maandag 27 mei 2013

# 104 Wekelijkse huishoudschema

Nu een heel groot deel van mijn kastjes is opgeruimd, verschuift mijn aandacht een beetje naar de dagelijkse (of wekelijkse) huishoudelijke taken.
Maandags en vrijdags ben ik thuis en inmiddels heb ik de gewoonte om op die dagen een kastje aan te pakken. Helemaal niet gek om dat ritme vast te houden dacht ik bij mezelf. En dat vervolgens te integreren in een wekelijks schema.
Nu nog een weekschema vinden. Eigenlijk had ik daarin geen duidelijk aanknopingspunt.

Toen ik op pinterest een interessant lijstje langs zag komen heb ik 'm dan ook gretig geprint.
Ik heb 'm zelfs uitgeprint in kleur en gelamineerd. Jawel!



De indeling is als volgt (vertaling): 

Dagelijks 
' s morgens 
bedden opmaken
wastafel schoonvegen
vaatwasser uitruimen
1 was
taak van de dag

' s avonds
vaatwasser inruimen
aanrecht schoonvegen
vloer vegen/vlekken verwijderen
mandjes verzamelen

Wekelijks (taak van de dag)
maandag- stofzuigen
dinsdag - spiegels en ramen wassen
woensdag - wc's en badkamer schoonmaken
donderdag - vloer dweilen
vrijdag - wisseldag
zaterdag - inhaaldag

Wisseldag
1e meubels afstoffen
2e oven, magnetron en koelkast schoonmaken
3e muren, deuren en lambrisering afstoffen/schoonmaken
4e vlekken verwijderen van vloerbedekking en meubels. 



Vooral de combinatie van kleine dagelijkse klussen en de wekelijks wisselende grotere klussen sprak me aan. Het leek me haalbaar. Hoewel er ook dingen bij zitten die ik niet wekelijks zou doen (spiegels en ramen wekelijks??). En ik miste bijvoorbeeld ook dingen als bed verschonen en was opvouwen/strijken.

Het is al weer een paar maand geleden dat ik er voor het eerst mee aan de slag ging. Ik probeerde me eerst op de dagelijkse klussen te concentreren, want ik was de rest van de tijd immers vooral druk met kastjes opruimen.
Al snel kwam ik er achter dat ik verder vrijwel nul tijd had om de wekelijkse klussen te doen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de mooie gelamineerde kaart in een kast verdween.

Sinds vorige week heb ik 'm weer afgestoft (;-)) en besloot het nog een keer te proberen. Nu door me maar te concentreren op 1 taak en dat een paar weken vol te houden en dan er een nieuwe taak aan toe te voegen. Dan kom ik er vanzelf wel achter welke dag het meest geschikt is voor een bepaalde taak.

Dagelijks probeer ik nu meteen 's ochtends de vaatwasser uit te ruimen. Dat lukt redelijk, maar ik verzaak ook nog wel eens. Het is duidelijk niet een favoriet klusje.

Na het douchen en afdrogen veeg ik met de natte handdoek de wastafel schoon en de wc bril en rand van de wc pot.

Tot een jaar geleden waste ik alleen in het weekend vanwege het daltarief. Maar ach, dat tariefverschil is zo minimaal. Tegenwoordig draai ik een was (net niet) elke dag. Vroeger gebruikte ik de droger veel vaker, maar tegenwoordig bijna niet meer. Ik kan het met dit wasritme steeds kwijt op de wasrekjes.
Het bevalt me veeeeel beter. Zo heb ik niet zo'n bulk schone was te vouwen en te strijken, het blijft behapbaar.

En dan de taak van de maandag: stofzuigen.
Het feit is dat ik niet van stofzuigen hou. Terwijl het toch een geweldige huishoudelijke uitvinding is.
Ik hou niet van het lawaai, het manoeuvreren met dat onhandige ding, steeds die zuigmondjes wisselen.
Maar ja, het moet toch gebeuren.
En na het weekend, wanneer het huis zo intensief gebruikt wordt, is stofzuigen geen overbodige luxe.

Vorige week maandag was mijn eerste stofzuigdag. Van beneden naar boven heb ik het huis gestofzuigd. Dat was een flinke klus.
Vandaag ging ik voor de tweede week aan de slag en ik was verbaasd over de hoeveelheid stof, gruis en pluis er in een zo'n week weer komt te liggen. Ik was wat sneller dan de week daarvoor, maar het koste me alsnog ongeveer 1,5 uur.

Ik had een heel tevreden gevoel. Het oogt ook meteen netter en frisser. De vloerkleden zijn lekker opgeruwd, de opgedroogde playdoh is weg en de slaapkamer van de meiden is ook gelijk weer opgeruimd.

So far so good. Ik hou jullie op de hoogte.

een update van het schema heb ik gemaakt op 19 augustus 2013 en dat vind je hier.








8 opmerkingen :

  1. Hmm, lees ik het goed? Moet je volgens dat rooster één keer in de vier weken stoffen? Dat moet hier echt wel elke week hoor, anders kunnen de kinderen tekenen in het stof! Verder stofzuig ik boven altijd één keer in de week, maar beneden elke dag..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben trots op je........en dat mag je zeker zijn op jezelf........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een tevreden gevoel over het huishouden is iets om te koesteren. ;-)
    Het lastige van die kant-en-klare schema's vind ik altijd dat ze nooit helemaal passen bij ons huis en onze manier van leven. Maar het is inderdaad wel een mooi uitgangspunt voor een eigen schema. Ik heb een periode mijn huis in stukken verdeeld, die ik dan op een vaste dag aanpakte. Dat werkte ook wel prettig, want dan kwam ik nog eens aan klussen toe die anders steeds bleven liggen. Op dit moment heb ik het zo druk met andere dingen dat ik al blij ben als de was bij is en de boel er een beetje netjes uitziet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn zeg! Zo'n schema geeft houvast. Wat is internet toch handig om hulpmiddelen te vinden om het huishouden beter te doen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat je al zover bent in huis!!! Heerlijk dat die kastjes iig zover klaar zijn ;)
    Die schema's, ik weet het... lastig he??
    Ik heb het ook zo gedaan als jij... een beetje....
    Gewoon in 1 boekje bijgehouden wat ik op 1 dag deed, dit 3 weken opgeschreven en een beetje geanalyseerd ;) en op die manier een indeling gemaakt en zo kreeg ik een schema wat past bij mij en mijn huishouden. Niet dat ik me er perfect aan hou want nu heeft bv de zolder mijn prioriteit dus tja, je weet zelf hoe dat gaat dan ;) gelukkig GELUKKIG gelukkig heb ik een man die van stofzuigen, was draaien, ophangen, vouwen en van boodschappen doen houdt, scheelt een hoop werk dus ik kan lekker vooruit ;)

    Succes meis, ik hoop dat je schema en routine bevalt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is een leuke om mee te beginnen, maar volgens mij moet je echt je eigen lijstje maken. Iedereen heeft weer een andere kijk er op. Ik zou het namelijk helemaal niet handig vinden om vandaag te stofzuigen en dan 3 dagen laten te dweilen, want dan heb ik al die zooi (wat normaal op de grond ligt) in mijn dweil hangen neeee. Bah. Maar ja zo zul je zelf denken ook wel wat opmerkingen hebben op dit lijstje. Maar zeker een goeduitgangspunt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaandeweg hoop ik er een goed werkend lijstje van te maken. Ik had hetzelfde met de tijd tussen stofzuigen en dweilen. Eigenlijk moet je dan op de dweildag nog een keer stofzuigen. Leek me niet ideaal.
      Helaas is onze stofzuigerdweil die we te testen hadden sinds deze week weer terug. Het meest ideale daarvan was dat Michel 'm gebruikte ;-)

      Verwijderen
  7. Zo ik heb het schema nu ook op mijn koelkast hangen, eens kijken of ons huis nu wat frisser wordt.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat fijn dat je meeleest. Reacties zijn welkom!