervaring.

Ben benieuwd of er iemand is die zin krijgt dit ook te gaan doen. Ik heb zo'n vermoeden van niet ;-).

Het setje.

Kijk, je ziet er niks van. Precies zoals het hoort :-)


Klaar voor kantoor! Tjonge jonge, wat zal ik er keurig uitzien. 



15 opmerkingen :

  1. Reacties
    1. Dank u, dank u..:-) *neemt applaus in ontvangst*

      Verwijderen
  2. Hoi Anita,
    Wat een leuke beschrijving heb je gemaakt van de manier waarop je de pantalon hebt ingekort... En het is goed gelukt zo te zien...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Puik werk gedaan! Knap!

    Volgens mij heb jij net zulke korte pootjes als ik:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!
      Toen ik de broek op de foto zag dacht ik ook 'goh, heb ik zulke korte benen?'
      Vandaag heb ik het setje gelijk aangetrokken (past wel goed bij het herfstweer) en misschien had ik er toch wel een centimeter of zo minder af kunnen knippen...ahum.
      Maar misschien heb ik inderdaad wel zulke korte benen.

      Verwijderen
  4. Het was niet gemakkelijk, maar het ziet er wel perfect uit!
    Inkorten hoef ik dan ook nooit, wilde ik hier typen. Dat klopt gedeeltelijk, voor mijn lange benen hoeft het niet, maar ik herinner me net dat ik voor een van de dochters nog een broek zou inkorten... Gelukkig een spijkerbroek, dat hoeft niet onzichtbaar, want daar ben ik geen held in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap hoor! Als ik een broek wil laten inkorten, kom ik bij je langs :-)

    x Emilie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik weet nu hoe het moet (of hoe het niet moet).

      Verwijderen
  6. Pff.. Echt een lastig klusje! Ik geloof dat ik 't aan m'n moeder over zou laten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk mijn kinderen dit later ook gaan zeggen :-))

      Verwijderen
  7. HAHA ik dacht het zelfde als Emilie. Nou dan komen we dus samen bij jou onze broeken inlaten korte haha. Ook nog meteen gezellig ;-)

    Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar als ik het zo lees ik het heeeeel makkelijk NOT. Ik laat het dan toch liever aan jou over ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. BRAVO !! Geweldige blog ! Heb hier echt zitten genieten. En meeleven. Vooral herkenbaar, dat van dat treuzelen en dan de gok wagen en knippen. Wat is dat knippen toch het meest hachelijke bij naaien...vind ik. Is moed voor nodig :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je.
      Ooh ja, die schaar in de stof zetten! Vanaf dàn moet het gebeuren, geen weg meer terug. Dat is echt een horde die genomen moet worden bij naaien.

      Verwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!