De bijwerkingen van vakantie

Een paar dagen geleden vroeg Gemma mij waarom ik het dienblad dat ik op de zomervrijmarkt van Schiermonnikoog had gekocht nog niet had opgeruimd.
Bijna 5 jaar is ze, die Gemma van mij. En ze is heel precies. Ze houdt van orde en netheid. Toen ze twee jaar was sprak zij zinnetjes als 'kijk mama, viezigheid'. Ja, leg de lat nog even wat hoger, dacht ik toen. Ik moet je ook al eten geven, luier verschonen, wassen, eindeloos met je praten, spelen en knuffelen en dan heb je ook nog een tweelingzusje die hetzelfde wil op hetzelfde moment!
Maar ze had wel gelijk. En Gemma heeft er zeker aan bijgedragen dat ik meer netheid in mijn huis wilde hebben. Misschien zelfs wel de directe aanleiding.

Eigenlijk heeft Gemma altijd gelijk. Een heel opmerkelijke eigenschap voor een kind. Nu ook weer met dat dienblad. Het was een superleuke aankoop op de markt. Ik vond 5 euro een koopje en het is een heel schattig dienblad. Kijk maar:



In het vakantiehuisje parkeerde ik het dienblad tijdelijk op het dressoir en belandden mijn ketting en what not er in en zodoende ontstond meteen de bestemming voor thuis :-). Maar ik was nog niet verder gekomen dan het dienblad alleen maar neerleggen op mijn slaapkamerkastje.

Een vakantie is echt voor heel veel dingen goed. Je komt tot rust, je kunt weer eens lezen, handwerken, neemt even afstand van de digitale wereld, ziet andere culturen, hoort andere talen, of geniet juist van de rust van je eigen achtertuin, terwijl al jouw buren gestresst hun caravan inpakken.
Mijn zomervakantie heeft al op zoveel kleine punten effect gehad. Ook al ben ik al weer vier weken thuis, nog steeds heb ik kleine vakantieherinneringen. Een dienblad, kinderschilderijtje die ik nog op wil hangen, want ik heb in het vakantiehuisje gezien hoe mooi dat staat en hoe persoonlijk daarmee je huis wordt. Tot nu toe was ik zeer terughoudend met het ophangen van dingen aan de muur, want ik wou de harmonie niet verpesten. Nu heb ik gezien hoe het anders kan.
Ook hadden we boven ons bed nachtlampjes. Goeie nachtlampjes. Vorige week heeft Michel daarom twee lampjes opgehaald en bij ons hoofdeind aan de muur geschroefd. Een genot voor onze ouder wordende, leesbrilvragende, ogen.



En zei ik de vorige keer dat mijn nek, rug en bekken zo snel weer stijf werden? Na dag een op kantoor en onmiddellijk een stijve rug heb ik een andere bureaustoel geregeld. Door de vakantie viel het me nu op dat het daarmee te maken had.
Ook liet de gedachte dat ik volgens mij minder stram uit mijn vakantiebed stapte dan uit mijn eigen bed me niet los. Daarom heb ik na mijn vorige blogje een ander hoofdkussen gepakt. Een dunnere en stond de volgende dag beduidend soepeler op. Opmerkelijk!

En dan nu nog de foto's van het kastje, voor en na:

Het dienblad tussen een allegaartje. 


Dit is ook een vakantiesouvenir. Ik verzamel kinderboeken die zich afspelen op Schiermonnikoog. 
Ooit hoop ik er zelf een te schrijven...
Had ik al gezegd dat ik van Schier hou ;-) ?


Deze doos heb ik van een hotel gekregen. Super-de-luxe. 
Het was leuk om het te bewaren, maar ik hoef 'm niet meer. 
De tubes gaan in het badkamerkastje, de doos naar de kringloopspullen. 


En zo ziet het kastje er uit wanneer het ontdaan is van overtollige spullen. 

5 opmerkingen

  1. Wat een leuk dienblad! En wat grappig dat je dochter daar zo gevoelig voor is. Daar had er bij mij geen een last van, helaas ;-) Vakantie is altijd goed om dingen net even vanuit een andere hoek te bekijken.
    En boeken over Schier verzamelen, wat een leuk idee. Ik wist niet dat die er waren...Ik heb mooie jeugdherinneringen aan een zomerkamp daar waar ik als tiener heen ging, maar ik ben er sinds mijn zeventiende al niet meer geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk zoals je je ergens van bewust kunt worden als je juist een beetje afstand hebt genomen. Daar zijn vakanties dus ontzettend goed voor. Het is een heel leuk dienblad, maar als je het tussen alle andere spullen laat staan, zie je het mooie niet meer. Gemma had dus weer helemaal gelijk. Wat een wijs meisje is dat zeg...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kinderen kunnen zulke slimme dingen zeggen en een spiegel zijn voor je:) Leuk is dat!

    Leuke spullies en weer een klusje geklaard, dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mijn man en ik hebben elkaar leren kennen op schier.....het heeft een plekje in ons hart......

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!